10 baka baka yang paling luar biasa

Lembu pertama kali dijinakkan sekitar 10, 000 tahun lalu. Pada masa itu, manusia telah secara selektif membiak mereka untuk kualiti tertentu. Dan kadang-kadang, sifat-sifat itu luar biasa. Berikut adalah beberapa baka baka yang lebih menakjubkan dari seluruh dunia.

Texas lembu longhorn

Baka ini berasal dari campuran antara baka dari Iberia dan baka dari India, dan mereka adalah sebahagian daripada lembu pertama yang dibawa ke Amerika Utara oleh orang Eropah. Longhorn terkenal dengan, tanduk panjang. Tanduk boleh tumbuh sebanyak 7 kaki dari hujung ke hujung! Walaupun tanduk menakutkan, mereka agak lembut dan pintar (untuk seekor lembu).

Foto: Mike Flippo / Shutterstock

Foto: Barnes Ian / Shutterstock

Lembu Ankole-Watusi

Tidak boleh dilepaskan di jabatan tanduk raksasa, Ankhole-Watusi adalah baka asli Afrika. Sumbangsamu ini boleh berkembang selagi 8 kaki dari hujung ke hujung. Secara proporsional, mereka kelihatan mustahil, tetapi mereka mempunyai tujuan praktikal. Tanduk besar digunakan untuk menyebarkan haba, dan mereka juga bertindak sebagai senjata menakutkan untuk menangkis pemangsa.

Foto: Wildnerdpix / Shutterstock

Foto: Sergei Kazakov / Shutterstock

Foto: Wildnerdpix / Shutterstock

Lembu Highland

Bergerak dari panas Afrika ke sejuk Scotland, kita melihat baka baka lain yang disesuaikan dengan persekitarannya. Lembu tanah tinggi mempunyai mantel tebal yang membuatnya hangat melawan angin dan hujan. Tambahan pula, mantel berombak juga memberikan penampilan yang bodoh. Baka mempunyai rambut terpanjang dari baka baka.

Foto: Chester Tugwell / Shutterstock

Foto: Amy Johansson / Shutterstock

Foto: Adrian Pluskota / Shutterstock

Lembu biru Belgium

Memenangi piala untuk salah satu hasil yang paling aneh dari eksperimen kami dengan pembiakan ternakan lembu adalah biru Belgia. Penampilan yang aneh sekali dipanggil dua-muscling, sifat genetik yang mencipta bilangan serat otot yang meningkat. Keadaan yang menarik ini mula-mula diperhatikan pada tahun 1808, dan sejak itu, baka ini telah dipilih dengan teliti untuk keadaan dua muscled ini, yang mengakibatkan kira-kira 20 peratus lebih banyak otot daripada rata-rata lembu dan daging tambahan.

Foto: Eric Isselee / Shutterstock

Foto: Eric Isselee / Shutterstock

Lembu Zebu

Lumpy dan bergelora dengan cara yang berbeza adalah lembu zebu. Zebu adalah sejenis lembu yang berasal dari Asia Selatan. Mereka telah berkembang menjadi baka yang lebih spesifik, dan kami akan sampai ke salah satu daripada mereka tidak lama lagi, tetapi baka payung adalah indikator Bos. Baka ini mudah dikenal pasti oleh bonggol yang menonjol di bahunya, serta "dewlap" atau kulit longgar tergantung dari lehernya. Di antara bonggol bahu yang lebih tinggi dan leher yang menggantung di bawah yang lebih rendah, profilnya tidak dapat dipastikan.

Foto: Dudarev Mikhail / Shutterstock

Foto: Dudarev Mikhail / Shutterstock

Foto: Dudarev Mikhail / Shutterstock

Lembu Brahman Amerika

Satu baka spesifik zebu adalah Brahman Amerika, yang mempunyai bonggol bahu tersendiri dan dewlap yang terkenal serta beberapa ciri menarik yang tersendiri. Ini termasuk beberapa telinga yang luar biasa panjang. Mereka tidak selagi Indu Brazil, yang mempunyai telinga terpanjang dari mana-mana lembu baka baka, tetapi mereka cukup lama untuk memberi baka jenis penampilan seperti kambing pada pandangan pertama.

Foto: Sam Berry / Wikimedia Commons

Foto: Lea Maimone / Wikimedia Commons

Foto: Johan Larson / Shutterstock

Lembu Dexter

Dan sekarang kita menghampiri zon comel. Sama seperti terdapat kuda kecil, ada lembu kecil. Lembu kecil ini berdiri hanya kira-kira 3-4 kaki tinggi di bahu. Tetapi mereka tidak dibesarkan hanya untuk menjadi comel. Saiz kecil mereka menjadikan mereka hebat untuk ladang kecil. Bagi lembu-lembu yang dibangkitkan untuk tenusu, mereka menyediakan 1-2 galon susu sehari (berbanding dengan 8-10 galon dari lembu tenusu biasa Holstein), atau jika anda membesarkan satu untuk daging, anda akan mendapat sekitar 400 pon daging (berbanding kira-kira dua kali lebih banyak daripada pengarah bersaiz sederhana). Itu menjadikan mereka lebih mudah diurus untuk ladang keluarga. Plus, mereka comel, yang selalu bonus.

Foto: David Merrett / Wikimedia Commons

Lembu Galloway yang kecil sekat

Baka lembu yang lain yang comel dan luar biasa ialah Galloway yang berpakaian mini, atau mini beltie. Lembu-lembu kecil ini memakai jaket hitam dengan tali pinggang putih di sekitar tengah mereka. Jaket mereka juga agak tebal, yang merupakan kepala di mana baka dibina: dataran tinggi Scotland. Mereka tidak hampir seperti kurus sebagai lembu tanah tinggi tetapi kerana mereka secara semula jadi tidak mempunyai tanduk, mereka kelihatan lebih cuddly.

Foto: Ewan Chesser / Shutterstock

Foto: Steve Lovegrove / Shutterstock

Lembu jantan kecil

Lembu jersi adalah cukup biasa tetapi bagaimana dengan jersi kecil? Mereka berdiri hanya 3 hingga 3.5 kaki di bahu. Seperti baka kecil yang lain, mereka telah dibangunkan untuk menjadi lebih mudah dikendalikan bagi ladang-ladang kecil yang tidak memerlukan banyak susu atau daging, atau tidak mahu melabur banyak ruang atau makanan kepada ternakan. Segala-galanya mengenai jersi mini adalah seperti rakan-rakan yang lebih besar, lebih kecil.

Foto: Katie Newman / Wikipedia

Lembu panda kecil

Dan akhirnya, kita mempunyai lembu yang sangat jarang. Lembu panda terkenal dengan tanda-tanda yang sama seperti panda raksasa, hingga ke lubang mata gelap. Malah, ia bukan lembu panda jika tanda tidak betul - tali pinggang putih di sekeliling mata hitam dan mata hitam yang berbeza di wajah putih. Hanya segelintir sahaja di dunia ini, di mana kira-kira 30 jumlah. Mereka sangat jarang sekali apabila seseorang dilahirkan, ia biasanya membuat berita, dan ada juga sepasang panda lembu kecil di Zoo Woodland Park di Seattle, Washington.

Foto: Justin Baeder / Wikipedia

Artikel Berkaitan