10 fakta liar dan gila tentang labah-labah melompat

Labah-labah mempunyai reputasi yang buruk, tetapi labah-labah yang melompat tidak sepatutnya mendapat semua cemuhan yang ditimbulkan pada perintah Araneae. Sama ada labah-labah lain, tetapi melompat labah-labah khususnya makhluk comel, cuddly dan menarik.

Mereka juga berbeza daripada labah-labah sesama mereka dalam beberapa cara yang unik, jadi baca lanjut untuk mengetahui lebih lanjut mengenai labah-labah ini.

1. Melompat labah-labah milik keluarga besar. Labah-labah melompat adalah ahli keluarga Salticidae, dan tidak terlalu berlebihan untuk mengatakan bahawa reuni di kalangan ahli keluarga itu memerlukan ruang yang cukup besar. Terdapat 610 genus yang ada dan fosil yang diiktiraf dan lebih daripada 5, 800 spesies yang dilukis dari labah-labah melompat mengikut kertas 2015 yang diterbitkan dalam Journal of Arachnology. Ini menjadikan labah-labah melompat sebagai keluarga labah-labah terbesar di dunia. (Dan anda fikir keluarga anda besar.) Ia juga bermakna bahawa labah-labah melompat datang dalam pelbagai warna, bentuk dan saiz.

Melompat labah-labah adalah keluarga yang pelbagai yang dapat bertahan dan berkembang di sejumlah habitat. (Foto: Jirasak Chuangsen / Shutterstock)

2. Melompat labah-labah adalah di mana-mana. Nah, hampir di mana-mana. Makalah 2015 dari Journal of Arachnology yang dirujuk di atas juga menyatakan bahawa labah-labah melompat dapat ditemui di hampir setiap habitat di dunia, kecuali kawasan kutub yang melampau. Jadi satu-satunya cara untuk melarikan diri dari labah-labah ialah pergi ke Arktik atau ke Antartika. Melompat labah-labah kebanyakannya tinggal di kawasan tropika, tetapi mereka akan digantung di iklim dingin juga. Di muka, pada tahun 1975, seorang penyelidik dari Muzium Sejarah Alam British mendapati pelompat di lereng Gunung Everest.

3. Melompat labah-labah tidak mempunyai kaki super. Ia akan mudah untuk difikirkan bahawa makhluk-makhluk kecil ini mempunyai kaki yang berotot yang berotot memandangkan kemampuan mereka untuk melompat hingga 50 kali panjang badan mereka sendiri. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku. Sebaliknya, melompat labah-labah bergantung kepada kaki yang terbagi dan aliran darah untuk membuat lompatan gila mereka. Apabila mereka bersedia untuk melompat, labah-labah menyebabkan perubahan ekstrem dalam tekanan hemolymph (labah-labah bersamaan dengan tekanan darah) dengan mengikat otot-otot di bahagian atas badan mereka. Ini memaksa darah ke kaki mereka, dan ini menyebabkan kaki diperluas dengan cepat. Perpanjangan kaki secara tiba-tiba dan tiba-tiba adalah apa yang mendorong mereka ke arah yang mereka targetkan.

OK, jadi mungkin tidak semua mereka comel, tetapi melompat labah-labah masih sekumpulan karismatik. (Foto: Anders Johansson / flickr)

4. Melompat labah-labah bukan akrobat melulu. Hanya kerana mereka membuat lompatan berani tidak bermakna lompatan labah-labah mempunyai harapan maut. Melompat labah-labah berputar garis cepat sutera yang mereka gunakan sebagai dragline. Ini membolehkan labah-labah menstabilkan pendaratan mereka selain bertindak seperti jaring keselamatan jika mereka perlu berhenti di pertengahan lompat. Satu kajian 2013 yang diterbitkan dalam jurnal Royal Society Interface menangkap perbezaan antara menggunakan dragline dan tidak menggunakannya dalam video di bawah.

5. Melompat labah-labah tidak menggunakan web untuk memburu. Nah, kenapa mereka? Kebolehan melompat mereka adalah bagaimana mereka menangkap mangsa mereka. Mereka mencari sasaran, melanjutkan kaki mereka dan melancarkan selepas makan mereka, yang biasanya serangga kecil. Sedikit racun dan makan malam. Satu spesies, Bagheera kiplingi, memakan bahan tanaman, sementara spesies lain memakan nektar. Beberapa labah-labah melompat, bagaimanapun, pergi untuk permainan yang lebih berbahaya dengan mengubah jadual pada pemangsa yang akan menjadi. Regal melompat labah-labah telah diketahui menyerang dan memakan katak kecil dan kadal. Dan jika anda bimbang tentang melompat labah-labah memburu anda, jangan risau. Mereka tidak dapat menghasilkan racun yang mencukupi untuk menyakiti kita.

6. Melompat labah-labah boleh dilatih untuk melompat pada arahan. Penyelidik di University of Manchester telah melatih labah-labah melompat supaya dapat memahami dengan lebih baik kemampuan melompat spesies. Mereka memfilm labah-labah, dijuluki Kim, dan teknik melompatnya. Untuk melompat jarak dekat, sebagai contoh, Kim menyukai lompatan melompat lebih rendah, lebih rendah. Ini menggunakan lebih banyak tenaga, tetapi mengakibatkan masa penerbangan yang lebih pendek, yang meningkatkan kemungkinan menangkap sasaran. Dengan pandangan baru ini, para penyelidik berharap dapat meningkatkan kemahiran melompat robot kecil.

7. Melompat labah-labah mempunyai mata seperti teleskop Galilea. Mata melompat labah-labah dari susunan yang jelas aneh. Dua mata yang lebih kecil menahan dua mata besar yang beristirahat di tengah kepala segi empat tepat mereka. Kedua-dua mata utama adalah fungsi seperti teleskop. Mata mereka pada dasarnya hanyalah kanta yang tidak bergerak, dan tiub panjang melayang dari mata itu. Tiub ini dipenuhi dengan sejenis cecair yang kita tidak faham sepenuhnya, tetapi ia menyebabkan cahaya membengkok, pada dasarnya berfungsi sebagai lensa kedua. Mata sendiri mengumpul dan menumpukan cahaya semasa cecair ini menyebar keluar. Proses ini membolehkan labah-labah melihat sejumlah besar terperinci, walaupun saiznya kecil. Selain itu, retina labah-labah boleh berputar dengan sendirinya, membolehkan labah-labah melihat tanpa memindahkan kepalanya.

Lompatan melompat mempunyai penglihatan yang agak mengejutkan, dan mereka boleh 'mendengar' terima kasih kepada rambut deria. (Foto: Cornel Constantin / Shutterstock)

8. Melompat labah-labah mungkin tidak mempunyai telinga, tetapi mereka mendengar dengan baik. Tetapi bagaimana mereka mendengar? Rambut sensory di sepanjang badan mereka mengambil getaran gelombang bunyi, dan tindakan itu menghantar isyarat kepada otak labah-labah. Para penyelidik menemui ini secara tidak sengaja pada 2016. Mereka sedang mengkaji mata labah-labah, tetapi kaedah mereka untuk melakukan itu menunjukkan bahawa getaran menghantar neuron menembak, bahkan getaran yang berasal kira-kira 10 kaki jauhnya.

9. Melompat labah-labah menyanyi dan menari untuk memikat pasangan. Walaupun pancaindera laba-laba mereka jelas baik untuk memburu dan mengelakkan bahaya, deria yang sama juga baik untuk kawin. Labah-labah lelaki cuba untuk menari ke dalam hati pasangan berpotensi, berputar dan bergelut dengan cara yang istimewa. Selain itu, labah-labah setiap lelaki "menyanyikan" lagu khasnya sendiri, menghantar buzz, scrapes, klik dan keran di tanah, dan getaran bergerak di sepanjang tanah dan ke kaki wanita dan diambil oleh rambut deria. Lelaki perlu menyanyi dan menari seperti tidak ada yang menonton, bagaimanapun, kerana jika wanita tidak terkesan, dia kadang-kadang akan memakan lelaki itu.

10. Labah-labah merak mengambil permainan perkawinan ke level lain. Labah-labah merak (Maratus volans), spesies kepunyaan keluarga labah-labah melompat, membawa sesuatu yang istimewa kepada tarian kawin. Sebagai tambahan kepada kerja kaki yang istimewa, labah-labah peacock melancarkan sambungan seperti flap seperti berwarna-warni seperti peminat untuk mendapatkan perhatian wanita.

Artikel Berkaitan