10 haiwan yang bertopeng

Foto: Natalia Paklina / Shutterstock

Di seluruh kerajaan haiwan, terdapat pelbagai warna dan tanda-tanda - tetapi mungkin corak yang paling menggembirakan bagi mereka yang membuat makhluk kecil kelihatan memakai topeng. Mandrill yang ditunjukkan di atas adalah yang paling berwarna dari semua spesies primata - dan warna-warna menjadi lebih terang seperti makhluk menjadi teruja. Seperti banyak spesies burung, lelaki mempunyai warna terang untuk menarik pasangan wanita.

* * *

Foto: Lui Weber / Flickr

Ular rama-rama bawah merah muda kelihatan seolah-olah wajah mereka dicat untuk Hari Mati! Seperti yang anda boleh bayangkan, pigmentasi seperti tengkorak berfungsi untuk menakutkan pemangsa. Spesies Australia ini telah punah, menurut Daily Mail.

* * *

Foto: Anna Norris

Lapwing bertopeng dipanggil untuk wol kuning. Nampaknya segala-galanya mengenai burung ini adalah kuat, dari wajahnya yang cerah ke panggilan yang menusuk dan tingkah laku penjaga sarang yang agresif.

* * *

Photo: USFWS Mountain Prairie / Flickr

Ferret berkaki hitam mempunyai topeng seperti bandit, mirip dengan tanda yang terdapat pada rakun. Dan seperti raccoon, ini terancam ferret (juga dikenali sebagai polecat Amerika atau pemburu anjing rawa) adalah malam. Band hitam di sekeliling mata difikirkan untuk membantu haiwan pada waktu malam lebih baik dalam gelap.

* * *

Foto: Curioso / Shutterstock

Dengan tagihan hitam mereka dan tombol besar, sayap bisu juga kelihatan seperti mereka memakai topeng.

* * *

Foto: Anna Norris

Lebih mengingatkan rakun daripada panda, panda merah paling aktif pada waktu antara senja dan subuh. Pewarna yang berbeza-beza membantu mereka untuk menggabungkan ke dalam pokok-pokok, di mana mereka menghabiskan sebahagian besar hari mereka berehat.

* * *

Foto: Anna Norris

Salah satu daripada topeng yang paling berani boleh didapati di thrush ketawa putih yang terpinggir. Dinamakan untuk panggilan mereka, burung-burung ini agak sosial.

* * *

Foto: Tatinax / Flickr

Kucing Tuxedo mempunyai bintik hitam dan putih banyak bentuk dan saiz. Setiap sekarang dan kemudian, tanda muka muka felines menyerupai topeng. (Bercakap tentang "pencuri kucing"!)

* * *

Photo: Mogens Trolle / Shutterstock

Penenun bertopeng selatan berwarna berani semasa musim kawin untuk menarik wanita. Topengnya hampir menutupi seluruh wajahnya, dan kontras masker dengan menindik mata merah menarik.

* * *

Foto: Lars Christensen / Shutterstock

Dan siapakah yang dapat melupakan pejuang salib bertopeng sampah sendiri, rakun? Pasti, pewarna hitam membantu penyamun makanan menyelinap di malam hari, tetapi ia juga dapat membantu mamalia pada waktu malam mengenali satu sama lain.

* * * Anna Norris adalah editor sekutu di Rangkaian Ibu Alam. Ikuti dia di Twitter dan Google+.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Bolehkah anda mengenal pasti haiwan ini berdasarkan mata mereka?
  • 13 gambar yang akan membuatkan anda mahu menjadi jurugambar hidupan liar
  • 12 gambar muka haiwan yang dekat
  • Mahu melihat lebih banyak foto hebat? Lihat blog foto tapak

Artikel Berkaitan