10 masterfully dicat telur, terus dari burung

Walaupun telur sebagai simbol kehidupan baru telah ada selama manusia dapat berfikir secara metafora, pencelupan mereka nampaknya merupakan tradisi yang lebih baru (relatif). Tetapi terima kasih kepada evolusi, burung telah menghasilkan telur yang mengagumkan untuk puluhan juta tahun, tidak ada paket pewarna yang diperlukan.

Telur adalah perkara yang luar biasa. Penerbangan burung akan menjadi perkelahian yang hebat yang membawa berat bayi, dan dengan demikian, telur. Ia seperti rahim luar di mana bayi bertumbuh dan dipelihara sehingga ia telah berkembang cukup untuk bertahan hidup. Walaupun penyelesaian yang cemerlang, ia mempunyai risiko; terutamanya dalam telur-telur itu menjadi sumber protein yang mudah diguna untuk pemangsa. Kerana kelemahan mereka, telur telah menyesuaikan warna dan pola tertentu untuk membantu membuat penyamaran dengan persekitaran mereka dan jenis sarang tertentu. Dan bagi telur berwarna biru terang dan lain-lain yang berwarna terang, para saintis masih berusaha untuk memikirkannya, tetapi mereka mencatat bahawa kebanyakan pemangsa mamalia adalah dichromats dan mempunyai penglihatan warna yang terhad. Burung peka terhadap warna, dan telur yang bertenaga dapat memberi mereka lebih baik.

Apapun alasannya, telur-telur dalam semua keindahan gergasi, kecil, polos, speckled, splotched dan banyak hued adalah pemandangan yang indah untuk dilihat. Pertimbangkan yang berikut:

1. Robin

Telur robin biru cantik. (Foto: Maggie Fox / Flickr)

Ia bukan setiap burung yang mendapat warna yang dinamakan sempena telurnya.

2. Raja penguin

Foto: Chris Pearson / Flickr

Telur-telur raja penguin sangat luar biasa kerana beberapa sebab. Pertama, mereka terutamanya pyriform (berbentuk pir); begitu banyak sehingga beberapa praktikal datang ke satu titik. Telur pyriform mempunyai beberapa fizik yang bagus untuk mereka. Jika mereka menjadi longgar, mereka melancarkan bulatan, tidak jauh dari garis lurus. Dan untuk penguin raja, ini adalah perkara yang baik kerana mereka tidak mempunyai sarang! Untuk inkubasi 55 hari yang lengkap telur, ia tersimpan di bawah selimut ibu dan dadah untuk diletakkan di kaki mereka sehingga tiba masanya untuk menetas.

3. Cassowary

Itulah telur hijau besar. (Foto: Wikimedia Commons)

Ia mengejutkan bahawa burung ketiga terbesar di dunia, kaset, akan membuat telur ketiga terbesar di planet ini. Pada hampir 6 1/2 inci panjangnya, ia hanya kedua untuk yang diletakkan oleh emu dan burung unta. Apa yang mengejutkan ialah hijau alpukat yang terang!

4. Memburu batu

Foto: Wikimedia Commons

Seperti kebanyakan buntings, bunting rock meletakkan telur yang ditandai dengan corak gerimis yang unik. Ini kerja yang akan membuat Jackson Pollack bangga.

5. Emu

Photo: clearviewstock / Shutterstock

Seperti beberapa khazanah malachite, telur-telur dari emu berada di sisi yang lebih cerah dari julat, yang beroperasi dari biru-hijau ke hijau yang sangat dalam sehingga kelihatan hitam.

6. Burung heron besar

Foto: Great Blue Heron Nest Cam / Cornell Lab

Ternyata burung gagak biru yang besar itu memberikan telur biru yang hebat!

7. burung unta

Foto: BaishevShutterstock

Bermula dari nada putih ke pelbagai krim, nenek ini burung telur - yang paling besar - boleh menimbang sebanyak 3.3 paun dan sama dengan dua dozen telur ayam.

8. Mockingbird Utara

Foto: Wikimedia Commons

Telur dari burung pintar ini - lelaki dapat belajar hingga 200 lagu yang berbeza sepanjang hidup mereka - datang dalam pelbagai warna biru pucat ke putih kehijauan.

9. Hummingbird

Sarang kecil untuk burung kecil. (Foto: Tristan F / Flickr)

Sekiranya anda menemui keindahan dalam perkara-perkara kecil, telur-telur kecil kami adalah telur hummingbird. Yang terkecil daripada sekumpulan - yang berasal dari burung liar bumblebee - menimbang hampir tidak ada .02 auns; 4, 700 daripada mereka boleh muat di dalam satu telur burung unta. Telur hummingbird terbesar masih minuscule, mengukur hanya 3/4 inci panjang.

10. Ayam

Bill Oldcorn dengan Marans Bantam yang memenangi hadiah dan telurnya. (Foto: Oli Scarff / Getty Images)

Dan jangan lupa melupakan unggas kegemaran kami, ayam mempunyai beberapa pizzazz untuk dibawa ke pesta ayam juga. Dari telur hijau dan biru Auracauna yang pucat ke telur mahogani koko yang mendalam dari Marans, lapisan belakang rumah yang dicintai setiap orang tidak ada slouches ketika datang ke telur yang cantik.

Artikel Berkaitan