10 spesies ubur-ubur luar biasa

Semasa ekspedisi baru-baru ini oleh Okeanos Explorer Persatuan Oseanak dan Atmosfera Kebangsaan, pasukan itu merangkul obor-obor luar biasa ini, yang dipunyai oleh genus Crossota . Lihatlah betapa indahnya ia secara senyap-senyap mengembara melalui lautan:

Keindahan hipnosis ubur-ubur ini pastinya membawa kita penasaran tentang spesies ubur-ubur yang unik dan cantik di seluruh dunia. Berikut adalah sembilan spesies yang lebih cantik dan asing.

Ubur-ubur kelopak bunga

Jeli kol bunga lebih cantik dan pelik daripada namanya. (Foto: J'nel / Shutterstock)

Jeli kol bunga dinamakan untuk unjuran seperti kutu pada locengnya, yang menyerupai sayuran. Walaupun itu tidak terdengar sangat cantik, spesies itu sendiri cantik.

Ditemui di tengah-tengah Pasifik ke Indo-Pasifik, dan juga di lautan Atlantik di Afrika Barat, jelly kembang kol adalah spesies lautan yang boleh tumbuh agak besar, mencapai diameter 1.5 hingga 1.9 kaki.

Sama seperti nama sayurannya, ia adalah sesuatu yang boleh anda dapati di atas pinggan makan malam. Baiklah, di China dan Jepun, anyway. Spesies ini dianggap sebagai makanan istimewa dan juga digunakan untuk tujuan perubatan.

Cephea cephea adalah jeli mahkota dan juga dikenali sebagai jeli kol. (Foto: Dray van Beeck / Shutterstock)

Ubur-ubur kristal

Jeli kristal lut seperti kaca dalam cahaya matahari. (Foto: MattStansfield / iStockPhoto)

Di perairan pantai barat Amerika Utara, hidup ubur-ubur kristal, spesies yang tidak berwarna dan mempunyai sehingga 150 tentakel halus yang melapisi lonceng seperti kaca.

Ubur-ubur cantik ini kelihatan jelas di siang hari. Tetapi ketelusan memungkiri sisi yang lebih cerah.

Menurut Monterey Bay Aquarium, "Jeli kristal adalah jeli berwarna terang, dengan mata bersinar di sekitar margin payung. Komponen yang diperlukan untuk bioluminescence termasuk kalsium ++ photoprotein diaktifkan, dipanggil aequorin, yang memancarkan cahaya biru-hijau, dan aksesori protein fluorescent hijau (GFP), yang menerima tenaga daripada aequorin dan memancarkannya semula sebagai cahaya hijau. Para saintis telah mencipta 'tikus hijau' yang berwarna hijau apabila dilanda cahaya biru dengan memasukkan gen GFP dari jeli kristal ke dalam tikus. protein bercahaya adalah penapis biologi yang digunakan secara meluas yang membantu saintis mencari dan mempelajari gen dengan lebih cepat. "

Di dalam gelap, jeli kristal memaparkan bioluminescence mereka. (Foto: Gary Kavanagh / iStockPhoto)

Ubur-ubur berwarna putih

Racun dari obor ubur-ubur putih, penapis penapis, sangat lemah. (Foto: MattiaATH / Shutterstock)

Jeli berwarna putih adalah satu spesies yang anda tidak perlu takut. Racun ringan bukan masalah bagi manusia. Feeder penapis ini lebih tertumpu kepada minuscule zooplankton, dan individu boleh menapis sebanyak 13, 000 gelen air sehari dalam usaha untuk makan.

Kelemahan ini adalah sekumpulan jeli berwarna putih yang dapat membersihkan kawasan zooplankton, meninggalkan tidak ada untuk ikan dan krustasea yang juga membuat makanan dari makhluk mikroskopik. Di kawasan di mana mereka dianggap spesies invasif, seperti Teluk California, Teluk Mexico dan Laut Caribbean, selera makan mereka yang menimbulkan masalah untuk spesies asli dari karang menjadi udang.

Walaupun cantik, ubur-ubur berwarna putih dapat menjadi spesies invasif yang menyusahkan. (Foto: Vladimir Wrangel / Shutterstock)

Ubun-ubun ubat-ubatan Bloodybelly

Spesies ini memenangi pertandingan untuk nama umum yang paling keren. Atau sekurang-kurangnya ia berpejabat di sana. Yang anda benar-benar perlu melihat dalam tindakan dengan menunjukkan cahaya berkilauan ia meletakkan. Pastikan untuk mengawasi ke akhir apabila ia terbuka seperti sebuah kapal angkasa yang keluar dari jurang.

Secara teknikalnya, jeli sikat darah darah tidak berkaitan dengan ubur-ubur. Mereka tidak mempunyai tentakel yang menyengat dan tidak berbahaya kepada manusia. Tetapi apa yang mereka kurang dalam tentakel yang mereka buat di dalam silia, proyektor seperti rambut kecil yang mereka hancurkan bolak-balik untuk membantu menggerakkannya melalui air. Ia adalah pergerakan silia ini yang mencipta pertunjukan cahaya yang berwarna-warni.

Walaupun kelihatan sedikit seperti showoff, warna merah darah jelly menyisir jeli sebenarnya menjadikannya hampir tidak kelihatan di dalam air di mana mereka ditemui. Merah kelihatan pada dasarnya hitam dalam kedalaman sedemikian. Perut merah juga boleh membantu untuk menutupi cahaya bioluminescent mangsa yang memakan jeli, menjaga ia lebih selamat dari perhatian pemangsa.

Jelek laut hitam

Nettle laut hitam dipanggil kerana warna gelap mereka. (Foto: Sean Lema / Shutterstock)

Satu lagi penghormatan merah yang mendalam adalah jelatang laut hitam. Spesies ini, yang terdapat di dalam air di Pasifik di selatan California, adalah gergasi di kalangan ubur-ubur. Bellnya boleh mencapai tiga kaki di seluruh, lengannya boleh panjang 20 kaki dan tentakel yang menyengat panjangnya 25 kaki. Ia akan menjadi agak menakutkan untuk mencari diri anda di tengah-tengah mekar.

Walaupun sangat besar, spesies ini agak baru untuk sains dan tidak diketahui. Sebahagian daripada ini adalah kerana mereka sangat sukar untuk dibangkitkan dalam penangkapan, dan mereka tidak sering ditemui di alam liar. Terdapat beberapa bunga permukaan gondok laut hitam, dengan gergasi invertebrat yang muncul dalam jumlah yang banyak pada tahun 1989, 1999 dan 2010. Selain daripada bunga-bunga ini, di mana nettles laut hitam hang out dan apa yang mereka terpaksa masih sedikit suatu misteri.

Ubur-ubur hat bunga

Jeli topi bunga mempunyai kitaran pembiakan yang luar biasa yang merupakan misteri sehingga 2012. (Foto: Glenn Young / Shutterstock)

Spesies luar biasa yang berwarna-warni dan ganjil ini endemik ke Pasifik Barat, terutamanya di luar pesisir Selatan Jepun, tetapi juga terdapat di perairan Brazil dan Argentina. Daripada menenggelamkan lautan mereka, ubur-ubur topi bunga sering digantung berhampiran dasar laut di antara rumput laut di mana mereka menangkap mangsa ikan kecil.

Mereka mungkin kelihatan cantik, tetapi anda tidak mahu mendekat. Mereka mengemas sengat jahat. Menurut Monterey Bay Aquarium, "Blooms bunga jeli jeli membuat berenang di perairan Argentina berbahaya. Sengit jeli ini menyakitkan, meninggalkan ruam yang terang. Di Brazil, bunga jeli bunga bunga mengganggu penangkapan ikan udang; jeli menyumbat jala mereka dan mengusir udang, mungkin ke dalam air yang lebih dalam. "

Spesies ini dipenuhi dengan pewarna neon yang indah. (Foto: Ginn Tinn Photography / Shutterstock)

Ubur-ubur telur Mediterranean atau goreng

Terdapat dua jenis ubur-ubur yang menyerupai telur yang pecah di laut. Ini adalah cotylorhiza tuberculata . (Foto: Rich Carey / Shutterstock)

Kami akan memberikan anda satu meneka bagaimana spesies ini mendapat nama biasa. Cotylorhiza tuberculata lebih dikenali sebagai ubur-ubur telur goreng atau ubur-ubur Mediterranean. Bell dari ubur-ubur ini dikelilingi oleh cincin yang lebih ringan, dan dilihat dari sudut tertentu mereka kelihatan sangat seperti makanan sarapan favorit.

Spesies ini juga dikenali sebagai jeli Mediterranean dan biasanya ditemui di Laut Mediterranean, Laut Aegean dan Laut Adriatik. (Foto: EloyMR / Shutterstock)

Lengan mulut obor-obor telur goreng dipotong, dan terdapat lebih banyak unjuran dengan ujung cakera seperti. Kesan keseluruhan menjadikannya kelihatan dihiasi dengan kerikil ungu dan putih. Spesies ini bertahan hanya selama enam bulan, dari musim panas hingga musim sejuk, mati apabila air menjadi sejuk.

Ikan kecil boleh berteduh di bawah loceng spesies ini. (Foto: Vilainecrevette / Shutterstock)

Spesies ini memakan zooplankton, bukan ikan. Seperti yang anda dapat lihat dari gambar di atas, ikan juvenile boleh bersembunyi di dalam tentakel ubur-ubur telur goreng untuk perlindungan. Kadang-kadang spesies kecil ketam akan menumpang di bel.

Ubur-ubur Atolla

Ubur-ubur Atolla, juga dikenali sebagai Coronate medusa, adalah jeli laut dalam yang terdapat di seluruh dunia. Seperti banyak spesies haiwan yang tinggal di dalamnya, ia mempunyai kebolehan bioluminescent. Tetapi tidak seperti ramai yang menggunakan bioluminescence untuk menarik mangsa, spesies ini menggunakannya untuk terus menjadi mangsa.

Apabila serangan ubat Atolla diserang, ia akan menghasilkan satu siri kilauan yang berputar seperti lampu siren polis, seperti yang ditunjukkan dalam video di atas. Ini menarik lebih banyak pemangsa, yang diharapkan akan lebih berminat dalam penyerang asal berbanding dengan ubur-ubur, memberikan ubur-ubur peluang untuk melepaskan diri.

Strategi ini telah memberikan spesies julukan "ubur-ubur penggera."

Narcomedusae

Ubur-ubur hidrozoan laut dalam Bathykorus bouilloni mempunyai penampilan seperti Darth Vader yang jelas. (Foto: Kevin Raskoff / Wikipedia)

Ia adalah Darth Vader! Oh, tunggu ... Itulah hanya Narcomedusae. Spesies mencari ubur-ubur yang luar biasa ini bukan satu tetapi dua kantung perut. Untuk mengisi kantong dengan banyak mangsa, ia akan memegang tentakel panjang di depannya semasa berenang. Penyelidik berpendapat ini menjadikan mereka pemangsa hendap yang lebih berkesan.

Menurut Creature Cast, "Sesetengah spesies Narcomedusae (yang dipanggil narcos dengan orang yang belajar mereka) dapat tumbuh di dalam diri ibunya sendiri, yang menyediakan makanan dan suasana yang aman untuknya. Bayi narco boleh meninggalkan ibu mereka, mencari ubur-ubur yang lain dari spesies yang sama sekali berbeza, melekat pada dagingnya, dan berkembang pesat dengan makanan dan persekitaran yang selamat. "

Artikel Berkaitan