11 fakta mengenai hutan hujan sederhana di Amerika Utara

Apabila kita mendengar perkataan "hutan hujan", kebanyakan kita segera memikirkan hutan tropika panas di sepanjang khatulistiwa seperti tali pinggang hijau. Walau bagaimanapun, hutan hujan hanyalah hutan yang menerima banyak hujan, dan terdapat kawasan-kawasan di dunia dengan suhu yang lebih ringan yang juga menjadi rumah kepada hutan hujan, termasuk Amerika Utara.

Terdapat hanya tujuh ekosistem hutan hujan sederhana di seluruh dunia, dan Amerika Utara adalah rumah kepada salah seorang daripada mereka. Hutan hujan sederhana barat daya Pasifik, yang berkisar dari utara California ke British Colombia, wujud di kawasan ekoregion hutan hujan yang paling sederhana di dunia. (Perlu diingat bahawa definisi dari Northwest Pasifik berbeza-beza, dari yang paling mudah - California, Oregon, Washington dan wilayah British Columbia - kepada definisi yang lebih luas yang termasuk tenggara Alaska dan bahagian Wyoming dan Montana di samping negara teras.)

Rumah untuk kepelbagaian spesies yang kaya, banyak di antaranya yang terdapat di mana-mana di dunia, ia adalah tempat yang luar biasa untuk diterokai. Dan dengan salah satu biomas tertinggi di mana-mana tempat di Bumi, anda pasti akan menemui sesuatu yang indah di setiap langkah perjalanan anda melintasi lantai hutan.

Gergasi hidup di hutan hujan sederhana di Northwest Pacific. Walaupun Sasquatch adalah mitos (atau adakah ia?) Gergasi yang benar-benar sukar dipercayai adalah kayu merah pantai.

Spesies unik yang terdapat di California Utara adalah beberapa pokok yang paling besar, paling tinggi dan paling tua di planet ini. Mereka bergantung kepada udara lembap untuk mengambil air yang mencukupi untuk mengekalkan kedudukan mereka yang besar, dan bergantung kepada kabut pantai untuk terus hidup. Pokok-pokok Redwood adalah ekosistem dalam diri mereka sendiri, dengan boughs hosting spesies haiwan yang tidak pernah menyentuh tanah.

Redwoods dijumpai di sepanjang Pantai Pasifik dari pantai tengah California ke sempadan selatan Oregon.

Pemangsa besar berada di rumah di hutan hujan sederhana di Amerika Utara, dari serigala untuk beruang ke singa gunung. Singa gunung ini akan menjadi satu hari bertambah dengan panjang 6 kaki dan menimbang di antara 85 dan 180 paun.

Singa gunung - juga dikenali sebagai cougars, pumas dan banyak nama lain - memainkan peranan penting dalam mengekalkan populasi rusa, yang seterusnya mengekalkan kesihatan hutan yang kurang jelas. Pemangsa adalah sama pentingnya untuk mengekalkan hutan hujan sederhana di Amerika Utara kerana hujan itu sendiri.

Hutan hujan yang bersahaja juga menjadi rumah kepada bobcats, lynx, coyotes dan pemangsa yang lebih penting.

Hutan hujan sederhana di Northwest Pasifik juga merupakan rumah kepada subspesies terbesar rusa di benua: rusa Roosevelt.

Dinamakan untuk Presiden Theodore Roosevelt, subspesies juga pergi dengan nama elang Olimpik sebahagiannya kerana Taman Negara Olimpik di negeri Washington adalah rumah kepada kumpulan terbesar yang tersisa di alam liar. Hoh Rainforest adalah tempat yang sangat baik untuk melihat burung gagak besar ini ketika mereka menjelajah pakis dan lichens

"Elk memainkan peranan penting dalam kitaran hayat hutan dengan membersihkan tumbuh-tumbuhan understory, yang memberi laluan kepada spesies tumbuhan dan haiwan lain, " nota Oregon Wild. "Kini kehilangan habitat dan pemecahan akibat pembalakan dan pembinaan jalan raya mengancam rusa yang unik ini."

Walaupun kita berfikir hutan hujan sederhana sebagai sebahagian daripada tanah, haiwan yang datang dari lautan terbuka luas memainkan peranan yang sangat penting dalam kesihatan keseluruhan hutan hujan - khususnya, salmon.

Sebagai salmon berenang hulu semasa musim pemijahan, beruang menangkap mereka dan membawa mereka ke dalam hutan untuk makan. Sisa menjadi makanan untuk makhluk kecil lainnya, dan menyuburkan tanah untuk tumbuh-tumbuhan.

Fotografer Amy Gulick mencipta buku yang dipanggil "Salmon In The Trees, " yang meneroka hubungan antara ikan yang kembali ke bertelur dan bagaimana mereka memberi makan flora dan fauna batu ke pedalaman.

Raptors juga memainkan peranan dalam hutan hujan di Northwest Pacific. Elang botak mungkin adalah yang paling terkenal dan berkelahi, tetapi tersimpan di cawangan-cawangan pokok yang terdapat burung hantu dan burung hantu yang dihalang, burung hantu saw utara dan goshawks Utara, osprey dan kestelel.

Sebagai raptors memakan hidup di hutan, mereka kadang-kadang bertembung dengan satu sama lain. Penurunan burung hantu akibat pembalakan di hutan tua-tua di Pacific Northwest membawa kepada kontroversi yang dipanaskan antara pemuliharaan dan industri kayu. Akhirnya, spesies itu mendapat perlindungan, tetapi hari ini mereka menghadapi persaingan burung hantu yang dihalang, spesies yang lebih besar dan lebih agresif yang mendorong mereka dari habitatnya yang tersisa. Bagaimana kita memelihara spesies adalah seperti masalah sebelum ini.

Smithsonian menulis: Oleh kerana kekacauan iklim mengganggu pola penghijrahan, angin, cuaca, tumbuh-tumbuhan dan aliran sungai, konflik yang tidak dijangka akan timbul di antara spesies, menimbulkan usaha untuk menghentikan atau memusnahkan kepupusan. Sekiranya burung hantu yang ditemui adalah panduan, konflik seperti itu boleh datang dengan cepat, menaikkan cara kami menyelamatkan tumbuh-tumbuhan dan haiwan langka, dan mewujudkan tekanan untuk bertindak sebelum sains jelas. Untuk burung hantu yang ditemui "kami jenis meletakkan buta dan cuba hanya menguruskan habitat, berharap perkara tidak akan menjadi lebih teruk, " [Eric] Forsman berkata. "Tetapi dari masa ke masa pengaruh burung hantu terlarang menjadi mustahil untuk diabaikan."

Lantai understory dan hutan adalah di mana banyak biodiversiti ditemui di hutan hujan sederhana di sini. Selain dari konifer yang tinggi, terdapat pokok-pokok kecil yang tumbuh subur seperti maple dan dogwood, serta semak-semak yang menyayangi teduh seperti rhododendron Pasifik, blackberry dan salmonberi. Di sini anda boleh mengalami ferns yang subur seperti Oregon oxalis, paku paku dan paku wanita. Lubang meliputi balak yang jatuh, membantu mengekalkan kelembapan, dan cendawan bertumbuh dari labah-labah spiderwebbed di bawah tanah dan dalam tumbuhan yang membusuk.

Bersama dengan flora yang berakar di tanah adalah flora yang tidak menggunakan akar sama sekali. Terima kasih kepada suhu lembut dan kelembapan yang banyak, epifit bertambah baik di hutan hujan sederhana. Ini adalah lumut, lichen, pakis dan tumbuhan lain yang tumbuh di tumbuh-tumbuhan lain, seperti di seluruh dahan pokok.

Menurut Oregon State, "Epiphytes adalah komponen utama kepelbagaian di hutan di Barat Laut Pasifik. Jumlah spesies bryophytes epiphytic dan macrolichens biasanya 40-75 spesies di plot 1-acre. Ini sering melebihi jumlah berbunga spesies tumbuhan di hutan yang sama. "

Sesetengah spesies yang terdapat di rantau ini berkisar dari lichen cawan pixie palsu yang kecil ke wortel paru-paru, yang kelihatan seperti daun kubis yang kecil, dan dari pakis licorice ke tudung bulu lumut ekor kucing.

Menurut Dana Hidupan Liar Dunia, "Lebih daripada satu perempat daripada hutan hujan di pesisir pantai di dunia berlaku di ekoregion hutan pantai utara Pasifik di tenggara Alaska."

Hutan Nasional Tongass adalah hutan hujan sederhana yang terletak di tenggara Alaska. Ia adalah hutan negara terbesar di Amerika Syarikat - dan hutan hujan bersaiz sederhana yang terbesar di dunia. Di sini anda boleh menemui sebahagian daripada hutan hujan sederhana yang terakhir di benua itu.

Jika anda suka berjalan melalui hutan seperti dongeng, kaya dengan pakis dan konif yang tertutup lumut, tenang tetapi untuk bunyi panggilan burung atau arus bergegas, maka ekosistem yang unik di Northwest Pasifik ini mesti dikunjungi.

Artikel Berkaitan