11 gambar alam semulajadi minimalis yang akan menimbulkan kesunyian

Foto: Rudi Hulshof / Shutterstock

Seperti kata pepatah, gambar bernilai ribuan perkataan. Tetapi kadang-kadang anda tidak memerlukan seribu perkataan. Kadang-kadang anda hanya perlu 100, atau bahkan 10, untuk mengatakan sesuatu yang kuat dan tidak dapat dilupakan. Gambar boleh mengandungi jumlah maklumat yang luar biasa, tetapi menyempitkannya ke hanya satu atau dua fokus kecil yang sering dapat memberi impak terbesar.

Dalam vena yang sama seperti fotografi hitam dan putih - yang menghilangkan kekacauan warna untuk meninggalkan hanya garis, tekstur, bayang-bayang dan sorotan yang menarik perhatian terhadap emosi subjek - fotografi minimalis menjauhkan sebarang perkara yang tidak perlu. Maksudnya adalah untuk memotret hanya keperluan penting, untuk menunjukkan semua yang boleh dikatakan walaupun jumlah item yang terhad dalam bingkai.

Fotografi minimalis adalah satu cabaran kerana ia menggoda untuk memasukkan lebih banyak adegan, untuk mengatakan semuanya sekaligus. Tetapi tipuan untuk bercerita yang baik adalah dengan mengatakan cukup, dan biarkan para penonton mengisi kekosongan. Jadi dengan fotografi minimalis: tunjukkan cukup supaya penonton dapat mencurahkan emosi, idea, cerita dan soalannya sendiri ke dalam pengalaman.

* * *

Foto: Jaymi Heimbuch

Pemetik sungai mengalir melalui air yang menenangkan kaca ketika matahari terbit. Dengan hanya kanvas dan kanvas biru air dengan riak lembut yang mengalir keluar, adegan itu menyediakan kedua-dua tindakan haiwan berenang dan tenang meditatif adegan pagi yang tenang. Anda boleh mendengar bunyi percikan air yang lembut ketika pemetik-pemotong mengetuk ke permukaan.

* * *

Foto: beerlogoff / Shutterstock

Minimalism adalah mengenai kedua-dua perkara dan palet warna. Menjaga kedua-dua mudah adalah penting. Di sini, sebuah pemandangan laut merangkumi empat elemen: tebing yang jauh, langit yang mendung, lautan dan pokok-pokok pinus di pinggir tepi tebing pantai. Sementara itu, palet warna pada asasnya tiga warna: hijau, biru dan coklat. Sudah tentu, ada pelbagai warna tan, coklat, krim, hitam, kuning, hijau, biru, aqua, kelabu, putih ... Tetapi hanya tiga warna asas bersaing untuk perhatian anda, seperti empat elemen asas dari tempat kejadian. Ya, ia lebih rumit apabila anda melihat secara mendalam, tetapi di permukaan, ini adalah pemandangan yang santai.

* * *

Foto: Malgorzata Drewniak / Shutterstock

Sebahagian daripada keajaiban matahari terbit atau matahari terbenam adalah bagaimana ia menghasilkan siluet dramatik, garis gelap dan tekstur yang berdiri tegak melawan langit yang berwarna-warni. Foto ini egret bertumpu pada kusut cawangan terdedah menarik kerana warna-warna tempat kejadian adalah kuning - hitam dan bijirin yang cemerlang. Kesederhanaan warna membolehkan penonton menikmati kerumitan garis hitam.

* * *

Foto: Jaymi Heimbuch

Kabus adalah alat yang hebat untuk jurugambar yang ingin menangkap keperluan penting dari tempat kejadian. Kabut tebal yang bagus meliputi banyak gangguan, hanya membenarkan subjek yang paling dekat dengan jurugambar untuk menunjukkan. Berangkat pada pagi berkabus adalah salah satu cara paling mudah untuk mencari pemandangan yang cantik dan muram minimalis untuk gambar.

* * *

Foto: JMicic / Shutterstock

Cropland adalah rakan lain dari jurugambar minimalis. Bukit selepas bukit bergulung warna dan tekstur yang sama membolehkan satu perkara rawak, seperti rumah ladang, kandang, lembu, atau dalam kes ini, pokok, bertentangan dengannya.

* * *

Foto: andreiuc88 / Shutterstock

Seperti kabus, salji mempunyai cara yang indah untuk menutupi semua perkara yang mengganggu di tempat kejadian dan hanya meninggalkan apa yang paling menonjol, seperti pokok berharga ini. Apabila melampau di tempat yang diliputi salji, cabarannya terletak pada bagaimana anda menyusun imej anda supaya pemandangan minimalis masih memegang minat. Menggunakan garis utama, seperti lengkung lembut yang membimbing mata penonton di sepanjang ufuk dalam foto ini, merupakan kunci penting bagi imej yang berjaya.

* * *

Photo: lightpoet / Shutterstock

Profil beruang matahari terhadap latar belakang yang gelap dan sederhana memberikan ruang penonton untuk merenungkan suasana hati, emosi, atau mesej yang dipegang dalam masa ini. Ini selalunya merupakan strategi yang hebat untuk mewujudkan potret haiwan yang kuat.

* * *

Foto: Jaymi Heimbuch

Kolam yang tenang memberikan gambaran yang mendalam tentang kedudukan egret yang hebat di pantai. Air gelap memberikan cermin yang memancarkan banyak butiran yang tidak penting dalam satu kejadian. Ia tidak semestinya berfungsi, tetapi ia biasanya bernilai bereksperimen dengan, sekiranya berlaku.

* * *

Foto: Andrey Lavrov / Shutterstock

Fotografi minimalis membolehkan beberapa elemen terpencil dalam satu adegan untuk datang bersama dan menceritakan kisah. Potongan-potongan itu berdiri sendiri namun bergabung untuk menghasilkan keseluruhan, dan di mana mereka berhubungan dengan satu sama lain mengungkapkan penguasaan komposisi dan pemikiran yang membuat citra yang indah.

* * *

Photo: Targn Pleiades / Shutterstock

Kali seterusnya anda mengambil kamera anda, mencabar diri anda untuk berbuat lebih banyak dengan kurang. Lihatlah adegan dan fikirkan tentang berapa banyak yang anda boleh katakan dengan mengambil objek dan gangguan. Betapa mudahnya anda membuat gambar anda? Berapa banyak lagi menarik yang boleh anda buatkan imej anda dengan menyederhanakan?

* * *

Jaymi Heimbuch adalah seorang penulis di Rangkaian Ibu Alam. Ikuti dia di Twitter dan Google+. Mahu melihat lebih banyak foto hebat? Lihat blog foto tapak

    Artikel Berkaitan