11 haiwan yang hidup paling lama

Terdapat kura-kura hidup hari ini yang berusia 25 hingga 50 tahun ketika Charles Darwin dilahirkan. Terdapat ikan paus yang berenang di lautan dengan mata tombak berusia 200 tahun yang ditanam dalam daging mereka. Ada sponges air sejuk yang ditapis semasa zaman Empayar Rom. Sebenarnya, terdapat banyak makhluk yang mempunyai kehidupan hayat yang membuat manusia hidup tertua kelihatan seperti ayam musim bunga berbanding. Berikut adalah senarai 10 haiwan dengan jangka hayat terpanjang - dan ada binatang abadi.

Hiu hijau

Jerung ini tinggal di perairan Arktik dan perlahan-lahan tumbuh ke panjang purata 16 kaki. Ia memakan makanannya dan tertarik dengan bau daging yang rusak di lautan. Ia juga diketahui terutamanya hidup dalam kedalaman lautan yang lebih dalam berbanding dengan hiu lain. Sekumpulan saintis menjalankan ujian radiokarbon pada lensa mata sebanyak 28 ekor betina dan menentukan jangka hayatnya mencapai sekurang-kurangnya 272 tahun. Mereka membuat kesimpulan bahawa hiu Greenland adalah vertebra yang paling lama diketahui manusia.

Geoducks

Foto: Joe Mabel / Wikimedia Commons

Ini kerang laut yang besar yang berasal dari Puget Sound dan telah diketahui tinggal selama sekurang-kurangnya 160 tahun. Mereka dicirikan oleh 'leher' panjang, atau siphon, yang boleh tumbuh hingga lebih dari 1 meter panjang.

Tuatara

Foto: Wikimedia Commons

Perkataan "dinosaur" lazimnya digunakan untuk menggambarkan orang tua, tetapi apabila ia merujuk kepada tuataras, istilahnya adalah metafora yang sempurna. Kedua-dua spesies tuatara yang hidup hari ini adalah satu-satunya ahli yang masih hidup dalam perintah yang berkembang sekitar 200 juta tahun yang lalu - mereka adalah fosil yang hidup. Mereka juga merupakan antara vertebrata yang paling lama di Bumi, dengan beberapa individu yang tinggal di antara 100 dan 200 tahun.

Cawan tiub Lamellibrachia

Foto: Charles Fisher / Wikimedia Commons

Makhluk-makhluk laut dalam berwarna-warni ini adalah cacing tiub ( L. luymesi ) yang hidup di sepanjang lubang hidrokarbon di dasar lautan. Mereka telah diketahui hidup 170 tahun, tetapi ramai saintis percaya mungkin terdapat beberapa yang telah hidup selama lebih dari 250 tahun.

Bulu burung laut merah

Foto: Kirt T. Onthank / Wikimedia Commons

Urchin laut merah atau Strongylocentrotus franciscanus hanya ditemukan di Lautan Pasifik, terutama di sepanjang Pantai Barat Amerika Utara. Ia hidup di cetek, kadang-kadang berbatu, air dari garis pasang rendah hingga ke 90 meter, tetapi mereka tinggal di kawasan yang sangat bergelombang. Mereka merangkak di sepanjang lautan, menggunakan duri mereka sebagai panggung. Sekiranya anda mengetahui, ingatlah untuk menghormati orang tua anda - sesetengah spesimen lebih daripada 200 tahun.

Paus Bowhead

Foto: Martha Holmes / arkive.org

Juga dikenali sebagai ikan paus Artik, bowhead adalah mamalia hidup terpanjang di Bumi. Beberapa ikan paus bowhead telah dijumpai dengan tip-tip tumbuhan gading yang masih diajukan dalam daging mereka dari percubaan gagal oleh ikan paus 200 tahun yang lalu. Paus bowhead tertua adalah sekurang-kurangnya 211 tahun.

Koi

Foto: Stan Shebs / Wikimedia Commons

Koi adalah pelbagai jenis hiasan dan perhiasan yang diperbuat daripada hiasan. Yang biasa di kolam batu tiruan dan kolam hiasan. Hebatnya, beberapa jenis mampu hidup lebih dari 200 tahun. Koi yang tertua dikenali ialah Hanako, ikan yang meninggal pada usia 226 pada 7 Julai 1977.

Kura-kura

Foto: Matthew Field / Wikimedia Commons

Kura-kura dianggap sebagai vertebrata hidup terpanjang di Bumi. Salah satu wakil tertua mereka ialah Harriet, kura-kura Galápagos yang meninggal akibat kegagalan jantung pada usia 175 tahun pada bulan Jun 2006 di sebuah zoo yang dimiliki oleh Steve Irwin. Harriet dianggap sebagai wakil hidup terakhir pelayaran epik Darwin di HMS Beagle. Kura-kura gergasi Aldabra bernama Adwaita meninggal dunia pada usia dikabarkan 250 pada bulan Mac 2006.

Quahog lautan

Foto: Hans Hillewaert / Wikimedia Commons

Quahog lautan ( Arctica islandica ) adalah spesies kerang yang dieksploitasi secara komersil. Penyelidik telah menafsirkan cincin konsentris hitam atau band pada shell sebagai tanda tahunan, sama seperti pokok mempunyai cincin. Sesetengah spesimen yang dikumpul telah dikira lebih daripada 400 tahun.

Spons antik

Foto: Muzium Alam Kanada

Mungkin kerana suhu yang sangat rendah di Lautan Antartika, makhluk yang tidak bergerak ini mempunyai kadar pertumbuhan yang sangat perlahan. Sesetengah menganggarkan spesimen yang paling lama diketahui ialah 1, 550 tahun.

Ubur-ubur nutricula Turritopsis

Ubur-ubur makhluk abadi hidup sehingga namanya. (Foto: Bachware / Wikimedia Commons)

Spesis ubur-ubur ini mungkin satu-satunya haiwan di dunia yang benar-benar menemui air mancur belia. Oleh kerana ia mampu berbasikal dari peringkat dewasa dewasa ke peringkat polip belum matang dan kembali lagi, mungkin tidak ada batasan semulajadi untuk jangka hayatnya. Kerana mereka boleh memintas kematian, bilangan individu adalah spiking. "Kami melihat pencerobohan senyap di seluruh dunia, " kata Dr. Maria Miglietta dari Institut Marin Tropika Smithsonian.

Artikel Berkaitan