12 cerita mesej dalam-botol yang luar biasa

Pengusaha Jerman, Konrad Fischer memegang mesej dalam botol bot nelayan 'Maria I' di Kiel, Jerman, pada bulan Mac 2014. Botol itu dibuang ke laut pada tahun 1913. (Foto: Uwe Paesler / AFP / Getty Images)

Ada sesuatu yang tidak dapat dinafikan secara romantis mengenai melemparkan mesej ke lautan dan melihat kepada siapa nasib - disepakati oleh arus dan angin - mungkin menyampaikan misi marin.

Mesej telah tergelincir ke dalam botol dan dihantar pada pelayaran misteri sekurang-kurangnya sejak 310 SM, apabila ahli falsafah Yunani Theophrastus menggunakan taktik untuk menguji teorinya bahawa Atlantik mengalir ke Laut Mediterranean. Dan sebenarnya, apa yang dipanggil "botol drift" masih digunakan sebagai cara untuk mengukur arus laut.

Tetapi selain para penyelidik yang mempelajari peredaran laut, terdapat banyak motif lain yang memaksa orang untuk mengucapkan kata-kata mereka dan menghantarnya ke pengembaraan laut. Dari pengakuan menyelamat dan selamat tinggal selamat tinggal kepada nota rawak, mesej dalam botol adalah penawar yang ingin tahu kepada mod komunikasi berkelajuan tinggi yang kami biasa. Berikut adalah beberapa kisah yang lebih luar biasa yang menerangkan perjalanan mesej yang dihantar oleh laut.

1. Peringatan yang pahit

Botol coklat sederhana yang dipetik dari Laut Baltik oleh seorang nelayan memberikan seorang wanita sekilas datuk yang tidak pernah ditemuinya.

Nelayan Konrad Fischer (ditunjukkan di atas) mendapati botol 101 tahun selepas Richard Platz melemparkannya ke Baltik semasa mendaki di pantai Jerman. Walaupun Platz meninggal pada tahun 1946, seorang ahli silsilah mengikuti petunjuk dan mendapati jalannya ke pintu cucunya, Angela Erdmann. Platz meninggal dunia enam tahun sebelum Erdmann dilahirkan, menjadikan penyampaian kepingan-kepingan kartun itu.

"Dia juga termasuk dua setem dari masa itu yang juga dalam botol, jadi pencari tidak akan menanggung kos, " kata Erdmann kepada The Guardian. "Tetapi dia tidak fikir ia akan mengambil masa 101 tahun."

2. Di Atlantik dalam sembilan tahun

Semasa melawat pantai di Rockport, Massachusetts, Max Vredenburgh dan ayahnya menyegel mesej dalam botol dan melemparkannya ke laut. Itu adalah bulan Ogos 2010, ketika Vredenburgh berusia 10 tahun.

Mesej itu termasuk nama Vredenburgh dan beberapa kepentingannya pada masa itu, bersama dengan alamatnya dan permintaan untuk respon. Dia tidak lama lagi lupa tentang penghantarannya, tetapi Lautan Atlantik tidak. Pada November 2019, Vredenburgh - kini seorang pelajar di Universiti Suffolk di Boston - menerima teks dari bapanya mengatakan mesej itu telah dijawab. Sambutan itu datang dari seseorang bernama "G Dubois, " yang nampaknya mendapati botol di pantai pada bulan Oktober. Pantai itu bukan di Massachusetts, walaupun, atau di Amerika Utara - ia berada di Perancis.

"Ia akan mengambil masa 9 tahun untuk menampung 6000 [kilometer] yang memisahkan kita, " sambutan itu dinyatakan. "Anda telah berkembang banyak pada masa itu: 10 hingga 19 tahun." Vredenburgh, yang memaparkan gambar kedua-dua surat di Twitter, menambah bahawa "kerana permintaan popular saya akan menjaga semua orang dikemaskini mengenai keadaan!"

3. Harta yang terdapat di Texas

Pada bulan Januari 2019, Jim dan Candy Duke menikmati salah satu acara kegemaran mereka pada hari Sabtu - berjalan di sepanjang Pulau Laut Nasional Pulau Padre di Texas - apabila mereka menemui sebotol kaca yang terikat dengan anggota pokok di pantai. Secara ajaib, botol itu tidak dilindungi di bahagian teratas dan kelihatan hampir baru. Botol mengandungi mesej pada kertas oren yang mengatakan "BREAK BOTTLE."

Mereka mengambil botol itu dan berjuang untuk membukanya. "Ia sangat sukar kerana penyumbat getah telah bengkak ke bahagian leher botol yang sedikit lebih besar menjadikannya lebih sukar untuk keluar, " kata Candy Duke kepada Tapak. "Kami pun memecahkan pembuka wain jiran cuba mencabutnya."

Kertas di dalamnya sebenarnya sebuah poskad dengan arahan untuk mengisi tarikh dan lokasi botol itu diambil, menghantarnya kembali ke Makmal Galveston Biro Perikanan Komersial AS (sekarang dikenali sebagai NOAA Fisheries) dan menerima ganjaran 50 sen.

Dari Februari 1962 hingga Disember 1963, makmal mengeluarkan 7, 863 botol ke Teluk Mexico di luar pantai Texas. Tujuannya adalah untuk mengkaji arus air dan peranannya dalam pergerakan udang muda dari tempat pemijahan untuk alasan nurseri. Dukes menghantar semula poskad itu tetapi meminta makmal tidak menghantar mereka hadiah.

4. Castaways mendedahkan

Pada tahun 1794, seorang pelaut Jepun bernama Chunosuke Matsuyama dan rakannya 43 ditangkap dalam ribut dan kapal karam di pulau Pasifik Selatan. Tanpa bekalan, semua anak kapal akhirnya tamat; tetapi tidak sebelum Matsuyama menulis mesej yang menceritakan tentang kemalangan mereka, diukir di kayu kelapa dan tergelincir dalam botol. Tiada siapa yang tahu apa yang telah menjadi kumpulan sehingga botol itu ditemui 150 tahun kemudian berhampiran kampung Jepun Hiraturemura.

5. Mesej hantu dari Titanic

Sepupu Ireland Jeremiah Burke, 19, dan Nora Hegarty, 18, menaiki Titanic yang malang itu pada tahun 1912 untuk bertemu dengan saudara-saudara Burke yang telah menetap di Boston beberapa tahun lalu. Sebelum berlayar, ibu Burke memberinya sebotol air suci. Ketika Titanic memulakan keturunannya ke laut, Burke berjaya menulis pesan, "Dari Titanic, selamat tinggal semua, Burke of Glanmire, Cork, " yang diletakkan di dalam botol air suci. Sepupu mati dalam tragedi itu, dan setahun kemudian, botol itu dibasuh beberapa mil dari rumah keluarganya. Artefak disimpan di dalam keluarga selama hampir satu abad sebelum disumbangkan ke Pusat Warisan Cobh pada tahun 2011.

6. Dan 85 tahun kemudian ...

Pada tahun 1914, askar Perang Dunia Pertama I Pvt. Thomas Hughes menulis surat kepada isterinya, menyegelnya dalam botol halia ale, dan melemparkannya ke Selat Inggeris. Dia meninggal dunia dua hari kemudian di Perancis. Maju ke tahun 1999, apabila seorang nelayan menemui botol di Sungai Thames. Sudah terlambat untuk menyampaikan surat kepada Puan Hughes, yang meninggal dunia pada tahun 1979, tetapi belum terlambat untuk anak perempuan 86 tahun Hughes, yang hanya satu ketika ayahnya meninggal dunia. Mesej itu dihantar kepadanya di rumahnya di New Zealand.

7. Percubaan Jerman

Pada tahun 2018, Tonya Illman berjalan di sekitar bukit-bukit pasir di Pulau Wedge (berhampiran Perth, Australia) ketika dia menemui botol gin lama dengan kertas bergulir yang diikat dengan tali di dalamnya. Kertas itu bertarikh 12 Jun 1886, dan berasal dari sebuah kapal Jerman. Ternyata, dari 1864 hingga 1933, beberapa kapal Jerman akan melemparkan botol dengan mesej di dalam laut. Nota-nota tersebut akan mengandungi koordinat kapal, tarikh dan laluannya. Balai Cerap Angkatan Laut Jerman ingin mengetahui lebih lanjut tentang arus laut seperti "botol hanyut" zaman dahulu. Oleh itu, nota-nota itu akan meminta orang ramai menulis di mana dan bila mereka menemui botol itu dan mengembalikannya. Muzium maritim tempatan mengesahkan nota, dan botol itu kini dipamerkan.

8. Salah satu yang tertua

Pada tahun 2011, seorang nelayan Scotland yang bernama Andrew Leaper telah menarik jaraknya di dekat Kepulauan Shetland ketika dia melihat satu botol dalam tangkapan. Di dalamnya, dia menemui surat lama, surat yang sangat lama - pada hakikatnya, pada masa itu, ia telah diperakui sebagai mesej tertua dalam botol yang pernah ditemui oleh Buku Rekod Dunia Guinness, walaupun botol Wedge Island kini menegaskan tuntutan itu . Mesej itu ditulis oleh Kapten C. Hunter Brown dari Sekolah Navigasi Glasgow dan dihantar ke laut pada tahun 1914 bersama-sama dengan 1, 889 kekalahan botol yang lain. Sebuah agensi kerajaan di Aberdeen terus mengesan projek Brown; Sehingga kini, 315 pelemparannya telah pulih.

9. Perniagaan belum selesai

Lusitania tiba di New York pada pelayaran sulungnya pada 13 September 1907. (Foto: Perkhidmatan Filem Antarabangsa (lihat Ensiklopedia Baru Collier, v. 6, 1921, bertentangan halaman 37) [Public domain] / Wikimedia Commons)

Ketika pelaut laut Lusitania dilanda torpedo dalam perjalanannya 1915 dari New York ke Liverpool, butuh waktu hanya 18 menit untuk dia tenggelam. Tetapi itu sudah cukup lama untuk seorang penumpang dilaporkan pena mungkin mesej yang paling tajam dan menakutkan dalam botol yang belum pulih: "Masih di dek dengan beberapa orang Perahu-perahu terakhir telah tersisa Kami tenggelam cepat Beberapa orang yang dekat dengan saya sedang berdoa dengan seorang imam yang hampir berakhir, mungkin nota ini akan ... "Apa yang penulis harapkan yang boleh dilakukan oleh catatan itu adalah rahsia yang selamanya ditelan oleh laut.

10. Kekasih sayuran

Pada tahun 1956, lama sebelum match.com adalah pilihan, seorang pelaut Sweden yang berani dengan nama Ake Viking mengambil pencariannya untuk mencintai air garam. Mesej cepat, "Kepada Orang Yang Cantik dan Jauh, " ditenggelamkan dalam botol dan dihantar ke laut. Dua tahun kemudian, pengakuan Viking telah dijawab oleh seorang wanita Sicily bernama Paolina. "Saya tidak cantik, tetapi ia kelihatan begitu ajaib bahawa botol kecil ini sepatutnya telah pergi sejauh ini dan panjang untuk mencapai saya bahawa saya mesti menghantar jawapan kepada anda, " jawabnya. Kedua-dua mereka memulakan korespondensi yang berakhir dengan langkah Viking ke Sicily untuk menikahi perlawanan yang dibuat oleh laut.

11. Memo kepada ibu

Mimi Fery menghadiri upacara dedikasi untuk anak perempuannya yang meninggal Sidonie pada bulan Julai 2013 di Patchogue, New York. Pekerja taman Patchog menemui mesej Sidonie, "Jadilah sangat baik untuk diri sendiri, dude, " bersama dengan nombor telefon dalam botol yang dibasuh dengan puing Hurricane Sandy. (Foto: Neilson Barnard / Getty Images)

Pada awal 2000-an, seorang gadis berusia 10 tahun dari Manhattan melawat rakan-rakannya di Long Island ketika dia menulis mesej dan melemparkannya ke dalam lautan, tertutup dalam botol halia ale. Botol yang mengandungi perisikan yang ditulis oleh Sidonie Fery ditemui pada tahun 2012 oleh krew membersihkan sampah pantai dari Superstorm Sandy. Tetapi apa yang membuat penemuan ini, dan kepulangannya yang berikutnya, begitu memalukan adalah bahawa Fery meninggal dalam kejatuhan tragis dari tebing di Switzerland pada tahun 2010. Mesej yang disampaikan kepada ibu Fery yang menyedihkan adalah peringatan yang sederhana namun mendalam: "Jadilah sangat baik kepada diri sendiri, Dude. "

12. Lif penyelamat

Pada tahun 2005, lebih daripada 80 pendatang remaja yang kebanyakannya remaja ditinggalkan di atas bot dari pantai Costa Rica. Kiri di atas kapal yang dilumpuhkan oleh anak kapal yang menyeludup secara haram penumpang, mereka terpaut tanpa sebarang komunikasi tipikal. Mereka dengan bijak menampakkan SOS ke dalam botol, yang kemudiannya ditemui secara ajaib oleh nelayan, yang kemudian menyampaikan mesej "Tolong bantu kami" kepada penghuni pulau tapak Warisan Dunia yang berdekatan. Para pekerja di sana memberi isyarat kepada ibu pejabat mereka, kapal mabuk yang hilang di laut diselamatkan, dan kumpulan itu dibawa ke pulau itu untuk sembuh.

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak asalnya diterbitkan pada bulan Ogos 2013.

Artikel Berkaitan