12 perkara yang anda tidak tahu mengenai Otzi yang Iceman

Pada tahun 1991, sekumpulan pejalan kaki yang mengeksplorasi Alpen Ötztal di sempadan Austria-Itali menemui mayat mumia orang yang ditumbuk dalam ais. Oleh kerana penemuan itu berada pada ketinggian 10, 530 kaki, kumpulan itu pada awalnya mengesyaki bahawa jenazah itu tergolong seorang pendaki yang hilang. Pegawai-pegawai tempatan yang dibawa masuk untuk memeriksa adegan itu seterusnya melayang kemungkinan bahawa ia adalah badan seorang penyerang Itali yang hilang semasa salah satu Perang Dunia.

Hanya selepas ahli-ahli arkeologi berpeluang untuk memeriksa Otzi, yang dinamakan untuk julat gunung di mana dia ditemui, melakukan kebenaran yang menakjubkan pada zamannya menjadi terang. Dengan menggunakan pemeriksaan radiokarbon, ahli sains memutuskan bahawa dia telah musnah di Alps yang mengagumkan 5, 300 tahun yang lalu. Pemeliharaan dari poket ais dia jatuh ke dalamnya sangat teliti sehingga otaknya, organ dalaman, zakar, rambut kemaluan dan salah satu bola matanya semuanya utuh.

Pada masa itu sejak penemuannya, Otzi telah menjadi selebriti terkenal dunia saintifik - memberikan pandangan dan meniupkan anggapan tentang dunia purba. Berikut adalah beberapa rahsia penyelidik telah menemui dari Iceman, harta benda dan keadaan di sekeliling kematiannya yang luar biasa.

Dia hidup pada milenium ke-4 SM

Para saintis yang menganalisis sampel tulang dan tisu dari Otzi mendapati bahawa dia mungkin meninggal di mana-mana di antara 3239-3107 SM pada usia 45 tahun. Tempoh ini dikategorikan sebagai Neolitik Akhir, ketara bagi ciptaan seperti roda, kebangkitan pertanian, matematik dan astronomi.


Beliau mempunyai toolkit yang luas

Anak panah Otzi menunjukkan bahawa dia adalah tangan kanan dan bukan pakar dalam flintmaking. (Foto: © 2018 Wierer et al / PLoS ONE)

Pada tahun 2018, penyelidik menerbitkan analisis terperinci mengenai alat-alat yang ditemui bersama-sama badan Otzi. Satu keris, dua anak panah, belenggu, borongan, serpihan kecil dan retak penghulu anting dibuat dari batuan berasaskan batu gelap, buram, silika yang disebut chert atau yang berkaitan dengan pembentukan chert. Melalui analisis CT dan analisa penggunaan-penggunaan, para penyelidik memutuskan bahawa Otzi tidak mempunyai akses ke banyak keraguan, dan oleh itu, kebanyakan alatnya telah dipakai dan ditarik balik dari masa ke masa dan bukan diganti.

"Ternyata Ötzi tidak mempunyai akses kepada kekayaan selama beberapa waktu, yang pasti bermasalah selama hari-hari sibuknya yang terakhir, menghalangnya dari membaiki dan mengintegrasikan senjatanya, khususnya anak panahnya. Alat bilah baru yang diubahsuai tanpa pakaian memaparkan kerja yang dirancang yang tidak pernah dilakukannya, mungkin dihalang oleh peristiwa yang membuatnya kembali ke gunung di mana dia dibunuh oleh pemanah Alpine Selatan, "kata kajian itu.

Gaya dan bahan yang digunakan untuk membuat alatnya berasal dari sekurang-kurangnya tiga kawasan yang berbeza di rantau Southalpine dan mencerminkan budaya utara Itali dan Switzerland Horgen, yang menunjukkan dia berinteraksi dengan orang-orang transalpine yang lain.


Makanan terakhirnya memberikan waktu sepanjang tahun dia meninggal dunia

Disebabkan oleh sifat-sifat pengawet es yang luar biasa, para penyelidik dapat menganalisis sebahagian perut Otzi dan usus yang lebih rendah untuk mendedahkan makanan terakhir yang dimakannya sebelum kematiannya. Kira-kira lapan jam sebelum akhir, mereka mendapati bahawa dia telah memakan makanan gandum einkorn dan campuran rusa merah dan daging kambing. Satu kajian perut pada tahun 2011 menunjukkan bahawa dua jam sebelum kematian, dia makan hidangan lain ibex, kambing liar dan lebih banyak biji-bijian. Satu lagi kajian yang dijalankan pada tahun 2018 mendedahkan beliau mempunyai lemak yang tinggi dalam dietnya yang ditambah dengan daging liar segar dan kering, bijirin dan bracken toksik (paku).

Bercampur dengan bahan makanan ini juga menjadi petunjuk penting mengenai masa Otzi yang musnah. Penyelidik telah lama berteori bahawa dia telah terperangkap dalam ribut musim panas yang lewat di pergunungan, tetapi penemuan debunga dari pohon hornbeam hop mengubah segala-galanya. Spesies yang mungkin tumbuh di lembah di bawah tempat berehat terakhir Otzi, hanya bunga antara bulan Mac dan Jun.


Dia membawa kit ubat primitif

Salah satu daripada banyak barangan yang terdapat pada pakaian Iceman adalah kit ubat kusta asas ini. (Foto: Muzium Arkeologi / Facebook Selatan Tyrol)

Ditemui pada sisa-sisa pakaian Otzi adalah dua keping cendawan birch yang diikat ke jalur sempit hide. Kulat, yang merangkumi kedua-dua sebatian anti-radang dan antibakteria, sangat bernilai untuk sifat perubatannya. Ia juga sangat toksik kepada whipworms, parasit yang ditemui oleh penyelidik dalam usus besar Otzi. Menurut Sains Tahu Bagaimana, jamur birch apabila digunakan oleh Otzi akan "membunuh sekurang-kurangnya beberapa parasit usus dan membersihkan usus telurnya."

Ia dianggap oleh saintis sebagai kit perubatan tertua yang pernah ditemui.


Kapak tembaganya sangat baik

Sehingga penemuan Otzi dan kapak tembaga yang dipelihara dengan indahnya, ia diandaikan bahawa manusia pada tahun 3500 SM belum menguasai teknologi untuk menjalin alat tersebut. Dibuat dari pokok yew dan mengandungi bilah 9, 5 sentimeter dari tembaga hampir tulen, kapak itu mungkin kedua-dua senjata dan alat untuk menebang pokok. Seperti yang dapat anda lihat dalam video di atas oleh survivalist Shawn Woods, kerajinan alat semacam itu tidak mudah. Seperti banyak penyelidik yang telah berteori, ia mungkin item jarang dan sangat bernilai - untuk mempunyai Neolitik lewat.


Dia mungkin telah berlari

Walaupun para saintis tidak yakin dengan keadaan sebenar yang mengelilingi kematian Otzi, bukti fizikal yang tersembunyi di balik cat adalah kesimpulan yang ganas. Penyelidik yang melihat luka di tubuhnya mendapati luka yang mendalam di tangannya yang kemungkinan berlaku dari pertempuran sama ada jam atau hari sebelum kematiannya. Mereka juga mendapati anak panah batu api yang diserahkan di bahu kirinya; luka sangat teruk sehingga ia terputus arteri utama dan menyebabkan berdarah dalam masa beberapa minit. Akhirnya, pada tahun 2013, para penyelidik yang mempelajari imbasan CAT otebrata Otzi mendapati bukti pukulan maut di bahagian belakang kepala. Mereka tidak pasti jika luka ini disebabkan oleh kejatuhan selepas dipukul dengan anak panah atau dari kejadian berasingan.


Dia ditandatangani dengan serius

Satu daripada puluhan tatu yang ditemui di Iceman. Kepercayaan semasa adalah bahawa Ötzi mungkin mempunyai sebab-sebab terapeutik. (Foto: Muzium Arkeologi / Facebook Selatan Tyrol)

Pada tahun 2015, para penyelidik menjalankan rekod menyeluruh tatu Otzi menggunakan teknologi pengimejan baru dan menemui 61 tanda khas. Kerana tanda-tandanya, yang mungkin dibuat dengan memotong kulit dan menggosok arang, tertumpu di sekitar sendi dan bahagian bawah, ia telah berteori bahawa mereka mungkin terapeutik. Malah, ramai yang percaya tanda-tanda Otzi adalah bukti untuk bentuk akupunktur awal.


Dia mungkin mempunyai penyakit Lyme

Salah satu petunjuk mengapa ahli Iceman mencari rawatan akupunktur untuk cat bersama? Dia mungkin mempunyai jangkitan penyakit Lyme terawal di dunia.

Analisis DNA lengkap sampel tulang pinggul Otzi pada tahun 2012 mendedahkan bahan genetik dari bakteria yang bertanggungjawab dari penyakit Lyme. Dihantar oleh kutu yang dijangkiti, penyakit itu boleh menyebabkan sakit sendi berulang, sakit kepala dan keletihan. Imbas DNA juga mendedahkan bahawa dia mempunyai mata coklat, rambut coklat, adalah lactose intolerant dan mempunyai darah jenis-O.


Pakaiannya mencerminkan kehidupan pertanian dan penggembalaan

Kasut yang ditemui di Iceman terdiri daripada rumput jaring di dalam untuk penebat dan kulit rusa pada bahagian luar. (Foto: Muzium Arkeologi / Facebook Selatan Tyrol)

Penyelidik baru-baru ini menerbitkan sebuah kertas dalam jurnal Laporan Ilmiah yang merinci di mana pelbagai pakaian yang terdapat di Otzi berasal. Ini termasuk topi yang dibuat dari beruang coklat, tali sepatu kulit lembu, pembalut dari sembunyi kambing, dan mantel yang dibuat dari campuran domba dan kambing menyembunyikan. Gaya dan kefungsian pelbagai pakaian menunjukkan bahawa Otzi berpotensi sama ada sebagai petani atau penggembala binatang. Kerana pakaian itu menunjukkan tanda-tanda kerja keras dan pembaikan, dia mungkin juga mahir sebagai "penjahit oportunistik."

"Gaya Neolitik Zaman Tembaga untuk membuat kulit sangat primitif, pakaian akan merosot dan terdegradasi dengan cepat di bawah keadaan biasa, " kata Niall O'Sullivan, pengarang pertama penyelidikan dari Institut Mumi dan Iceman kepada Guardian. "Jadi dia terpaksa menukar pakaiannya dengan cepat dan mungkin dia sentiasa memperbaharui pakaian dan menambahnya supaya bit tidak hancur."


Pemeliharaan ekstremnya adalah nasib semangat geografi

Mayat beku Otzi pada tahun 1991 selepas lebih daripada 50 abad yang terkoyak dalam ais. (Foto: Muzium Arkeologi Selatan Tyrol)

Apabila Otzi runtuh lebih daripada 5, 000 tahun yang lalu, tubuhnya jatuh ke dalam parit kecil yang dikelilingi oleh batu-batu besar. Kemurungan ini, yang berjalan tegak lurus ke Glasier Niederjoch, mungkin dipenuhi dengan salji sejurus selepas kematiannya, memelihara tubuh dan artifak dari pemangsa dan pencuri. Semasa glasier bergerak ke arah gully, batu-batu besar menghalang dasar pengisarannya daripada mengganggu Otzi, membolehkannya menunggang berabad-abad yang dikoyakkan dalam ais pepejal.


Dia mempunyai sanak saudara yang hidup

Lebih 5, 000 tahun selepas kematiannya, keturunan Otzi masih hidup. Penyelidik yang mempelajari DNA Iceman menemui mutasi Y-kromosom yang jarang dikenali sebagai G-L91. Apabila mereka membandingkan hasil ini dengan hampir 4, 000 sampel darah yang disumbangkan oleh orang-orang yang tinggal di Austria, mereka mendapati 19 lelaki dengan mutasi yang sama hidup tidak jauh dari tempat Otzi ditemui.

"Lelaki dan Iceman ini mempunyai nenek moyang yang sama, " kata saintis forensik Walther Parson dalam pengumuman 2013 kepada Agensi Tekan Austria. Para penyelidik, mengesyaki bahawa lebih ramai orang berkongsi keturunan dengan Iceman, akan mengembangkan pencarian mereka ke penderma darah yang tinggal di Itali dan Switzerland.


Anda boleh melawat bekas kuburnya

Mahu mengalami sendiri tempat Otzi beristirahat selama lebih dari 50 abad? Pejabat pelancongan Val Senales menawarkan setiap hari Selasa lawatan berpandu sehari ke lereng alpine di mana Iceman ditemui. Tidak ada pengalaman mendaki gunung alpine - atau kambing menyembunyikan kambing - diperlukan.

Artikel Berkaitan