13 'Bagaimana anda mendapatkannya?' foto hidupan liar dari Tin Man Lee

Semua gambar: Tin Man Lee

Tin Man Lee adalah seorang jurugambar hidupan liar yang telah merangkul anugerah itu dalam beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk Persatuan Fotografi Alam Semulajadi Amerika Utara Top 10, dan majalah NANPA Expression, serta memenangi hadiah utama tahun ini dalam Fotlandia Terbaik Alam Semulajadi Windland Smith yang sangat berprestij Beras Antarabangsa. Melihat imejnya, tidak hairanlah mereka mendapat pengiktirafan sedemikian. Bakatnya untuk menangkap momen-momen yang menarik secara emosional keindahan semula jadi setanding dengan para profesional terbaik. Walaupun fotografi hidupan liar secara teknikal hobi Lee, jelas bahawa dia menuangkan semangatnya ke dalam hobi ini. Dia telah serius selama ini hanya kira-kira tiga tahun, namun portfolio yang dihasilkannya sangat mengagumkan.

Begitulah cara Lee membuat imejnya, dari penyediaan dan gear kepada visi yang dia masukkan ke dalam setiap imej, kepada matlamat yang dia ada untuk kerja foto hidupan liarnya.

MNN: Bagaimanakah anda bersedia untuk melakukan perjalanan untuk berkumpul dan memotret hidupan liar?

Tin Man Lee: Fotografi liar kebanyakannya tidak dapat diramalkan. Moto saya adalah "Jangkakan yang paling teruk semasa sentiasa bersedia untuk yang terbaik, " kerana cukup banyak masa saya tidak mendapat sebarang tembakan. Tetapi tembakan yang baik selalu berlaku apabila seseorang kurang mengharapkannya.

Saya biasanya melakukan penyelidikan yang mendalam tentang foto-foto orang yang telah diambil sebelum ini dari carian Google, forum foto dalam talian, majalah dan buku, dan melihat mana yang memberi inspirasi kepada saya. Saya menganalisis cahaya, sudut, panjang fokus, dan lain-lain, dengan berhati-hati, dan bertanya kepada diri sendiri jika saya mempunyai idea baru. Kemudian saya menyediakan kanta dari sudut ultra lebar hingga 600mm. Saya bertanya kepada orang-orang yang telah pergi ke lokasi sebelum mendapat idea. Tetapi kebanyakan masa, ia belajar dari kesilapan saya sendiri dan berharap untuk melakukan yang lebih baik pada masa akan datang. Paling penting ialah bersenang-senang. Oleh kerana saya suka alam semula jadi dan hidupan liar, saya selalu bersenang-senang, walaupun peluang foto itu bukan yang terbaik.

Apakah matlamat anda untuk memotret hidupan liar? Bilakah anda tahu anda mendapat pukulan yang anda puas dengan?

Terdapat banyak jurugambar hidupan liar yang baik di luar sana. Mendapatkan sesuatu yang berbeza adalah lebih dan lebih sukar. Pertama, anda perlu bertanya kepada diri sendiri apa yang anda mahu orang katakan mengenai foto anda. Adakah anda mahu orang berkata, "Wow, gambar anda begitu tajam tanpa bunyi" atau "Wow, anda begitu baik dalam Photoshop." Atau anda mahu orang berkata, "Foto anda menyentuh hati saya. Anda benar-benar menangkap emosi di sini. "

Saya suka apa yang dikatakan David duChemin dalam bukunya "Within the Frame." Beliau berkata, "orang hanya mahu melihat gambar yang memindahkan mereka."

Tetapi itu tidak bermakna butiran teknikal tidak penting. Sebaliknya, sebaliknya. Anda perlu menguasai semua teknik terlebih dahulu, dan menapisnya dengan menyatakan bahawa foto itu, tanpa sebarang gangguan, membawa penonton ke cerita yang menimbulkan emosi mereka.

Emosi adalah tentang empati. Seperti yang kita hidup melalui kehidupan, kita semua telah naik dan turun. Kami dibentuk oleh keputusan yang kami buat dan tindakan yang kami ambil semasa berlaku. Sepanjang perjalanan, pengalaman kami juga membentuk perasaan empati kita tentang kehidupan. Emosi kita terasa apabila kita melihat sesuatu yang mencetuskan memori kita. Dalam fotografi, kita klik pengatup apabila kita melihat sesuatu yang menyentuh hati kita. Walaupun di tempat kejadian yang sama, kita dapat melihat perkara-perkara yang sama sekali berbeza berdasarkan tafsiran kita - tafsiran kita dipicu oleh empati kita. Oleh itu, gambar kami mewakili diri kita sendiri.

Sekiranya kita boleh belajar untuk melihat keindahan alam semula jadi, dan memahami cara bercakap bahasa suatu imej, imej kita dapat mencetuskan emosi dan empati orang lain. Dan kerana kita semua mempunyai pengalaman hidup yang berbeza, ekspresi kita dalam fotografi menjadi unik.

Bagaimana anda bertambah baik sebagai jurugambar?

Kepakaran teknikal adalah satu kemestian, kerana anda tidak dapat dikekang oleh masalah teknikal kamera dan lensa anda ketika anda berada di lapangan. Orang harus menguasai teknik asas untuk melihat kualiti dan arah cahaya; mempunyai pemahaman yang jelas tentang pendedahan dan histogram; dan menjadi baik pada pelarasan imej seperti lengkung, bayang-bayang dan sorot, dan penyepuh unsharp semasa fasa pasca pemprosesan.

Anda perlu membaca banyak buku dan majalah foto, mengambil bahagian dalam forum kritikan dalam talian, dan belajar daripada jurugambar yang memberi inspirasi kepada anda. Sebagai contoh, saya terpesona oleh foto Chas Glatzer, jadi saya berusaha sedaya upaya untuk belajar darinya. Anda juga perlu mengenali beberapa rakan yang mempunyai semangat dan matlamat yang sama, supaya anda boleh menjaga setiap syarikat yang lain dan meningkatkan bersama. Banyak laman media sosial yang bebas dan ketika kita belajar, kita boleh menyiarkan foto-foto kami di sana dan melihat bagaimana orang memberi respons. Dan belajar daripadanya. Hanya selepas seseorang memahami asas-asas ini, seseorang boleh menggunakan kreativiti dan imaginasi dengan bebas. Itulah masa apabila anda tidak lagi perlu mematuhi peraturan dan boleh bereksperimen dengan perkara-perkara.

Akhirnya, untuk mencetuskan emosi, gambar-gambar sepatutnya mempunyai beberapa ketidakpastian, melalui penggunaan cahaya dari terang ke gelap, atau perbezaan saiz antara dua haiwan, atau halus versus kasar. Contohnya, babi beruang dan interaksi cub dapat mencairkan hati manusia, burung hantu yang berjalan seperti manusia dapat menertawakan orang ramai, seekor binatang mengintip melalui penghalangan mencipta misteri, bison besar "mencium" burung kecil yang menciptakan ketegangan dan kontras ukuran.

Contohnya, lewat petang ketika cahaya mula menjadi keras ketika saya melihat kawanan bison. Kebanyakan jurugambar memberi tumpuan kepada anak lembu bison yang baru dilahirkan. Tetapi saya tertarik dengan pemakanan burung hantu pada serangga di sebelah bison. Bison sedang merumput di atas rumput dan semakin mendekatkan diri ke burung hantu hingga saat terakhir lidahnya nyaris menyentuh cowbird itu. Dan itulah cara saya menangkap pukulan pemenang anugerah itu.

Dalam pengalaman saya, detik-detik terbaik kebanyakannya adalah detik-detik yang bersifat sementara, apabila anda tidak menjangkakannya dan biasanya hanya berlangsung beberapa saat, tindakan yang begitu cepat dan keupayaan untuk memegang pada masa kritikal adalah sangat penting. Pra-visualisasi kadang-kadang berfungsi, tetapi banyak masa saya tidak dapat membayangkan beberapa senario - seperti melihat beruang membunuh seekor berang dan dikejar oleh beruang lain di hadapan saya, berlari lebih dari 30 batu sejam, atau kambing Dall yang muncul di hadapan pelangi, atau cubik beruang kutub yang duduk seperti manusia dengan mulutnya terbuka ke belakang dalam matahari terbenam yang indah, sementara anda hanya mempunyai satu saat atau kurang untuk menangkap pukulan itu, kadang-kadang dalam bot goyang dalam suhu subzero.

Apakah beberapa cerita hebat dari mengambil gambar hidupan liar, yang menunjukkan beberapa bahaya dan keseronokan perjalanan seperti ini?

Saya didakwa oleh bison satu kali ketika saya terlalu fokus dalam mengambil gambar serigala di seberang. Cerita ini ada di blog saya.

Cerita lain adalah ketika saya berada di Taman Negara Katmai. Saya sedang berjongkok dalam air ais sejuk selama empat jam dan saya memakai baju renang musim panas, yang sangat salah untuk cuaca itu. Tetapi kita benar-benar tidak mengharapkan untuk pergi ke ketinggian yang tinggi dengan suhu rendah untuk perjalanan ini. Kami dikelilingi oleh lebih daripada 30 beruang dalam lingkungan 200 kaki.

Saya masih ingat terdapat jejak permainan di belakang saya, jadi beruang itu boleh muncul di belakang masa. Chas Glatzer, pemimpin pelancongan kami, berada di sebelah kiri saya, yang terus bertepuk tangan di beruang yang cuba mendekati kami dari sebelah kiri kami. Charlie, pemilik rumah kami yang mempunyai pistol, berjalan di belakang saya, memberitahu saya "Jangan risau, Tin Man, saya akan pastikan anda selamat. Tetapi jika ada yang berlaku kepada saya, beritahu isteri saya, saya suka dia. " Di sebelah kanan saya, ada seorang jurugambar dan kawan baik yang saya tahu saya boleh mengalahkannya.

Adakah anda mempunyai foto kegemaran?

Salah satu gambar kegemaran saya adalah anak kambing gunung yang melompat.

Saya bercanda dengan kawan saya, saya berkata saya mahu mengambil gambar dengan lebih daripada satu anak kambing di gunung, yang bersinar oleh cahaya pagi yang indah. Rakan saya ketawa dan fikir saya terlalu bercita-cita tinggi.

Kemudian pagi pertama, saya melihat anak-anak kambing gunung. Saya mengambil banyak foto. Tetapi satu gambar menangkap perhatian saya dan saya membawanya secara tidak sengaja, yang mempunyai jarak Rocky Mountain yang diliputi salji sebagai latar belakang. Ia kelihatan jauh lebih baik. Walau bagaimanapun, saya tidak memberi perhatian apabila saya mengambil gambar. Terdapat jalan yang kelihatan dan ia mengganggu.

Ini adalah satu perkara yang kritikal, iaitu mengkaji gambar saya dengan teliti selepas saya memuat turunnya ke komputer saya. Saya akan melihat semua butiran, dan berfikir tentang bagaimana untuk memperbaikinya, memikirkan idea-idea baru, dan pergi ke tempat yang sama sekali lagi dan sekali lagi untuk cuba mendapatkan apa yang saya mahu.

Bagaimanapun, hari kedua, saya sampai di sana lebih awal, mendapati tempat di mana jalan itu tidak kelihatan tetapi masih mempunyai latar belakang Gunung Rocky. Sebagai sinar pertama cahaya bersinar di atas batu, saya melihat anak kambing gunung naik, dan kemudian yang kedua, dan kemudian yang ketiga. Dan mereka mula melompat. Ini adalah detik ajaib, terutama kerana ketika saya mengambil gambar, saya dikelilingi oleh beberapa anak kambing gunung lain dalam jarak 10 kaki saya. Mereka mengejar satu sama lain dan benar-benar mengabaikan kehadiran saya.

Berkaitan dengan Tapak:

  • 11 gambar melayari tidak dapat dilupakan
  • Terlalu cantik jadi nyata? 16 landskap nyata yang terdapat di sini di Bumi
  • Di seluruh dunia dalam 10 gambar hebat

Artikel Berkaitan