13 fakta aneh mengenai Edgar Allan Poe

Setelah misteri kematian misteri Amerika misteri dan makabre, saingan sastera Edgar Allan Poe menulis sebuah berita kematian dan biografi pengarang yang menakutkan. Walau bagaimanapun, banyak yang ditulis oleh musuh Poe, Rufus Griswold, tidak benar. Bersemangat atas perkara-perkara yang telah ditulis Poe mengenai Griswold, potret posmortem terakhir Poe melukisnya sebagai gila wanita yang gemuk, narkoba dan berpisah dari kedua-dua akhlak dan sahabat.

Walaupun jauh dari kebenaran, banyak gangguan Griswold terjebak. Ia adalah satu-satunya biografi Poe pada masa itu - dan yang dibaca dengan baik - dan dalam kombinasi dengan nada beberapa karya Poe, ia meyakinkan orang ramai yang ingin mempercayai kegelapan penulis itu. Walaupun surat yang diucapkan dari Poe ke Griswold "membuktikan" kegilaannya kemudiannya didapati palsu - dan teman-teman Poe dengan tegas menyangkal fitnah sengit - hingga hari ini imej Poe sebagai burung aneh yang merajalela tetap.

Satu setengah abad kemudian, mungkin perkara paling aneh tentang Edgar Allan Poe adalah bahawa dia tidak begitu ganjil sama sekali, secara relatifnya. Dia tidak mengintai di kubur-kubur dan peti mati, tapi sebenarnya seorang perintis yang rajin dan cemerlang yang mengubah wajah kesusasteraan Amerika. Dengan itu, inilah beberapa perkara yang lebih aneh untuk mengetahui tentang salah satu penulis Amerika yang paling inovatif.

1. Dia adalah seorang penyerang sastera

Seorang burung gagak misterius melawat pengulas berkabung, seperti yang digambarkan oleh John Tenniel. (Foto: John Tenniel [public domain] / Wikimedia Commons)

Poe paling teringat untuk cerita-cerita keganasan dan puisi menghantui, tetapi dia juga dikreditkan sebagai salah satu pengarang cerita pendek yang paling awal, pencipta cerita detektif moden, dan seorang inovator dalam genre sains fiksyen.

2. Beliau adalah prolifik

Karya-karyanya termasuk cerita pendek, puisi, novel, buku teks, buku teori saintifik, dan pelbagai esei dan ulasan buku.

3. Dia mencipta profesion baru

Poe dianggap penulis profesional terkenal pertama Amerika (dan dengan demikian, artis kelaparan); dia menghidupkan hidupnya sebagai pengkritik dan teoretis sastera yang pertama di negara itu.

4. Dia mungkin dinamakan sempena watak Shakespeare

Beliau dilahirkan Edgar Poe di Boston pada tahun 1809; ibu bapanya adalah kedua-dua pelakon. Orang tuanya telah berkhidmat di King Lear Shakespeare pada tahun dia dilahirkan, membawa kepada spekulasi bahawa dia dinamakan untuk anak lelaki Earl of Gloucester, Edgar.

5. Puisi dan pena berlari dalam keluarga Poe

Poe adalah anak pertengahan tiga. Saudaranya, William Henry Leonard Poe, juga seorang penyair, kakaknya Rosalie Poe adalah guru penulisan.

6. Dia seorang yatim piatu

Sebelum Edgar mencapai usia 4 tahun, ibu bapanya mati dan ditawan oleh seorang saudagar kaya bernama John Allan dan isterinya, Francis. Mereka tinggal di Richmond, Virginia, dan membaptis anak lelaki itu dengan nama Edgar Allan Poe.

7. Dia mencontohi Lord Byron

George Gordon Byron, Baron Byron yang keenam, seperti yang dicat oleh Richard Westall. (Foto: Richard Westall [domain awam] / Wikimedia Commons)

Bapa bapa Poe menyapu dia untuk pergi ke perniagaan dan menjadi lelaki Virginia, tetapi Poe bermimpi untuk menjadi seorang penulis seperti wira zaman kanak-kanaknya, penyair British Lord Byron (kanan). Pada masa dia berusia 13 tahun, Poe telah menulis puisi yang cukup untuk sebuah buku, walaupun kepala sekolahnya meyakinkan bapa Poe untuk tidak membenarkan penerbitannya.

8. Kemiskinan adalah muziumnya

Poe memulakan kerjaya kolej, tetapi dengan sedikit sokongan kewangan dari Allan, Miskin, memulakan perjalanan panjang kemiskinan dan hutang. Masalah wang menghantui dia dan ketegangan dengan ayah angkatnya mendorongnya menjadi penentu untuk menjadi seorang penulis yang berjaya.

9. Dia adalah seorang yang ajaib

Beliau menerbitkan buku pertamanya, "Tamerlane, " ketika dia berusia 18 tahun.

10. Dia tidak disimpulkan

Apabila Allan meninggal dunia, Poe hidup dalam kemiskinan .. tetapi dia ditinggalkan dari kehendak, yang bagaimanapun disediakan untuk anak tidak sah yang Allan tidak pernah bertemu. Aduh.

11. Dia berkahwin dengan sepupu remaja

Potret air dari Virginia Clemm, dicat selepas kematiannya. (Foto: Wikimedia Commons [domain awam])

Dia berkahwin dengan saudara sepupunya yang pertama, Virginia Clemm (kiri), ketika dia berumur 13 tahun dan dia berusia 27 tahun. (OK, jadi mungkin agak sedikit dengan piawaian hari ini.) Dia meninggal dunia pada usia 24 tahun dari tuberkulosis.

12. Dia mungkin mencipta seni yang menarik!

Poe memperoleh kedudukan editorial di majalah Southern Literary Messenger yang tidak lama lagi menjadi terkenal, di mana dia menjadi terkenal dengan ulasan buku yang menakutkannya dan kritikan yang teramat sangat hebat (di mana kemuliaan Griswold dilahirkan). Dia terus menulis untuk banyak majalah. Penerbitan 1845 "The Raven" menjadikannya nama rumah tangga dan akhirnya memperoleh kejayaan yang telah beliau cari.

13. Kematiannya adalah misterius sebagai kerjanya

Potret Poe oleh William Abbot Pratt dari September 1849, sebulan sebelum kematian penulis. (Foto: William Abbot Pratt [domain awam] / Wikimedia Commons)

Pada tahun 1849, Poe hilang selama lima hari dan didapati "lebih teruk lagi untuk memakai" dan mengasyikkan di Baltimore. Dia dibawa ke hospital di mana dia meninggal dunia tidak lama selepas berusia 40 tahun. Tiada bedah siasat dilakukan, penyebab kematian disenaraikan sebagai "kesesakan otak" yang tidak jelas dan dia dikebumikan dua hari kemudian. Pakar dan ulama telah mencadangkan segala-galanya dari pembunuhan dan rabies kepada keracunan dipsomania dan keracunan karbon monoksida sebagai sebab kematiannya, tetapi hingga ke hari ini penyebab kematian Edgar Allan Poe masih menjadi misteri. Bolehkah ada warisan yang lebih sesuai?

Artikel Berkaitan