13 haiwan aneh yang boleh benar-benar lulus sebagai Pokémon

Permainan video dan anime yang terkenal dikenali kerana mengambil inspirasi dari haiwan dalam kehidupan sebenar, tetapi mungkin ia sebaliknya.

Jerboa

Lelaki kecil ini boleh berjalan sehingga 15 batu sejam. (Foto: reptiles4all / Shutterstock)

Jerboas melompat tikus yang berkembang pesat di padang pasir Afrika Utara dan Asia. Walaupun status mereka sebagai haiwan mangsa, makhluk-makhluk seperti makhluk seperti comel ini membuat terima kasih kepada pendengaran dan keupayaan mereka untuk berjalan sehingga 15 batu sejam.

Udang mantis

Udang mantis telah mengalahkan manusia apabila memasuki warna pemprosesan. (Foto: Shutterstock)

Juga dikenali sebagai "pemisah jempol, " ini krustasea bertenaga dinamakan sebagai penghormatan kepada kuku mereka yang kuat, yang dapat tombak, menusuk dan memusnahkan mangsa dengan 200 paun kekerasan. Sebagai tambahan kepada kecenderungan pemangsa mereka, udang mantis juga dibezakan untuk keupayaan visual yang mengesankan mereka. Mata makhluk laut psychedelic ini dilengkapi dengan 12 reseptor warna - sementara itu, manusia dan kebanyakan haiwan lain hanya mempunyai tiga. Para saintis membuat spekulasi ini mungkin membolehkan mereka memproses maklumat berwarna dengan cepat di dalam mata dan bukan melalui otak.

Bangsal Shoebill

Pop-quiz: Di mana bangsal shoebill mendapatkan namanya? (Foto: Shutterstock)

Berasal dari paya air tawar tropika di timur Afrika, burung-burung raksasa yang kaya dengan kartun itu terkenal dengan paruh bulu yang unik. Mereka diklasifikasikan sebagai "terdedah" spesies akibat gangguan manusia, pemusnahan habitat dan memburu.

Gharial

Meriam panjang gharial tidak mudah dilupakan. (Foto: Shutterstock)

Rahang panjang nipis gharial mungkin kelihatan agak menakutkan kepada banyak orang, tetapi tidak takut - itu penyesuaian yang dibangunkan sebagai tindak balas kepada diet ikan berat. Malangnya, bilangan penduduk global untuk buaya India yang terancam ini kini dianggarkan kurang daripada 235 individu, disebabkan kehilangan habitat sungai, kekurangan sumber makanan dan jaring ikan.

Fennec fox

Oh telinga! (Foto: Shutterstock)

Mengimbau dari padang gurun Sahara gersang yang gersang itu, telinga malam yang lucu ini terkenal dengan telinga mereka yang lebih besar, yang menghilangkan panas dan cukup sensitif untuk membolehkan mereka mendengar mangsa dari bawah tanah.

Glaucus Atlanticus

Naga biru yang indah ini adalah syaitan laut, tetapi nama pertama nampaknya lebih sesuai. (Foto: Imtorn / Wikimedia)

Anda mungkin akan terkejut apabila mengetahui bahawa pejera laut yang indah ini (juga dikenali sebagai menelan laut atau naga biru) sebenarnya adalah slug laut. Moluska biru dan keperakan dikenal untuk memberi makan kepada para cnidarians seperti Perang Manusia Portugis yang beracun. Apa yang membuat slug cantik ini lebih menarik ialah amalan mereka menyimpan nematocyst yang menyengat cnidarians dalam tisu sendiri - memastikan sengatan yang menyakitkan bagi sesiapa yang tersesat dengannya.

Okapi

Adakah itu Unicorn Afrika? Tidak, itu okapi. (Foto: Shutterstock)

Makhluk-makhluk yang luar biasa ini pernah disalah anggap sebagai penjelajah Eropah awal sebagai "unicorns Afrika" sebelum diiktiraf secara rasmi dan diklasifikasikan sebagai Okapia johnstoni pada tahun 1901. Walaupun mereka mungkin menanggung serpihan seperti zebra, ternakan ini terancam lebih dekat dengan zirafah.

Bush jelita

Vip belukar ini kelihatan seperti naga, memikirkannya. (Foto: Shutterstock)

Ditemui di hutan hujan tropika subsaharan Afrika, ular belukar adalah ular berbisa diketahui oleh skala ketara mereka. Ekor prehensile yang kuat adalah sempurna untuk menyokong berat mereka di pokok, di mana mereka menghabiskan sebahagian besar nyawa mereka yang menggantung dan menyerang mangsa mereka.

Monyet Proboscis

Sukar untuk diambil serius apabila anda mempunyai hidung yang sangat besar, tetapi monyet proboscis melakukan apa yang harus dilakukannya. (Foto: Shutterstock)

Hidung monster seperti badut monyet Dunia arboreal ini sukar dilewatkan. Selalunya melebihi 4 inci, proboscis yang menonjol adalah hasil dari dimorphism seksual; ia hanya terdapat pada lelaki.

Lowland bertenaga tenrec

Tenrec mempunyai beberapa persamaan dengan landak. (Foto: Frank Vassen / Wikimedia)

Orang kecil yang aneh ini berasal dari hutan dataran rendah tropika Madagascar timur. Tenrec berbintik dilengkapi dengan dua set quills: berduri dan tidak dilepaskan. Serupa dengan landak, quills quill digunakan sebagai alat pertahanan terhadap pemangsa. Sekali lagi, quills yang tidak disengajakan, bergetar untuk mengeluarkan perbualan yang lemah yang digunakan untuk berkomunikasi dengan keluarga.

Kepiting kelapa

Kepiting kelapa seperti buah-buahan yang berdaun, dan sudah tentu, kelapa. (Foto: Brocken Inaglory / Wikimedia)

Jangan buat kesilapan - batang pokok yang kelihatan di atas bukan anak pokok. Betul, ketam itu besar! Ketinggian sehingga satu meter dari kaki ke kaki, kepiting hermit terestrial ini merupakan arthropod yang hidup di tanah terbesar di dunia. Walaupun mereka adalah omnivora yang telah diketahui mengonsumsi kura-kura, mereka biasanya lebih suka makan buah-buahan yang berdaging dan, Anda meneka, kelapa!

Hummingbird elang-moth

Adakah itu rama-rama atau seekor hummingbird? (Foto: Jerzy Strzelecki / Wikimedia)

Dengan bersenandung, berlegar-legar dan panjang, prognosis nipis, tidak hairanlah spesies ini mengalami krisis identiti. Itulah yang dikatakan, Macroglossum stellatarum adalah yang paling pasti rama-rama, dan persamaannya dengan seekor burung hibrida adalah hasil evolusi konvergen.

Isopod raksasa

Itu isopod sebenarnya adalah gergasi. (Foto: Borgx / Wikimedia)

Bersama-sama dengan cumi-cumi gergasi dan ketam labah-laba jepang, arthropod ini menggeliat adalah contoh utama gigantisme laut dalam. Sekiranya anda tidak kenal dengan isopod gergasi, jangan lagi melihat kutu kayu biasa, yang merupakan sepupu daratannya. Kedua-dua spesies mempunyai keupayaan untuk menggulung bola untuk melindungi diri mereka dari pemangsa.

Artikel Berkaitan