15 spesies katak aneh

Terdapat sekitar 4, 740 spesies katak yang diketahui di seluruh dunia. Jumlahnya adalah dalam fluks yang berterusan kerana banyak spesies yang pupus semasa spesies baru ditemui. Tetapi apa yang tetap konsisten adalah tahap kepelbagaian yang besar di antara katak dan kodok. Makhluk-makhluk amfibia ini telah berkembang untuk menjadi pakar dalam habitat unik mereka dengan cara walaupun penulis fiksyen yang paling kreatif tidak boleh bermimpi. Dari katak-katak yang membuat bunyi-bunyi mainan berbisik untuk katak yang terbang ke katak yang melahirkan punggung mereka, kami mempunyai beberapa dozie untuk dibagikan dengan anda!

Katak kaca hati Diane yang telanjang

Spesies yang baru ditemui dengan cepat meningkat menjadi terkenal kerana persamaannya dengan Kermit the Frog. (Foto: Pusat Penyelidikan Amfibia Costa Rica)

Katak kecil ini baru-baru ini membuat tajuk utama terima kasih kepada kemiripannya dengan selebriti: Kermit the Frog. Ia juga menjadi berita utama kerana ia adalah spesies yang baru ditemui.

Kami melaporkan awal bulan ini, "kata penyelidik Minnesota, Brian Kubicki, pencipta Pusat Penyelidikan Amfibia Costa Rica, menemui Kermit the Frog wannabe di lereng Caribbean Costa Rica. Menurut pengumuman rasmi di laman web pusat ini katak kaca tertentu unik kerana pewarnaannya, bunyi panggilannya, dan ciri-ciri morfologi yang lain - termasuk mata seperti Kermit. Kubicki berkata katak yang kecil dan lut sinar adalah petunjuk baik kesihatan umum ekosistem. "

Dan hanya untuk melangkah lebih banyak faktor, dia menamakan spesies baru selepas ibunya.

Katak kecil ini hanya kira-kira 1 inci panjang, dan ia adalah spesies katak kaca. Katak kaca dipanggil seperti itu kerana kulit pada perutnya sangat lut, anda dapat melihat organ mereka.

Paedophryne amauensis

Lebih kecil daripada sepeser pun, spesies katak kecil ini adalah vertebrata terkecil di dunia. (Foto: Rittmeyer EN, Allison A, Gr√ľndler MC, Thompson DK, Austin [CC by 2.5] / Wikipedia)

Katak kaca yang dipelihara oleh Diana ini agak kecil tetapi tidak ada apa-apa pada Paedophryne amauensis, juga spesies yang agak baru untuk sains kerana ia hanya ditemui pada bulan Ogos 2009.

Spesies ini tumbuh hanya 0.3 inci, menjadikannya vertebrata terkecil di dunia. Untuk perspektif, duit syiling yang sedang duduk di atas adalah sepeser pun.

Bukan sahaja ia kecil tetapi panggilannya adalah sama dengan serangga, ditambah pewarna mereka sepadan dengan sampah daun di lantai hutan. Tidak hairanlah ia mengambil saintis sebentar untuk memerhatikannya! Strategi yang digunakan oleh kedua-dua penyelidik yang mendapati ia menggunakan triangulasi untuk menentukan lokasi panggilan, kemudian sampah sampah daun ke dalam beg plastik untuk mengetahui apa yang membuat bunyi. Kemudian ada, katak yang paling kecil di dunia. Paedophryne amauensis terdapat di Papua New Guinea.

Katak hujan padang pasir

Spesies yang luar biasa ini seperti sebuah kartun yang hidup - atau mainan yang berliku-liku.

Ditemui di Namibia dan Afrika Selatan sepanjang jalur seluas 2, 2 mil dari habitat pantai, spesies ini terdapat di kawasan subtropika atau tropika kering pasir atau pantai. Ia membebaskan diri dalam 4-8 inci pasir pada siang hari di mana ia boleh tetap sejuk dan lembap, kemudian keluar pada waktu malam (terutamanya pada malam berkabus) untuk memberi makan kepada serangga dan larva.

Selepas video ini oleh Dean Boshoff diposkan dalam talian, ia juga menjadi katak paling hebat di dunia tidak rasmi.

Katak bertanduk berukir

Spesies ini kadang-kadang dipanggil katak Pacman kerana mulut yang sangat besar. (Foto: Cathy Keifer / Shutterstock)

Walaupun sesetengah katak memilih untuk disembunyikan, yang lain memilih untuk menonjol. Begitulah kodok bertanduk bertanduk, yang juga dikenali sebagai katak tanduk Argentina, katak meledak Argentina, dan katak Pacman yang hiasan.

Mengapa katak "Pacman"? Kerana katak ini akan cuba menelan apa saja yang hampir dengan mulutnya yang luar biasa. Menu katak termasuk segalanya dari serangga ke tikus ke katak lain. Ia mempunyai selera makan yang tidak boleh dibungkus dalam badan 6 inci yang setengah mulut - harfiah. Mulutnya menyumbang sekitar separuh badan katak. Seperti yang dikatakan oleh Kebangsaan Zoo, "Katak ini kadang-kadang dipanggil 'mulut dengan kaki' kerana mulutnya kelihatan sebagai bahagian depan keseluruhan badan."

Sungguh luas! Gigit mereka, seperti yang anda harapkan, berkuasa. Anda tidak mahu mendapatkan jari anda di mana-mana berhampiran lelaki ini!

Katak berbulu

Dengan pertumbuhan seperti lekukan dan kuku yang tiba-tiba tumbuh dari jari kaki, tidak hairanlah spesies ini kadang-kadang dipanggil katak Wolverine. (Foto: Gustavocarra [CC oleh 4.0] / Wikipedia)

Trichobatrachus robustus adalah, terus terang, sedikit di sisi menyeramkan. Spesies ini juga dikenali sebagai katak seram atau katak Wolverine, sebahagiannya kerana jika terancam, ia sengaja akan memecahkan tulang kaki sendiri, yang kemudian melekat melalui kulit untuk bertindak seperti kuku. Tulang-tulang ini kemudiannya menarik balik tisu mereka sendiri dan tisu yang rosak disembuhkan. Ia satu-satunya penyelidik haiwan yang tahu dengan mekanisme pertahanan sedemikian.

Nama katak Wolverine tidak hanya sesuai untuk "cakar" tulang yang datang terbang dari kaki tetapi juga untuk pertumbuhan rambut seperti pada sisi lelaki yang disebut papillae dermal. Laki-laki pembiakan membesar papillae, yang mempunyai arteri dan dipercayai membantu meningkatkan kawasan permukaan katak supaya dapat menyerap lebih banyak oksigen kerana ia tetap berada di bawah air untuk jangka masa yang panjang menjaga telur yang diletakkan oleh wanita.

Spesies ini ditemui di Afrika tengah dan, walaupun tidak dianggap terancam, diancam oleh kehilangan habitat.

Katak lumut Vietnam

Kulit hijau kasar katak ini sangat sesuai dengan persekitarannya. (Foto: davemhuntphotography / Shutterstock)

Spesies ini berpaksikan di sana di antara tuan katak kamuflase. Hidup di hutan tanah rendah subtropika dan tropika, serta paya air tawar, kulitnya menyerupai rupa lumut, menjadikannya kelihatan seperti batu berlumut lumut apabila katak duduk diam. Malah matanya mempunyai penampilan bertekstur yang sama melalui pewarnaan mereka.

Anda dapat melihat berapa banyak makhluk ini kelihatan seperti lumut di sekeliling foto di bawah:

Sangat mudah untuk melihat mengapa katak lumut dinamakan begitu. (Foto: davemhuntphotography / Shutterstock)

Spesies mengambil rupa seperti batu itu dengan melampau dengan meluncur ke dalam bola yang ketat ketika terancam, berusaha dengan segala kekuatannya untuk kelihatan seperti batu lain di kawasan itu.

Katak ini tumbuh di antara 2.5-3.5 inci panjang, dan mereka mempunyai cakera pelekat di hujung setiap kaki yang membantu mereka dengan mudah membuat skala batu dan pokok.

Katak dara beracun emas

Katak kecil dan jelas ini adalah salah satu makhluk paling toksik di dunia. (Foto: Aleksey Stemmer / Shutterstock)

Nama saintifik untuk spesies ini adalah Phyllobates terribilis, dan untuk alasan yang baik. Sebagai salah satu haiwan yang paling toksik di planet ini, katak tunggal 2 inci mempunyai toksin yang cukup untuk membunuh antara 10-20 orang dewasa, atau dua gajah lembu. Hanya satu gram toksin yang dihasilkan oleh kulit katak anak panah emas dapat membunuh 15, 000 orang.

Bagaimana katak-katak kecil itu menjadi begitu toksik masih menjadi misteri kepada para penyelidik, tetapi ia percaya mereka mendapatnya dari tumbuhan beracun yang dimakan oleh mangsa serangga, kumbang, semut dan rayap. Katak yang dinaikkan di tawanan tidak menjadi toksik; hanya katak liar yang maut. Kulit mereka bersalut dalam toksin alkaloid, yang dapat bertahan lama setelah katak dipisahkan dari sumber makanan biasa mereka.

Sebagai makanan sendiri, katak membunuh semua yang cuba memakannya, kecuali spesies ular Liophis epinephelus. Ini adalah satu-satunya spesies yang diketahui mempunyai ketahanan terhadap (tetapi tidak imuniti dari) toksin katak anak panah emas.

Terdapat kira-kira 100 spesis katak dart racun, tetapi Phyllobates terribilis adalah antara yang terbesar. National Geographic menulis, "Mereka tinggal di dalam kawasan hutan hujan kecil di pantai Pasifik, Colombia, dan walaupun penduduknya berada dalam jarak yang kecil, banyak penipisan hutan hujan telah mendarat spesies ini pada senarai terancam antarabangsa."

Bullfrog India

Tidak semua katak kuning akan membunuh anda. Sesetengah orang akan menghiburkan anda dengan kemahiran nyanyian mereka. Lembu jantan India adalah spesies berwarna terang yang terdapat di selatan dan tenggara Asia.

Untuk sebahagian besar tahun, katak ini adalah warna hijau zaitun yang membosankan. Walau bagaimanapun, semasa musim mengawan, lelaki bertukar menjadi kuning dengan kantung vokal indigo pada kerongkong mereka, semuanya lebih baik untuk menarik perhatian pasangan yang berpotensi.

Dengan badan kira-kira enam inci panjang, ini adalah yang terbesar dari spesies katak India. Pada tahun 1990-an, orang mula membiak katak sebagai sumber makanan. Mereka juga telah menjadi spesies invasif yang diperkenalkan di Madagascar.

Katak tanduk Brazil

Katak agresif ini bertentangan dengan persekitarannya, menjadikannya musuh yang mematikan untuk mangsa yang berlalu. (Foto: Dirk Ercken / Shutterstock)

Katak tanduk Brazil mempunyai mulut yang besar seperti katak bertanduk bertanda dan reputasi kerana sama agresif, jika tidak lebih. Menggabungkan ke dalam sampah daun di lantai hutan, katak panjang 8 inci hanya mempunyai kepala yang besar (besar) yang kelihatannya, bersedia untuk merampas mana-mana mangsa yang berpotensi yang mengembara lalu. Sesetengah spesimen telah ditemui mati dengan mangsa yang melekat keluar dari mulut mereka, yang telah mati lemas daripada meninggalkan makanan yang besar.

Ia akan berlaku selepas apa-apa, termasuk penceroboh, dan termasuk kaki orang yang berjalan melewatinya. Oleh itu, kata-kata nasihat di sekitar katak ini tidak terlalu mengasyikkan!

Katak terbang Wallace

Katak terbang menggunakan kaki mereka sebagai payung terjun kecil untuk meluncur dari satu tempat ke tempat lain. (Foto: Ryan M. Bolton / Shutterstock)

Beberapa spesies katak melakukan lebih daripada hop. Mereka terbang - atau sekurang-kurangnya meluncur pula. Terdapat beberapa spesies "katak terbang" dan katak terbang Wallace adalah salah satu daripada mereka. Katak-katak ini mempunyai jari kaki yang panjang dengan banyak penyepit di antara mereka, yang membolehkan mereka menyebar menjadi empat payung terjun kecil. Mereka juga mempunyai kulit pada bahagian depan badan untuk bantuan tambahan.

Katak terbang Wallace hidup hampir sepenuhnya di dalam pokok dan datang ke tanah hanya untuk mengawan dan bertelur. Mereka menggunakan keupayaan "terbang" mereka apabila diancam, melompat dari cawangan dan menyebarkan kakinya untuk meluncur sejauh 50 kaki dalam satu ke arah keselamatan. Walaupun bukan satu-satunya spesies dengan keupayaan ini, mereka adalah salah satu yang terbesar, walaupun itu tidak banyak mengatakan. Mereka berkembang menjadi hanya kira-kira 4 inci panjang.

Masa depan katak mungkin agak terikat kepada masa depan badak Asia. Menurut National Geographic, "[T] hey adalah sebahagian daripada pembiakan dan meletakkan telur di lubang-lubang fetid yang menghancurkan badak Asia yang hampir pupus, dan semakin berkurangnya populasi badak boleh memberi kesan negatif terhadap spesies tersebut."

Katak 4-inci ini boleh meluncur sejauh 50 kaki dalam lompatan tunggal. (Foto: Norhayati / Shutterstock)

Venezuela kerikil kerikil

Toad kerikil adalah nama yang sempurna untuk amfibi kecil ini kerana mekanisme pertahanannya. Toad kerikil tinggal di lereng curam dan bukan pelompat yang kuat, jadi, apabila ia terancam, ia mengetatkan ototnya menjadi kaku dan jatuh ke bawah ke arah bukit untuk keselamatan. Kerana ia sangat ringan, melantun di sepanjang permukaan tebing tidak membahayakan kodok kecil. Ia tidak terjejas dalam lopak atau celah. Strategi ini menyediakan melarikan diri cepat dari pemangsa seperti tarantulas.

Bukan sahaja ia berfungsi seperti kerikil yang meluncur turun bukit, tetapi ia berusaha keras untuk kelihatan seperti juga. Pewarna muram kodok panjang-panjang ini bertujuan untuk membantu ia bercampur dengan persekitarannya yang berbatu, dan ketika meringkuk seperti bola, terlihat seperti batu kecil.

Surahame toad

Walaupun ia kelihatan seperti membunuh jalanan, katak yang rata ini hidup dan baik. Ia mungkin katak paling rata di sekeliling! (Foto: Hugo Claessen [CC oleh 2.5] / Wikipedia)

Juga dikenali sebagai pipa pipa, ini mungkin salah satu spesies katak yang paling aneh di luar sana, dengan cara mereproduksi (atau hanya menjijikkan) yang membingungkan.

Tetapi pertama, mari kita bercakap mengenai bentuk yang unik itu. Tokoh Suriname hampir sama rata, dengan mata kecil, tiada lidah dan tiada gigi. Daripada menggerutu, ia mengetuk dua tulang di kerongkongnya untuk membuat bunyi yang tajam dan tajam klik.

Aneh, kan? Tetapi ia menjadi pelopor.

Suriname toads menghasilkan semula air. Sewaktu mengawan, wanita melepaskan kelompok tiga hingga 10 telur pada suatu masa, yang mendarat dan menjadi tertanam di belakangnya. Tenggelam ke dalam kulit, telur dipegang sepanjang jalan melalui tiang tadpole dalam poket kecil mereka, dan akhirnya muncul sebagai toads sepenuhnya berkembang. Ya, kodok kecil yang dikembangkan sepenuhnya dilepaskan dari belakangnya. Ia sangat pelik, agak mengganggu, dan masih harus menonton:

Katak ungu

Perkahwinan katak ungu. (Foto: Nihaljabinedk [CC oleh 4.0] / Wikimedia)

Makhluk-makhluk yang kelihatan aneh ini sukar dikenali sebagai katak segera kerana bentuknya yang baik dan gebu. Ia terletak di kawasan gunung Ghats Barat di India, dan saudara-mara terdekatnya berada di Seychelles, di luar pantai timur Afrika. Spesies ini telah berkembang secara bebas selama lebih dari 120 juta tahun, yang menerangkan penampilannya yang unik. Ia juga kadang-kadang dipanggil katak pignosa, kerana ia adalah moncong panjang.

Bentuknya, dan sememangnya pewarna ungu, dapat dimengerti kerana ia hidup kebanyakannya kehidupan rayap makan bawah tanah. Katak ungu hanya permukaan selama dua minggu sepanjang tahun semasa musim tengkujuh, di mana ia berkawan dan kemudian kembali ke bawah tanah.

Kehidupan bawah tanah ini yang menyimpannya jauh dari mata saintis sekian lama. Ia hanya digambarkan secara rasmi pada tahun 2003.

Katak pelangi malagasy

Warna terang, katak ini popular dalam perdagangan haiwan kesayangan. Malangnya ia juga menjadi faktor yang menyebabkan ia menjadi spesies terancam dan terancam. (Foto: Franco Andreone [CC oleh 2.5] / Wikipedia)

Spesies katak dari Madagaskar ini dimanfaatkan oleh banyak nama, termasuk pelompat hiasan, katak pelangi pelangi, katak hujan merah atau katak sempit Mottlebe. Katak ini, dengan nama apa pun, sama seperti warna-warni. Spesies ini dikenali dengan coraknya yang berwarna merah, oren, hijau, hitam dan putih.

Bukan sahaja ia berwarna-warni tetapi ia adalah pendaki mahir. Pada siang hari, kodok katak di kawasan berpasir di sebelah sungai. Pada waktu malam, mereka memanjat kawasan-kawasan berbatu di sekelilingnya, kadang-kadang memanjat dinding menegak berkat cakar tajam di kaki depannya yang menolongnya digenggam. Ia adalah salah satu daripada beberapa katak yang dibina untuk menjadi baik di kedua-dua burrowing dan mendaki.

Spesies ini terancam sebahagian besarnya kerana ribuan dikumpulkan dari liar setiap tahun untuk perdagangan haiwan peliharaan.

Katak bertanda Malaya

'Tanduk' yang berisi adalah semua strategi penyamaran spesies ini untuk kelihatan seperti daun. (Foto: Ryan M. Bolton / Shutterstock)

Katak setan ini direka untuk kelihatan seperti daun di atas lantai hutan, lengkap dengan unjuran seperti tanduk di atas mata dan hidungnya untuk menambah paparan daun yang jelas. Ia hidup di sampah daun lembap, hutan hujan rendah tanah lembap di Asia Tenggara, jadi ia perlu digabungkan dengan daun-daun lain untuk tersembunyi dari pemangsa dan mangsa. Adalah sukar untuk memilih katak ini dari daun yang jatuh apabila berjalan dengan:

Lihat tanduk-tanduk pada katak bertanduk Tanah Melayu? (Foto: kurt_G / Shutterstock)

Katak bertanda Malaya menunggu tak bergerak sehingga mangsa berlalu dekat, maka ia menyerang dengan cepat. Bagaimanapun, mangsa yang biasa untuk spesies ini adalah serangga. Ia juga memakan labah-labah, kadal, katak lain dan juga tikus kecil.

Segala-galanya dari pewarnaan mottled ke lipatan kulit yang berjalan di sepanjang sisi dan belakang menjadikannya kelihatan seperti daun. Tetapi dari sisi, makhluk ini dapat melihat hampir kelawar.

Anda boleh melihat bagaimana katak orang Melayu kelihatan seperti daun. (Foto: Eric Isselee / Shutterstock)

Artikel Berkaitan