17 mengejutkan haiwan sebenar

Kehidupan boleh menjadi pelik.

Apabila anda mengambil semua makhluk hidup di dunia dan bercampur dengan dos masa yang sihat (diukur dalam ribuan tahun) bersama dengan pukulan evolusi yang kuat, anda mendapat beberapa bentuk kehidupan yang pelik. Sudah tentu, walaupun perkara-perkara pelik mengambil udara yang biasa dengan pendedahan yang cukup, itulah sebabnya bentuk kehidupan yang benar-benar pelik adalah yang kita tidak pernah meletakkan mata.

Tetapi terima kasih kepada kuasa Internet, tidak ada banyak makhluk yang tersisa di planet ini yang belum kita lihat dalam foto. Kami menghiasi katalog kehidupan yang hebat dan menarik 17 haiwan yang anda mungkin tidak tahu wujud. Nikmati!

Batfish merah-lipped

Batfish red-lipped tinggal di perairan di sekitar Kepulauan Galapagos dan dikenali sebagai perenang dahsyat - mereka berkeliling dengan menggunakan sirip mereka untuk berjalan di dasar laut. Batfish merah membuat senarai kami atas sebab-sebab yang jelas: mereka kelihatan seperti mereka hanya mendapati gincu ibu mereka!

Lowland bertenaga tenrec

Foto: Wikimedia Commons

Dataran rendah berlatar belakangkan kehidupan di Madagaskar dan berkembang menjadi tidak lebih dari 6 inci atau lebih panjang. Memberi makan kebanyakannya pada cacing tanah dan serangga lain, tenrec yang menjalar melindungi diri daripada pemangsa dengan duri yang tajam yang tumbuh dengan bulunya.

Kepiting labah-labah Jepun

Foto: Takashi Hososhima / flickr

Ketamak labah-labah Jepun adalah arthropod terbesar (haiwan dengan exoskeleton, badan yang tersegmentasi, dan anggota sendi) di dunia dan boleh berkembang hingga sebesar 12 kaki dan berat 42 pound. Seperti yang dicadangkan oleh nama mereka, kebanyakannya terdapat di perairan sekitar Jepun.

Foto: Wikimedia Commons

Rusa tuala

Foto: Wikimedia Commons

Saya ingin menghisap darah anda! Memenangi anugerah untuk rusa yang paling kental, namun terangsang, rusa rusa, makhluk yang menggabungkan wajah yang comel dengan taring yang agak menakutkan yang tumbuh dari rahang atas dan tanduk kecil yang tajam yang mengingatkan dajal-dajal kecil. Kijang rusa boleh ditemui di China dan bahagian lain di Asia.

Foto: Heather Paul / flickr

Glaucus Atlanticus

Foto: Wikimedia Commons

Haiwan ini cantik dan ia tahu. Glaucus Atlanticus adalah slug laut yang menghabiskan hari-harinya terapung di dalam air (seperti dalam gambar di bawah) yang memakan mangsa seperti orang Portugis-perang. Slug laut kecil dapat menyerap sengatan tentakel dan menyimpan toksin untuk digunakan untuk perlindungan sendiri (itulah sebabnya anda perlu berhati-hati untuk mengambilnya).

Isopod raksasa

Sesiapa yang menamakan isopod gergasi itu tidak membelanjakan terlalu banyak tenaga yang datang dengan nama itu. Singkatnya, ia adalah isopod raksasa, kerakyatan besar gergasi yang merangkak di dalam lautan Atlantik dan India.

Foto: Wikimedia Commons

Aye-aye

Aye-aye adalah spesies lemur yang hidup di pulau Madagaskar dan ia hidup lebih seperti burung belatuk. Untuk mencari makanan ayam-aye paip pada pokok-pokok untuk mencari serangga terkubur dan kemudian menggerogoti lubang di kayu untuk membolehkan mereka untuk mencapai dengan jari-jari nipis panjang mereka untuk merebut merawat lazat.

Aye-aye di Zimbabwe Tsimbazaza di Madagascar. (Foto: Frank Vassen [CC BY 2.0] / Flickr

Mentega larut malam

Monyet nenel bintang mudah dikenali oleh 'bintang' unik dari 22 tentakel di wajahnya. (Foto: Agnieszka Bacal / Shutterstock)

Melihat sedikit seperti sesuatu seperti bos dari permainan video Nintendo sekolah lama, tahi lalat berbentuk bintang hidup di Kanada dan Amerika Syarikat dan menggunakan wajahnya yang pelangi untuk merasakannya di sekeliling terowong yang digali. Hidung bintang dikemas dengan sel-sel saraf dan dipercayai mampu mengesan gelombang seismik yang halus yang bergerak melalui Bumi.

Blobfish

Haiwan lain yang mudah dinamakan! The blobfish hidup di dalam perairan di sekeliling Australia dan New Zealand dan telah menyesuaikan diri dengan persekitarannya dengan berkembang menjadi jisim berair daging dengan kepadatan di atas air. Ini membolehkan ia mudah terapung dari dasar laut jauh di bawah permukaan. Apabila bilah bilah ditarik keluar dari persekitaran tekanan tinggi di dalamnya, di mana mereka kelihatan seperti gambar di bawah, mereka akhirnya mengambil penampilan yang dilihat dalam gambar di atas. Oleh itu, ikan gumpalan itu.

Foto: Wikimedia Commons

Jerung Goblin

Foto: Wikimedia Commons

Daripada semua haiwan yang terdapat di dalam senarai kami, ini adalah yang saya mahukan paling kurang bersenang-senang semasa berenang. Jerung goblin berasal dari garis kuno kuno yang dipercayai telah berubah sedikit dalam 125 juta tahun yang lalu. Mereka boleh membesar sehingga 13 kaki dan menghabiskan sebahagian besar masa mereka di perairan yang mendalam berhampiran dasar laut yang mencari makanan.

Foto: Wikimedia Commons

Antelop Saiga

Foto: Wikimedia Commons

Malangnya, antelope sais adalah binatang terancam terancam bahawa ada di antara Eurasia tetapi sejak itu hanya terhad kepada satu rantau di Rusia dan beberapa di Kazakhstan. Hidung yang agak besar antelop berevolusi untuk menolongnya menapis penyaringan udara berdebu di musim panas dan memanaskan udara sejuk yang sejuk pada musim sejuk.

Gerenuk

Foto: Wikimedia Commons

Gerenuk kelihatan seperti seseorang mengambil haiwan ke dalam Photoshop dan mengecil kepalanya. Haiwan langsing anggun tinggal di Afrika dan telah dipanggil "antelopi angsa leher." Seperti yang dapat anda lihat dalam gambar di bawah, ia bukan moniker yang kurang dipilih.

Foto: Wikimedia Commons

Dumbo gurita

Photo: NOAA Ocean Exploration [CC BY-SA 2.0] / Flickr

Sotong dumbo mendapat namanya dari telinga kecil yang lembut (sebenarnya sirip) yang terdapat di atas matanya. Toskan pada tentakel kecil yang paling indah yang pernah anda lihat dan anda mendapatkan haiwan yang anda hampir boleh memeluk ... jika anda seorang lelaki.

Foto: Wikimedia Commons

Pink fairy armadillo

Foto: Wikimedia Commons

Armadillo peri merah muda tinggal di Argentina dan telah berkembang untuk menikmati kehidupan di padang pasir. Makhluk-makhluk kecil yang menggerun ini menggali lubang di tanah dan menggunakan bahagian rata dari pangkal mereka untuk mengompak tanah, sangat mengurangkan peluang runtuh terowongan.

Penyu gading Cantor yang lembut

Foto: Wikimedia Commons

OK, yang meninggalkan kura-kura mereka di bawah matahari untuk mencairkan? Kura-kura penyokong lembut gergasi Cantor adalah spesies air tawar besar yang hidup di seluruh Asia dan boleh membesar hingga enam kaki panjangnya.

Foto: Wikimedia Commons

Katak ungu

Foto: Wikimedia Commons

Katak ungu boleh ditemui di selatan India dan dikenali dengan lemak, kembung badannya. Membelanjakan kebanyakan kehidupannya di bawah tanah, katak ungu hanya datang ke permukaan selama kira-kira dua minggu setiap tahun untuk pasangan.

Okapi

Foto: Wikimedia Commons

Anda mungkin berfikir bahawa okapi, yang boleh ditemui di Republik Demokratik Kongo, berkaitan dengan zebra tetapi ia sebenarnya saudara terdekat dengan zirafah. Okapi mula-mula dibawa ke perhatian dunia barat pada akhir 1800-an ketika penjelajah Henry Morton Stanley menyebut mereka dalam salah satu perjalanan popularnya. Okapi langsung pertama dibawa ke Kebun Binatang Antwerp Belgium pada tahun 1918 dan ke Zoo Bronx di Amerika Syarikat pada tahun 1937.

Foto: Wikimedia Commons

Artikel Berkaitan