17 pelik dan sarang burung yang indah

Sarang burung datang dalam pelbagai bentuk dan saiz, dari burrows di tanah hingga cangkir kecil bertengger tinggi di cawangan pokok. Kami telah membundarkan foto beberapa sarang yang paling menarik di planet ini, serta beberapa tempat yang tidak biasa bagi burung untuk membina sebuah rumah.

Foto: BSIP / Getty Images

Foto: BSIP / Getty Images

Sarang penyembul sarang adalah yang terbesar dibina oleh mana-mana burung dan sering kelihatan seperti jerami besar di pokok. Burung membina sarang kekal yang menempatkan lebih dari 100 pasang penenun. Sarang ini difoto di Taman Negara Etosha di Namibia.

Foto: Prakash Methema / AFP / Getty Images

Foto: Timothy G. Laman / National Geographic / Getty Images

Burung Weaver membuat sarang mereka dari jalur daun dan buluh nipis di Kathmandu, Nepal.

Foto: DEA / JACCOD / De Agostini / Getty Images

Penenun desa menenun bersama rumput dan jalur daun untuk membuat sarang mereka. Burung adalah peternak koloni, jadi satu pokok sering menjadi rumah kepada pelbagai sarang.

Sarang purba Montezuma di jajahan. (Foto: Charles J Sharp [CC BY-SA 3.0] / Wikimedia Commons)

Oropendola Montezuma adalah peternak kolonial yang lain yang membina sarang tinggi di kanopi pokok. Sarang diperbuat daripada sutera dan serat tenun, dan mereka berkisar dari 24 inci hingga 71 inci panjang.

Swallow bangsal memberi makan burung bayi dalam sarang. (Foto: neil hardwick / Shutterstock)

Swallows Barn adalah spesies burung menelan yang paling meluas di dunia. Mereka membina sarang cawan dari pelet lumpur di sisi struktur seperti lumbung, iaitu bagaimana mereka memperoleh nama mereka.

Foto: L. Andena / Getty Images

Foto: Wikimedia Commons

Tali pendiam Eropah membina sarang menggantung yang rumit. Sarang itu tenunan ketat dan sangat kuat sehingga mereka telah digunakan sebagai dompet dan kasut kanak-kanak.

Foto: Wikimedia Commons

Foto: DeAgostini / Getty Images

Sarang cawan dibina oleh beberapa spesies burung kecil, termasuk seekor burung hantu dan banyak orang yang lewat. Kebanyakan sarang ini diperbuat daripada bahan yang lasak seperti rumput, dan banyak burung menggunakan sutera labah-labah dalam pembinaannya.

Foto: Richard Darby / Fresno Bee / Getty Images

Sutera labah-labah adalah ringan, fleksibel dan melekit, yang boleh membantu mengikat sarang ke cawangan atau barang lain yang dilampirkan. Di sini, seorang hummingbird berkulit hitam telah membina sarangnya di atas saluran elektrik.

Photo: Meayers Edwards / National Geographic / Getty Images

Hawk Harris kerap membina sarang pada kaktus, dan ia adalah burung terbesar yang membuat rumah di atas kaktus saguaro. Sarang dibentuk dari kayu, akar dan daun dan diletakkan kira-kira 50 kaki dari tanah. Hawk dapat bersarang pada kaktus dengan berdiri di belakang tulang belakangnya untuk mengelakkan jarum.

Foto: Antonio Scorza / AFP / Getty Images

Sparrow memakan sarang muda di barisan senjata anti pesawat di Al-Asad Airbase di Iraq pada tahun 2004.

Artikel Berkaitan