17 spesies hummingbird yang pelik dan indah

Semua gambar © David Hemmings

Burung, kelawar, lebah dan serangga lain adalah semua pendebunga yang penting, tetapi seekor burung hantu kelihatannya melakukan pekerjaan dengan yang paling suar. Mereka mempunyai warna yang sungguh-sungguh, tagihan seperti rapier mereka dengan sempurna disesuaikan dengan sumber makanan setiap jenis spesies, ukuran yang sangat kecil, dan tentu saja kemampuan terbang menjatuhkan rahang mereka.

Jurugambar hidupan liar, David Hemmings menangkap kepelbagaian spesies dalam perjalanannya, tetapi dia sangat pandai menangkap permata terbang kecil ini, dan mempunyai banyak spesies yang sangat indah dalam portfolionya. Contohnya, terdapat burung hummingbird yang digambarkan di atas. Ini adalah satu-satunya spesies burung dengan paruh lebih panjang daripada badannya. Dan tidak hairanlah - memegang paruh itu tidak boleh menjadi tugas yang mudah. Makhluk itu sebenarnya terpaksa menahan rang undang-undang yang ditimbulkan di udara ketika bertengger untuk mengelakkannya. Tetapi keanehan itu juga mempunyai tujuan. Burung hummingbird ini memakan bunga dengan corolla panjang, jadi ia perlu mencapai jauh untuk mendapatkan nektar. Walaupun anda mengira paruh yang mengagumkan, hummingbird masih rata-rata kurang daripada 10 inci panjangnya.

Terdapat lebih daripada 300 spesies hummingbirds, 51 daripadanya dianggap terancam atau terancam. Terdapat begitu banyak, sukar untuk memilih kegemaran. Tetapi kami cuba mencuba. Berikut adalah 17 contoh lagi kepelbagaian dan keajaiban hummingbirds:

Hummingbird breasted Rufous: Spesies ini (gambar di atas) adalah pemakan yang sangat pemilih. Ia hanya akan makan dari bunga-bunga yang mempunyai corolla (kelopak kelopak yang menjurus ke nectaries) panjang dan kelengkungan yang betul-betul sepadan dengan rang undang-undang itu. Menariknya, lelaki dan wanita mempunyai bil yang berbeza, sifat evolusi yang dianggap oleh para penyelidik tentang persaingan antara satu sama lain untuk sumber makanan.

Sylph ekor panjang: Lelaki dari sylph panjang ekor (digambarkan di bawah) sukan ekor yang sangat panjang - begitu lama bahawa ia menghalang penerbangan mereka dan lelaki harus menjadi pelindung yang sangat kuat dan mahir untuk bertahan hidup untuk usia pembiakan. Perempuan memilih untuk berkahwin dengan lelaki dengan bulu ekor terpanjang, sejak panjang membuktikan tahap kekuatan dan kecergasan lelaki.

Rufous-crested coquette: Coquettes adalah beberapa spesies yang paling kecil dari hummingbird, dan rquous-crested coquette berukuran hanya sedikit lebih dari 2.5 inci panjang dan berat hanya di bawah 3 gram. Kini itulah bulu bulu!

Ruby topaz hummingbird: Spesies ini mungkin kelihatan kecil dan cantik tetapi tidak membiarkan saiz mereka menipu anda. Lelaki akan bertengger di tempat yang mudah dilihat, dan agresif mempertahankan wilayah mereka daripada pesaing.

Manusia hummingbird Anna: Orang-orang kita yang tinggal di sepanjang pantai barat Amerika Utara mungkin akan mengenali spesies di bawah ini. Ini adalah burung liar yang paling biasa di sepanjang Pantai Pasifik. Dan mereka mempunyai tarian perkahwinan yang menarik. Lelaki akan terbang sehingga 130 kaki di langit dan melompat ke Bumi dengan kelajuan yang membimbangkan, membuat bunyi kicauan dengan bulu ekor mereka sebelum menaiki semula ke langit lagi. Anda boleh melihat video tingkah laku di sini.

Hummingbird raket-ekor kuda: Lelaki spesies ini mempunyai sepasang bulu ekor yang mengagumkan. Bulu-bulu melepasi badannya dan berakhir dengan dua suar seperti raket. Banyak tumbuhan berbunga asli bergantung kepada spesies hummingbird ini untuk penyebaran, menurut Avian Web, kerana mereka dapat menjangkau bunga berbentuk tiub panjang yang tidak termasuk lebah atau rama-rama dari akses.

Cinnamon hummingbird: Ini sayap panjang indah mendapat namanya dari pewarna coklat terang di bahagian bawah tubuhnya. Ditemui di barat Mexico ke barat laut Kosta Rika, mereka berkembang pesat di hutan kering, dan kadang-kadang dilihat sejauh utara sebagai Texas dan AS barat daya

Hummingbird pertapa hijau: Ini adalah salah satu spesies hummingbird yang lebih besar, yang mengukur panjang kira-kira 5.3 inci. Dalam spesies ini, lelaki mempunyai ekor yang lebih pendek daripada betina, tetapi mereka tetap dengan bangga menggoyangkan bulu-bulu putih semasa memamerkan persaingan dengan lelaki lain ketika mereka bersaing untuk pasangan perempuan.

Hummingbird tailed Rufous: Ini adalah burung biasa dari tebing sungai dan hutan, yang tinggal di mana-mana dari negara terbuka ke pinggir hutan, dan juga ladang kopi (ya, kopi pagi anda mungkin telah disebarkan oleh hummingbird ekor rufus!). Bukan sahaja kopi anda, tetapi juga pisang yang anda sedang mengemas, kerana mereka juga suka melawat bunga pokok pisang. Sangat agresif mengenai mempertahankan wilayah pemakanan mereka, biasanya mereka adalah burung liar teratas di kawasan.

Brown violetear hummingbird: Jangan biarkan pewarna yang agak buruk dari spesies ini menipu anda. Mereka melakukan sukan beberapa bulu iridescent berwarna hebat di bawah tenggorokan mereka dan sudah tentu, mereka mempunyai speck dari ungu pada telinga mereka, maka namanya. Mereka boleh menyalakan bulu ungu ini dalam paparan yang indah. Mereka boleh ditemui di kanopi hutan hujan, di hutan pertumbuhan kedua yang tinggi, dan mereka juga melawat ladang kopi seperti burung liar tail tailed. Ladang-ladang yang menggunakan kaedah berteduh membantu burung (dan penimbunan asli asli lain) berkembang dengan menyediakan sumber makanan dan habitat semulajadi yang diperlukan untuk perlindungan dan pembiakan.

Green hummingbird yang dinobatkan hijau: Burung zamrud ini merupakan salah satu jenis spesies hummingbird yang lebih besar dan terdapat di dataran tinggi dari Costa Rica ke barat Ecuador. Alih-alih melayang di bunga seperti kebanyakan spesies hummingbird, hummingbird yang berwarna hijau berkerumun benar-benar mereda semasa memberi makan.

Coronet payudara ternama: Burung hummingbird ini dikagumi kerana perbezaan yang ketara di antara tulang belakang berwarna rufous dan kepala hijau yang terang dan belakangnya. Ia juga mempunyai sifat ciri memegang sayapnya tegak di belakangnya untuk beberapa saat selepas mendarat di hujung yang baru. Ia boleh didapati di lereng timur jajaran gunung Andes, menurut Avian Web.

Saluran burung liar yang dibungkus salji: Kami akan memberi anda satu petikan bagaimana spesies ini mendapat namanya. Walaupun terdapat tanda-tanda yang menonjol, ia adalah spesies hummingbird yang sangat sukar untuk dicari kerana mereka sangat setempat dan tidak melawat feeder. Tambahan pula, mereka hanya 2.5 inci dan kurang daripada satu sen - jadi mencari mereka seperti mencari bunga bergerak di antara bunga-bunga lain!

Bukit bukit Ecuador: Nama spesies ini tepat, memandangkan mereka hidup di ketinggian tinggi di Andes, memberi makan sepanjang lereng sehingga salji salji. Kerana mereka hidup di kawasan-kawasan yang sejuk sepanjang tahun, mereka menjimatkan tenaga dengan mengambil tempat berteduh di tempat yang dilindungi dan pergi ke torpor (menurunkan kadar metabolisme, kadar denyutan jantung, pengambilan oksigen dan suhu badan) pada waktu malam.

Burung liar Jacobin putih: Sukar untuk melepaskan spesies burung liar ini, dengan perut putih dan ekor lelaki yang terang, dan tentu saja kepala biru tua itu. Seperti banyak spesies hummingbird, Jacobin tidak hanya memberi makan kepada nektar tetapi juga mendapat protein dari serangga kecil, yang ditangkap oleh "menjuluki" atau meragut di udara.

Velvet coronet ungu: Burung yang sangat cantik ini mungkin kelihatan hitam pada mulanya, tetapi hanya menunggu sehingga cahaya menangkap bulu-bulunya yang berwarna-warni dan anda akan melihat kilat berwarna ungu, biru dan hijau yang terang. Bahagian bawah sayapnya juga berwarna perang chestnut. Tidak hairanlah ia dipanggil permata terbang!

Spesies ini menyukai hutan bakau mangrove dan spesies ini menyukai hutan bakau dan rawa, dan boleh ditemui sepanjang jalur sempit Pantai Atlantik di sepanjang utara dan selatan salur sungai Amazon. Walaupun tidak banyak diketahui tentang spesies ini, diketahui bahawa populasi yang berlaku di Trinidad kini jarang berlaku kerana kehilangan habitat rawa dan habitat bakau.

Artikel Berkaitan