2 alasan untuk meninggalkan sarang tawon di halaman anda

Salah satu ketakutan zaman kanak-kanak saya adalah wasps. Pada masa saya sampai pada usia 10 tahun, saya menerima bahagian saya dari sengatan, termasuk satu di ujung jari saya dari tanduk hitam yang amat menyakitkan. Dan kemudian ada "My Girl, " yang bukan sahaja membuat saya menangis, tetapi juga memudaratkan ketakutan saya lebah, tawon, dan apa-apa lagi dengan penyengat. (Dalam "My Girl, " salah satu watak utama, seorang budak lelaki, mati akibat tindak balas alergi selepas tersengat.)

Ketakutan itu membawa saya ke satu masa kanak-kanak yang mengasyikkan apabila saya secara senyap-senyap mewarna di meja luar apabila ada sesetengah jenis menyengat saya di lutut. Saya pergi ke histeria - histeria mutlak - dan berlari ke rumah nenek saya di mana dia berada di telefon dalam perbualan penting yang berkaitan dengan perniagaannya yang baru saja direkodkan. Jeritan panik saya telah direkodkan untuk masa depan yang akan datang. Kemudian ada drama di sekitar lebah pembunuh ketika mereka mula-mula muncul di Amerika Syarikat, yang tentunya tidak membantu saya dengan ketakutan saya.

Untungnya ketakutan zaman kanak-kanak saya semakin berkurang apabila saya semakin tua dan menetap menjadi tidak suka (kecuali dengan lebah pembunuh, saya masih takut dengan mereka). Oleh itu, saya berasa ragu-ragu ketika saya mendengar idea membiarkan burung hantu untuk membina sarang mereka di halaman anda. Saya sedang menyelidik kaedah yang lebih semula jadi untuk menghilangkan tawon dari halaman anda, apabila saya melihat dua sebab anda mungkin mahu membiarkan isps tetap diletakkan.

Wasps menyediakan kawalan makhluk perosak

Walaupun mereka juga boleh membunuh beberapa serangga yang bermanfaat, mereka boleh membantu dalam memakan pepijat pemusnah tanaman seperti grub, ulat dan weevils. Mereka sangat berguna dalam hal ini bahawa para petani kadang-kadang akan menghantar kapal dalam sebagai pengendalian serangga semulajadi untuk tanaman mereka. Sekarang itulah racun perosak semula jadi!

Untuk melihat bagaimana ini berfungsi, menonton video ini memaparkan tukang kebun yang berkongsi peranan berguna yang terdapat di halamannya.

Wasps membantu menguap

Ini adalah sesuatu yang saya tidak pernah dengar sebelum hari ini, tetapi tawon sebenarnya membantu menanam tumbuhan! Honeybees adalah jauh lebih berkesan kerana kaki berbulu mereka, tetapi masih, mengingat kesihatan koloni lebah kita yang membimbangkan, kita perlu semua bantuan yang kita dapat, dan dadah dapat membantu pendebungaan.

Diberikan, tawon yang terlalu mengancam kerana di mana mereka berada (seperti terlalu dekat rumah anda) mungkin perlu dimusnahkan. Sekiranya anda, atau ahli keluarga anda, alah kepada mereka, saya juga akan mempertimbangkan untuk mengalihkan sebarang sarang keutamaan. Apabila kami mula-mula beralih ke rumah baru kami, kami telah menangkap ikan yang sangat agresif di atas teras kami dan di atas panggangan yang ditinggalkan oleh penyewa terakhir. Syukurlah, sesetengah jiran yang berkongsi halaman belakang kami dengan kami telah menyingkirkan mereka untuk kami. Ada masa dan tempat untuk melakukan ini, dan itu pasti salah satunya! Kerana anda juga mungkin mendapati diri anda berada dalam situasi yang sama, pos seterusnya saya akan berkongsi beberapa pemikiran tentang cara menghilangkan tawon tanpa menggunakan bahan kimia.

Artikel Berkaitan