3 resipi untuk mayonis vegan buatan sendiri

Mayonis adalah salah satu barangan rumah yang kita terus beli di kedai, walaupun kita boleh membuatnya di rumah lebih mudah, murah, dan spesifikasi kita sendiri. Kebanyakan kita tidak berfikir untuk menjadikannya diri sendiri. Dan bahkan lebih sedikit daripada kita berfikir untuk membuat vegan kita sendiri. Dan apa sebenarnya vegan mayo? Ia mungkin kelihatan misteri yang paling banyak, tetapi sebenarnya ia tidak dapat lebih mudah. Apa yang anda perlukan adalah asas, seperti susu bukan tenusu, tauhu, atau sayur-sayuran yang sudah masak seperti terung; minyak; sedikit jus lemon dan sedikit mustard dan voila! Mayo.

Terdapat banyak resipi di luar sana, jadi saya mencuba satu tandan dan kini terdapat tiga resipi yang paling mudah, masing-masing menghasilkan hasil yang sedikit berbeza. Pada akhir jawatan ini, saya menimbang kebaikan, keburukan, dan kegunaan masing-masing. Tapi mari kita mulakan! Berikut adalah tiga resipi.

[Nota: Anda boleh menggantikan susu badam atau susu bukan tenusu lain untuk soya, jika anda mengelakkan soya. Rasanya tentu saja berbeza, tetapi ia sentiasa menjadi perkara yang baik untuk mencuba dan melihat apa yang berlaku!]

Mayonnaise Vegan dengan Susu Soya dan Minyak Canola

Masa persediaan: 10 minit

Jumlah masa: 10 minit

Hasil: 1 balang kecil

Bahan-bahan

  • 1 cawan minyak canola
  • 1/2 cawan susu soya
  • 1 sdt jus lemon segar
  • Cubuk garam, secukup rasa
  • Cincang mustard tanah secukup rasa (atau 1/2 sudu besar atau lebih daripada mustard yang disediakan)
Arah memasak
  1. Campurkan susu kedelai dan jus lemon dalam pengisar atau dengan pengisar tongkat selama kira-kira 30 saat.
  2. Semasa mengadun, perlahan-lahan menambah minyak sehingga diemulsi dan campuran akan bertambah. Masukkan garam dan sawi dan campuran.
  3. Rasa dan sesuaikan perasa seperti yang diperlukan.

Sudah tentu, sukar untuk mencari minyak kanola bukan GMO, jadi anda boleh menggantikannya dengan minyak sayuran, minyak safflower atau minyak zaitun.

Mayonnaise Vegan dengan Susu Susu dan Minyak Zaitun

Perbezaan antara resipi ini dan yang di atas adalah terutamanya mengenai perkadaran. Bahan-bahan asas cukup sama, tetapi jumlahnya masing-masing membuat perbezaan dalam konsistensi mayonis akhir.

Masa persediaan: 10 minit

Jumlah masa: 10 minit

Hasil: 1 balang kecil

Bahan-bahan

  • 3/4 cawan susu soya
  • 1 1/2 sudu besar jus lemon segar
  • 1 sdt Dijon mustard
  • 3/4 cawan minyak zaitun
  • Secubit garam
  • Cincang lada
Arah memasak
  1. Campurkan susu soya, jus lemon dan sawi dalam pengisar atau dengan pengisar tongkat selama kira-kira 30 saat.
  2. Semasa mengadun, perlahan-lahan tambahkan minyak sehingga diemulsikan dan ia menebal. Masukkan garam dan lada dan campuran.
  3. Rasa dan sesuaikan perasa seperti yang diperlukan.

Mayonnaise Vegan dengan Tauhu Sutera dan Minyak Sayur

Masa persediaan: 10 minit

Jumlah masa: 10 minit

Hasil: 1 balang kecil

Bahan-bahan

  • 4 oz langsir sutera lembut
  • 2 sdt jus lemon segar
  • 2 sdt Dijon mustard
  • 1 cawan minyak sayuran
  • Garam kosher
Arah memasak
  1. Campurkan tauhu, jus lemon dan sawi dalam pengisar atau dengan pengisar tongkat selama kira-kira 30 saat atau sampai tauhu licin.
  2. Semasa mengadun, perlahan-lahan menambah minyak sehingga diemulsi dan campuran akan bertambah. Tambah garam dan campuran.
  3. Rasa dan sesuaikan perasa seperti yang diperlukan.

Bagaimana perbandingan tiga vegan mayos

Resipi yang akan memberikan anda perkara yang paling hampir kepada "nyata" mayonis - iaitu versi yang akan menipu rakan bukan vegan anda - adalah pilihan minyak tauhu dan sayur-sayuran. Ini mempunyai tekstur tebal yang sama dan rasa yang sama. Ini sebenarnya kegemaran saya kesemua tiga, kerana ia adalah rasa yang paling serba boleh dan biasa.

Resipi pertama, yang memerlukan minyak kanola, sedikit di sebelah nipis, dan memisahkan lebih cepat daripada dua yang lain. Anda akan menggunakan hak ini selepas membuatnya, atau merancang untuk memberikan pusaran lain dalam pengisar sebelum menggunakannya selepas satu atau dua hari. Resipi ini sangat baik untuk digunakan dengan segera untuk melembapkan sandwic atau untuk digunakan sebagai asas untuk berpakaian yang memerlukan mayo.

Resipi kedua, yang menggunakan bahagian yang sama minyak zaitun dan susu soya, lebih tebal dan tidak berasingan. Ia tahan lebih baik untuk lebih lama, dan akan menjadi hebat untuk digunakan pada sandwic dan sebagai asas untuk pelbagai resep aioli. Ia mempunyai rasa yang lebih manis daripada dua yang lain dan akan menjadi sangat baik dengan bahan-bahan pedas lain seperti lada merah panggang atau lada chipotle yang dicampur dalam.

Tetapi jika anda benar-benar memerlukan kelihatan seperti-suka untuk menggunakan salad segar dan resipi lain di mana ketebalan dan rasa mayo benar-benar penting, maka saya pasti mengesyorkan resipi yang menggunakan minyak tauhu dan sayur-sayuran (mayo tengah dalam gambar di atas ). Anda juga boleh menggunakan minyak zaitun untuk versi yang lebih sihat, tetapi itu akan mengambil sedikit dari rasa "nyata mayo" itu. Walau bagaimanapun, ia tidak akan mengubah tekstur yang tebal dan lembut yang disediakan oleh tauhu siluman.

Petua terbaik untuk membuat vegan mayo

Pengisar tongkat, atau pengisar tangan, dan gelas mengukur kaca tinggi adalah rakan anda ketika membuat mayo, terutama dalam kelompok kecil. Anda tentu saja boleh menggunakan pengisar berdiri atau pemproses makanan, tetapi apabila anda ingin membuat hanya cukup untuk resipi tertentu atau cukup untuk satu atau dua minggu, kemudian meletakkan bahan-bahan anda dalam gelas berukuran cawan (2-3 cawan kapasiti ) dan menggunakan pengisar tongkat pastinya adalah yang paling mudah untuk mencampurkan, mencurahkan mayo yang disediakan ke dalam bekas penyimpanan, dan pembersihan yang paling cepat.

Artikel Berkaitan