32 petikan berkebun inspirasi

Petua berkebun: Perkataan kebijaksanaan untuk ibu jari hijau dalam kita semua. (Foto: Benjamin Combs)

Saya bukan tukang kebun, tetapi saya pasti ingin belajar lebih lanjut. Tahun lepas adalah kali pertama dalam beberapa tahun yang saya benar-benar menerimanya dalam beberapa plot kecil. Saya gembira dengan pukulan bahawa sebahagian daripada apa yang saya tanam sebenarnya tumbuh! Sudah tentu, terdapat beberapa kegagalan juga. Tetapi secara keseluruhan, pengalaman saya membuat saya teruja untuk mencuba berkebun lagi tahun ini. Walau bagaimanapun, ia adalah sedikit kerja, jadi saya dapati petikan-petikan berikut yang memberi inspirasi, lucu, dan pemikiran - hanya apa yang saya perlukan untuk motivasi yang lebih.

Jika anda mempunyai taman dan perpustakaan, anda mempunyai semua yang anda perlukan.

- Marcus Tullius Cicero

Ingat bahawa kanak-kanak, perkahwinan, dan taman bunga mencerminkan jenis penjagaan yang mereka dapat.

- H. Jackson Brown, Jr.

Kita mesti menanam taman kita sendiri. Apabila manusia diletakkan di dalam taman Eden ia ditempatkan di sana agar dia harus bekerja, yang membuktikan bahawa manusia tidak dilahirkan untuk berehat.

- Voltaire

Kemuliaan berkebun: tangan di dalam tanah, kepala di bawah matahari, hati dengan alam semula jadi. Untuk memupuk taman adalah untuk memberi makan bukan hanya badan, tetapi jiwa.

- Alfred Austin

Saya menanam tumbuh-tumbuhan kerana banyak sebab: tolong mata saya atau untuk menyenangkan jiwa saya, untuk mencabar unsur-unsur atau untuk mencabar kesabaran saya, untuk kebaruan atau nostalgia, tetapi kebanyakannya untuk kegembiraan melihat mereka berkembang.

- David Hobson

Taman memerlukan buruh dan perhatian pesakit. Tumbuhan tidak tumbuh semata-mata untuk memenuhi cita-cita atau untuk memenuhi niat baik. Mereka berkembang pesat kerana seseorang membelanjakan usaha mereka.

- Liberty Hyde Bailey

Taman adalah guru besar. Ia mengajar kesabaran dan perhatian yang teliti; ia mengajar industri dan berjimat cermat; Di atas semua itu mengajar seluruh kepercayaan.

- Gertrude Jekyll

(Foto: Shannon Richards)

Taman tidak dibuat dengan menyanyi 'Oh, betapa indahnya' dan duduk di bawah naungan.

- Rudyard Kipling

Tuhan Yang Maha Kuasa pertama kali menanam taman. Dan sememangnya, ia adalah yang paling murni dari keseronokan manusia.

- Francis Bacon

Segala-galanya yang melambatkan kita dan memaksa kesabaran, segala sesuatu yang membalikkan kita ke dalam bulatan alam yang perlahan, adalah bantuan. Berkebun adalah instrumen rahmat.

- Boleh Sarton

Cintakan berkebun adalah benih yang pernah disemai yang tidak pernah mati.

- Gertrude Jekyll

Pokok dan tumbuh-tumbuhan sentiasa kelihatan seperti orang yang mereka tinggalkan, entah bagaimana.

- Zora Neale Hurston

Ia hanya petani yang setia menanam benih di Spring, yang menuai musim menuai pada musim luruh.

- BC Forbes

(Foto: Annie Spratt)

Taman saya adalah karya saya yang paling indah

- Claude Monet

Taman seolah-olah anda akan hidup selama-lamanya.

- William Kent

Seseorang tidak boleh menyukai tumbuhan selepas dia memecatnya, maka dia telah melakukan pekerjaan yang buruk atau tidak mempunyai emosi.

- Liberty Hyde Bailey

Taman itu menunjukkan mungkin terdapat tempat di mana kita dapat menemui alam semesta.

- Michael Pollan

Jika pokok mati, tumbuhkan yang lain di tempatnya.

- Carl Linnaeus

Tiada berkebun tanpa kerendahan hati. Sifat sentiasa menghantar bahkan ulama tertua ke bahagian bawah kelas untuk beberapa kesalahan yang sangat besar.

- Alfred Austin

Saya suka berkebun - ia adalah tempat di mana saya mendapati diri saya apabila saya perlu kehilangan diri saya sendiri.

- Alice Sebold

Pelajaran yang paling utama yang diajar oleh taman adalah bahawa hubungan kita dengan planet ini tidak perlu sifar, dan selagi matahari masih bersinar dan orang masih boleh merancang dan menanam, berfikir dan lakukan, kita boleh, jika kita perlu mencuba, cari cara untuk menyediakan diri tanpa mengurangkan dunia.

- Michael Pollan

Pasaraya pertama sepatutnya muncul di landskap Amerika pada tahun 1946. Itu tidak lama dahulu. Sehingga itu, di manakah semua makanan? Orang yang dihormati, makanan itu ada di rumah, taman, ladang, dan hutan. Ia berhampiran dengan dapur, berdekatan dengan meja, berhampiran katil. Di dalam pantri, ruang bawah tanah, halaman belakang.

- Joel Salatin

Ganjil kerana saya yakin ia akan kelihatan kepada beberapa orang, saya tidak boleh berfikir bahawa tiada penglibatan peribadi yang lebih baik dalam menyembuhkan alam sekitar daripada kebun. Seseorang yang sedang menanam taman, jika dia berkembang secara organik, sedang memperbaiki sekeping dunia. Dia menghasilkan sesuatu untuk dimakan, yang menjadikannya agak bebas dari perniagaan runcit, tetapi ia juga membesar, untuk dirinya sendiri, makna makanan dan kesenangan makan.

- Wendell Berry

Saya suka musim bunga di mana-mana, tetapi jika saya boleh memilih, saya akan selalu menyambutnya di taman.

- Ruth Stout

(Foto: sg tongnim / Shutterstock)

Semua tukang kebun tahu lebih baik daripada tukang kebun lain.

- Peribahasa Cina

Tetapi selalu, kepadanya, kubis merah dan hijau menjadi jed dan burgundy, chrysoprase dan prophyry. Kehidupan tidak mempunyai senjata melawan wanita seperti itu.

- Edna Ferber

Jika anda ingin membuat apa-apa berkembang, anda mesti faham dan memahaminya secara mendalam. 'Jari Hijau' adalah fakta, dan misteri hanya kepada yang tidak terkendali. Tetapi jari-jari hijau adalah sambungan jantung yang lelah.

- Russell Page

Masyarakat semakin bertambah apabila orang tua menanam pokok yang mereka tahu bahawa mereka tidak akan duduk.

- Pepatah Yunani

Tiada kesilapan berkebun, hanya eksperimen.

- Janet Kilburn Phillips

Seni halus masa depan akan menjadikan kehidupan yang selesa dari sebidang tanah.

- Abraham Lincoln

Apabila dunia gembira dan masyarakat gagal memuaskan, selalu ada taman.

- Minnie Aumonier

Perkebunan semata-mata tidak membenarkan seseorang menjadi tua, kerana terlalu banyak harapan dan mimpi belum dapat direalisasikan.

- Allan Armitage


Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini sejak ia diterbitkan pada awal April 2014.

Artikel Berkaitan