'Rumpai Rapi' menghormati kerja dan warisan tukang kebun lewat Ryan Gainey

Terdapat kata-kata di kalangan tukang kebun bahawa apabila tukang kebun mati, taman itu mati dengan mereka. Jika Ryan Gainey pernah mendengarnya, dia tidak membelinya.

Ryan berkata dalam dokumentari mengenai hidupnya. Pereka taman yang terkenal di dunia, yang banyak memanggil jenius untuk keupayaannya untuk mencipta gaya tersendiri dengan menggabungkan warna, tekstur dan bentuk dengan konsep klasik dan pondok, membuat komen pada Ogos 2012 di teras belakang rumah Decatur, Georgia, rumahnya . Itulah hampir empat tahun hingga hari sebelum dia binasa ketika bergegas ke dalam kebakaran rumah yang mengalir dengan hos taman di rumah kedua di Lexington, Georgia, dalam upaya sia-sia untuk menyelamatkan terriers Jack Russell ternama, Leo, JB dan Baby Ruth.

Kematian Ryan pada 29 Julai 2016, mengejutkan dunia berkebun dan memaksa pencipta filem, Steve Bransford, pengeluar video kanan di Beasiswa Pusat Pusat Digital untuk Emory, dan Cooper Sanchez, seorang pereka taman yang dilatih oleh Ryan, untuk menghasilkan baru berakhir selepas mereka fikir mereka telah membungkus enam tahun penggambaran.

"Kami fikir filem itu telah selesai, " kata Steve tentang "Rumpai Baik, Kehidupan Bauran Ryan Gainey, " yang dinamakan sempena buku terkenal Ryan. (DVD dokumentari ini boleh didapati secara dalam talian dengan harga $ 15 dan juga akan disiarkan di PBS pada 2019.) "Kemudian kami mempunyai hujung yang baru untuk projek ini, malangnya." Mereka menggunakan sesi penggambaran pada bulan Ogos 2012 untuk menamatkan berakhirnya mereka tidak pernah dijangkakan. Seperti banyak wawancara dengan Ryan, yang satu ini tidak formal dan luas dan termasuk, kerana nasib akan memilikinya, komen ringan oleh Ryan mengenai kehidupan akhirat dan yang lebih introspektif.

"Ryan bercakap tentang bagaimana dia berjaya berjaya untuk dirinya sendiri selama 40 tahun, " kata Steve. "Baru-baru ini, sebelum sesi penggambaran ini, Disney telah merakam filem di taman Ryan bernama 'The Odd Life of Timothy Green.' Ryan berkata, seorang kawan telah bertanya kepadanya berapa Disney membebaskannya ke filem di taman. Dia berkata, dia berkata, 'Mari kita letakkan begini, saya beli tempat duduk di Syurga yang duduk bersebelahan dengan Yang Maha Tinggi.' Dan dia berkata, 'Nah, jika anda membuat banyak wang, anda akan membeli mana-mana tempat duduk untuk kami yang lain?' "Ryan berkata, dia berkata, " 'Tidak, tetapi saya telah membuat petisyen mengenai beberapa tempat duduk tambahan, dan saya diberitahu bahawa terdapat begitu banyak permintaan untuk orang yang ingin duduk di sebelah saya atau di suatu tempat yang dekat dengan saya di Syurga, bahawa Tuhan berkata kepada saya, saya akan memberikan bilik sendiri. '"

Ryan bergegas menerusi leluconnya, dan, selepas jeda yang lama, Cooper, yang telah keluar dari kamera, bertanya kepada Ryan, "Di manakah anda akan pergi apabila anda mati?"

"Saya tidak pergi, " jawab Ryan.

"Awak tidak?" Cooper menjawab dengan tidak percaya. "Anda akan tinggal di sini?"

"Saya akan menyebarkan diri ke seribu ringgit, " kata Ryan. "Anda tahu apa yang ada di dalamnya, MOTE, sebuah babak adalah kotoran habuk, saya akan terapung untuk selama-lamanya ... dan menyusup ke mana-mana manusia yang mempunyai kesedaran untuk terapung ke dunia dan melihat saya terapung dan Saya mahu menyerap realiti siapa saya, pengetahuan saya adalah apa yang akan tersebar, jadi, saya tidak akan pergi ke mana-mana, kerana sekali anda menjadi kenangan manusia, selagi orang itu masih hidup, kenangan itu Kerana memori adalah milik. "

Kenangan Gainey menjalankan gamut

Ryan dikenali sebagai kedua-dua yang sukar seperti kuku tetapi juga sangat peduli, terutama apabila ia datang kepada tumbuhannya. (Foto: Robert Rausch)

Dalam satu pengertian, Ryan betul. Dia tidak pergi ke mana-mana - sekurang-kurangnya kepada mereka yang mengenalnya dengan baik. Kenangannya tetap hidup dalam orang-orang yang dilatih dan mentor dalam reka bentuk taman dan menguruskan perniagaan dengan, yang dia diperkenalkan untuk berkebun, orang-orang yang dia diilhamkan untuk membantunya membuat dan menaja beberapa peristiwa taman yang paling menonjol di Atlanta, yang dia bekerja dengan untuk mengetengahkan penggubal dana dan yang dia sambungkan untuk berkongsi buku dan seni botani untuk pengetahuan hortikultur lebih lanjut.

Beberapa daripada mereka mengambil masa untuk memikirkan lelaki di belakang dokumentari itu ... Steve dan Cooper, kutu buku dokumentari yang digambarkan diri sendiri dan, dalam kes Cooper, mow satu masa, meniup dan pergi lelaki dan artis yang Ryan terinspirasi untuk menjadi seorang yang berjaya pereka taman; Brooks Garcia, satu lagi pereka landskap Atlanta terkenal yang dilatih dan dibimbing oleh Ryan; Rick Berry, pemilik kebun tumbuhan Goodness Grows di Lexington yang menyebarkan tumbuhan yang diperoleh Ryan oleh hook atau, kadangkala, penjahat; Staci Catron, pengarah Cherokee Garden Library di Pusat Sejarah Atlanta; Mary Wayne Dixon, tukang kebun Atlanta Botanical Garden dan tukang kebun yang bekerja dengan Ryan dan Tom Woodham untuk mencipta Garden for Connoisseurs Tour, tradisi Hari Ibu di Atlanta yang akan meraikan tahun ke-35nya pada tahun 2019 *; dan Teresa Parrish, seorang jiran yang diperkenalkan oleh Ryan untuk berkebun dan yang mengejutkan banyak orang, Ryan dipercayakan dalam kehendaknya dengan taman Decatur yang ditandatangani dan, dengan lanjutan, bahagian paling visual warisannya.

Secara kolektif, kenangan mereka menambah pandangan tambahan kepada lelaki Steve dan Cooper menggambarkan dengan begitu baik dalam dokumentari, yang mereka anggap sebagai percubaan pertama untuk menyelidiki kerumitan hidup Ryan dan sifatnya yang sering bercanggah. Dia secara sukarela menuntut, tetapi amat sensitif, tidak pernah kehilangan kesempatan untuk menunjukkan kebaikan atau rasa syukur. Dia seorang mentor dan penyiksa. Dia adalah eksentrik, namun sering turun ke bumi. Dia adalah nakal, kadang-kadang menjerit tumbuhan dari halaman seseorang, tetapi akan memastikan ia disebarkan supaya ia boleh didapati untuk orang berkebun. Dia jerk (ramai yang akan menggunakan kata yang lebih kuat) yang juga boleh menjadi lembut dan pemahaman.

Semua orang ini mempunyai cerita yang, seperti yang dikatakan Ryan dalam dokumentari, mendedahkan realiti siapa dia. Oh, cerita ...

Tindakan kebaikan rawak

Ryan benar-benar mengajar tetapi dia membuat taman-taman untuk para pelanggan elit. (Foto: David Schilling)

"Ryan dan saya adalah kawan yang sayang dan, pada masa-masa, dia memperlakukan saya seperti keponakan, " kata Staci Catron, yang bertemu dengan Ryan pada pertengahan 90-an tidak lama selepas dia lulus dari Agnes Scott College dan bekerja di sebuah kafe kecil di Decatur memanggil Très Bien. Dia berminat untuk berkebun tetapi tidak dapat menyentuhnya sehingga dia sampai ke Perpustakaan Taman Cherokee di Pusat Sejarah Atlanta pada tahun 2000. Mereka menyambung semula apabila dia terlibat melalui sumbangan buku dan cetakan botani kepada perpustakaan serta melalui keseniannya dalam mencipta reka bentuk bunga yang luar biasa untuk program awam perpustakaan.

"Semua orang tahu Ryan boleh menjadi sukar dan rumit, indah dan kadang-kadang sangat sukar untuk ditangani, " kata Staci, yang menulis "Mencari Taman Eden Bersejarah" (April 2018, University of Georgia Press). "Tetapi, dia selalu sangat baik dan menyokong saya dan usaha intelektual saya, terutamanya minat saya dalam sejarah hortikultur dan kebun. Dia seorang mentor, sangat baik kepada saya dan lembut, dan itu adalah perkataan yang tidak digunakan oleh Ryan. "

Dia teringat apabila Ryan menunjukkan sisi baiknya dan lembut semasa lawatan ke taman Decaturnya. Dia berjalan melalui taman bersama dia dan Robert Willis, seorang pembantu dan sahabat yang bekerja dengan Ryan selama 10 tahun sebelum dia meninggal dunia dua bulan sebelum Ryan meninggal dunia dalam api.

"Saya tidak mempunyai hari yang baik, dan Ryan berpaling kepada Robert dan berkata sesuatu yang tidak dapat saya dengar." Robert meninggalkan mereka sendiri, dan Staci dan Ryan terus berjalan melalui taman. "Kami bercakap tentang tumbuhan ini dan tumbuhan itu, apabila saya pergi, saya keluar ke Subaru yang lama, dan penuh dengan wangi, potong bunga supaya saya berasa lebih baik. . "

Mentor dan penindas

Dia dikenali untuk mencuri tumbuhan dari taman orang lain jika dia merasakan tumbuhan tidak dihargai dengan baik. (Foto: David Schilling)

Seperti yang diketahui Staci, Ryan tidak selalu baik dan lembut, bahkan kepada orang-orang yang dibimbingnya.

"Ryan sangat kompleks, " kata Brooks Garcia, yang mencipta perniagaan reka bentuk tamannya sendiri selepas bekerja untuk Ryan selama dua tahun pada akhir 1980-an. "Dia seorang jurujual, yang sangat menuntut, seorang perfeksionis yang tidak terkejut dan yang marah, tetapi dia juga mempunyai rasa humor, kecerdasan yang hebat dan romantis di hati, dia berada di antara kecemerlangan dan kegilaan. Saya tidak pernah berhenti, dia betul-betul didorong Ketika saya bekerja untuknya, Ryan adalah panggilan pertama pada waktu pagi pada pukul 6:30 dan panggilan terakhir pada waktu malam, dia seperti bulldog kadang-kadang, dia tidak akan membiarkan perkara itu pergi, dan dia hanya tinggalkan kamu dan jarum kamu. Dia adalah mentor saya, tetapi juga penantang saya. "

Semua orang yang mengenali Ryan dengan baik tahu dia mempunyai senarai orang yang dia akan panggil untuk pelbagai sebab. Tetapi Brooks, yang mengatakan Ryan kadang-kadang akan memanggilnya lima kali dalam satu hari, tidak belajar sehingga selepas dia mati bagaimana dia pergi tentang itu. "Kami mendapati keluarganya bahawa dia mempunyai tiga telefon flip yang penuh dengan kenalan orang yang dia panggil, " kata Brooks. "Kadang-kadang dia akan memanggil untuk berkongsi maklumat mengenai apa yang baru saja dipelajarinya, kerana dia suka entomologi dan kata-kata, dia akan melihat sesuatu dan memanggil anda untuk memberitahu anda mengenainya, tetapi bagi saya dan Ryan ia benar-benar mengenai tumbuhan. hubungi dan katakan, 'Saya memerlukan anda untuk melihat apa-apa dan sebagainya' kerana dia enggan melangkah ke abad ke-21 dan mempunyai komputer. Dia bergantung kepada orang lain untuk melakukan itu untuknya, dan saya benar-benar pandai mencari pokok dia. "

Brooks bekerja untuk Ryan selama dua tahun sehingga tekanan menjadi terlalu banyak. "Saya berhenti bekerja untuk dia memulakan syarikat saya sendiri, dan dia tidak bercakap dengan saya selama dua tahun dan kemudian dia mula memanggil saya sekali lagi dan membina semula persahabatan yang berlanjutan sehingga dia meninggal dunia. dia membantu saya mempersiapkan diri untuk melakukan perniagaan sendiri dan bagaimana menangani pelanggan. " Atau, seperti mana yang berlaku, bagaimana tidak berurusan dengan pelanggan.

Brooks mengingati masa mereka berada di rumah pelanggan untuk perundingan dan Ryan pergi ke mod penuh Ryan. "Ryan hampir berjalan laju di kebun, memakai pakaiannya, debu, tudung dan topinya, dan dia melambaikan tangannya dan memberi perhatian. Klien yang miskin itu beralih kepada saya, kelihatan seperti rusa lampu depan, dan berkata, 'Apa yang dia bicarakan?' Saya berkata, 'Saya menulis semuanya, saya akan meletakkannya di atas kertas, saya akan membentangkannya kepada anda dalam pelan dan saya akan memberi anggaran kepada anda.' Dia meraih lengan saya, memandang saya dan berkata, 'Terima kasih banyak!' Kemudian dia berlari untuk mengikutinya dan mendengar apa yang dikatakannya. "

Jadi menuntut, 'saya tidak dapat mengambilnya'

Kebun yang terkenal itu membuka taman rumahnya untuk lawatan untuk orang ramai. (Foto: David Schilling)

Cooper, seorang artis yang merancang dan mengembalikan kebun dan menjadi tukang kebun di Oakland Cemetery bersejarah Atlanta dengan pengenalan oleh Brooks, juga bekerja untuk Ryan. Tetapi dia tidak tahan hampir sepanjang Brooks, bekerja untuk Ryan hanya selama enam bulan. "Saya tidak dapat mengambilnya, " katanya.

"Kami berteman kira-kira satu tahun selepas saya berhenti bekerja untuknya, tetapi pada akhir hayat kerjayanya, saya rasa dia kecewa dengan saya, dia sangat menuntut tetapi apabila kita menjadi kawan, ia lebih baik, tetapi dia Saya masih sering berada di senarai panggilan di mana saya akan mendapat beberapa panggilan sehari, dan saya sentiasa suka mendengar apa yang dia katakan. "

Salah satu panggilan itu menunjukkan sifat Ryan yang bercanggah, yang dalam kes ini berkisar dari kepekaan dan keprihatinan, tidak, sekurang-kurangnya, mengenai masa Cooper. Namun, hingga ke hari ini panggilan itu tetap menawan dan sangat peribadi kepada Cooper.

"Saya sangat gemar dengan kepiting kira-kira empat atau lima tahun yang lalu, tetapi saya rasa kerana kebakaran api dan kerana sebab-sebab lain mereka telah jatuh dari fesyen Orang ramai menggunakan pear espaly dan lain-lain untuk meniru persekitaran kebun atau apa sahaja. lebih Georgia dan menemui orang-orang yang biasa membesarkan mereka di tapak semaian dan melakukan penyelidikan sebanyak yang saya boleh. Saya rasa seperti semua orang yang saya akan bercakap, seperti Ryan dan Brooks, akan berfikir ... 'Pergi anak kecil. Saya tidak peduli dengan crabapples seperti yang anda lakukan. '

"Kemudian, suatu hari, Ryan memanggil dan bertanya, 'Apa yang kamu buat?' Ia adalah satu hari hujan, dan saya berkata, 'Saya hanya mengosongkannya.' Dan Ryan berkata, 'Ayo pilih saya, saya ada sesuatu untuk menunjukkan kepada anda.' "Cooper pergi ke rumah Ryan, dan beberapa jam kemudian mereka melangkah ke selatan Macon. "Kami memandu kami ke Georgia Tengah di mana-mana, dan dia membawa saya ke Crabapple tertua di Georgia. Jika saya tahu kami akan memandu sejauh ini, saya mungkin tidak akan pergi!"

"Ini seperti pokok berusia 32 tahun, dan Ryan memberitahu saya pokok ini mendapat sekurang-kurangnya kebakaran api crabapples, dan berkata dia fikir ia adalah menarik dan kita harus berkembang Callaways (ini adalah salah satu daripada beberapa jenis crabapple yang akan Saya juga tidak tahu bahawa dia telah memberi nasihat tentang kepiting, tetapi dia mengambil minat saya dan membuatnya. Oleh Tuhan jika dia tidak mendapat Crabappl Callaway, dan Goodness Grows mula berkembang dan dia mula menanam mereka sendiri, saya seperti ... hanya hakikat bahawa dia cukup peduli untuk melakukan semua itu bermakna banyak kepada saya. "

Ryan dihubungkan dengan orang melalui tumbuh-tumbuhan

Malah ruang bandar kecil boleh diubah menjadi taman yang rumit di bawah pengawasan Ryan. (Foto: David Schilling)

Steve bertemu Cooper ketika sedang membuat penggambaran profil video pertunjukan seni Cooper pada tahun 2009 di Oakland Cemetery. Mereka menjadi kawan dan menyedari bahawa kedua-duanya disebut sebagai nerdy dokumentari. Mereka memutuskan bahawa mereka mahu melakukan dokumentari mengenai Ryan, tetapi bukan pada asalnya Ryan berfikir mereka sedang melakukan, yang merupakan salah satu yang memaparkannya sebagai tukang kebun. Yang lain telah berada di sana dan melakukan itu. Mereka mahu pergi lebih mendalam dan melakukan kajian watak.

Salah satu sebab Steve dapat memahami subjeknya dengan baik ialah pada tahun 2014 dia, isterinya dan anak lelaki, yang ingin berpindah ke Decatur kerana sekolah-sekolah itu, mendapati sebuah rumah di seberang jalan dari Ryan. "Ryan memberikan saya dan Cooper carte blanche untuk pergi ke mana sahaja yang kami mahu, yang indah, tetapi saya rasa saya mempunyai akses istimewa, terutama yang tinggal di seberang jalan, " kata Steve. "Pada waktu pagi, sebelum saya pergi bekerja di Emory, saya akan mengambil kanta makro saya dan menembak gambar bunga yang ketat apabila cahaya itu benar-benar baik."

Salah satu perkara yang dipelajari oleh Steve dan mendapat penghormatan tentang Ryan kerana dia mengenali beliau sebagai jiran dan dalam enam tahun mereka menghabiskan penggambarannya dari tahun 2010-2016 adalah berapa banyak Ryan menghubungkan orang dan tumbuhan. "Saya akan pergi ke taman Ryan, dan saya melihatnya sebagai campuran warna, tekstur, wangian dan bunga bertindih yang indah, tetapi untuknya, ia adalah landskap orang ramai ini. Terdapat tanaman Bibi Marie atau neneknya yang besar memberinya atau tumbuh-tumbuhan dengan sambungan bersejarah kepada orang-orang seperti Thomas Jefferson Itu yang saya fikir adalah salah satu aspek paling istimewa dari gaya taman Ryan. Tamannya bukan sekadar koleksi tumbuhan yang indah yang disusun dengan baik, tetapi ia adalah tumbuh-tumbuhan yang untuknya mendalam, sambungan peribadi yang mendalam, yang saya dapati menarik. "

Dia menjangka menjadi pusat perhatian

Ryan dikenali di kalangan rakan-rakannya kerana tidak menyukai upstaged. (Foto: David Schilling)

Sebagaimana yang dimaksudkan oleh orang itu, Ryan tidak suka ditinggikan, bahkan oleh orang yang dia suka.

Mary Wayne Dixon, yang meminta Ryan untuk bergabung dengannya dan Woodham dalam mewujudkan Taman untuk Tour Connoisseurs, mendapati bahawa di Chelsea Flower Show yang terkenal di London pada pertengahan 1980-an. Ini adalah ketika Ryan akan mengatur lawatan berkebun ke Britain dan Perancis.

"Kami pergi ke Chelsea Flower Show, saya fikir ia adalah pada tahun 1985. Seorang rakan sebilik kolej telah membuat topi untuk saya memakai untuk persembahan, saya tidak pernah ke Chelsea, jadi ini adalah masalah besar. dan, tidakkah anda tahu, hari yang kami pergi itu menuangkan hujan, tetapi saya bertekad untuk memakai topi itu! "

Mereka tiba lebih awal, kira-kira pukul 7 pagi, Mary Wayne teringat. "Tiada siapa yang berada di sana tetapi kami, dan Ryan sangat teruja. Seorang kru BBC datang, dan kami fikir mereka ada di sana untuk menemubual Ryan, tetapi mereka mahu menemubual saya kerana topi. Anda tidak mahu saya, anda mahu dia, '"menunjuk Ryan.

"Dia berdiri di sana dengan tangannya terlipat di dada, hanya memandang kami, dan mereka berkata, 'Oh, tidak, kami mahu awak, topi mana?' Dan saya berkata, 'Baiklah, saya ini.' Dan kemudian mereka bertanya sama ada saya seorang pelakon, dan saya berkata, 'Ya, yang buruk!' Bagaimanapun, pada berita BBC malam itu, dan beberapa kawan di London melihatnya dan tidak percaya, mereka tidak menemuinya Ryan, mereka mungkin tidak tahu siapa Ryan. kerana ia menumpahkan hujan, tetapi saya bertekad memakainya. Ryan berasa kecewa kerana saya menjadi bintang ketika dia adalah bintang, dan sejak itu kami menjadi kawan baik. "

Malah kawan terpaksa menetapkan sempadan

Cinta Ryan terhadap anjingnya - dan keinginannya untuk membawa mereka bersamanya di mana-mana - kadang-kadang mendapat di bawah kulit kawan-kawannya. (Foto: Filem Terminus)

Salah seorang sahabat terdekatnya yang paling dikenali ialah Rick Berry, pemilik Goodness Grows. Mereka telah bertemu bertahun-tahun yang lalu apabila Rick dan Marc Richardson, rakan barunya, menanam tanaman dan menjualnya di pasar loak di Atlanta bernama Elco.

"Ryan berkunjung ke tempat itu dan menyukai bahan tumbuhan yang sedang tumbuh, baru-baru ini dia kembali dari perjalanan ke Giverny dan mendapat inspirasi daripada berkebun di luar, baru-baru ini memperoleh harta itu di Decatur, dan bekerja di taman luar. hakikat bahawa dia telah bertemu dengan kami dan dapat memiliki sumber baru di atas pelupusannya untuk perkara-perkara yang dia tidak pernah merasakannya.Jadi, kami telah membangunkan hubungan yang sangat baik sejauh dapat bekerja bersama dengannya membeli tumbuhan dari kami, menggalakkan kita untuk mengembangkan sesuatu yang tertentu, dia akan keluar dan mencari perkara yang dia suka, berkongsi dengan kami dan menggalakkan kami untuk membesarkan mereka untuk mendapatkannya serta memiliki mereka yang ada di pasaran. kami telah bertahun-tahun. "

Ryan membeli rumah di Lexington dari Rick selepas Rick mengajaknya ke rumah terbuka Krismas di sana. "Dia sangat teruja kerana dekat dengan saya, dan dia boleh pergi ke nurseri kerana ia berada di seberang jalan .. Dia pada dasarnya telah bersara pada ketika itu tetapi berkata dia mahu bekerja untuk saya Saya katakan dia boleh jadi kami Duta Besar antarabangsa, dan dia hebat, dia akan menghubungi pelanggan dan orang-orang yang dia tahu dan memberitahu mereka mengenai bahan tanaman yang kami ada dan mengatakan bahawa anda perlu membeli ini atau anda perlu membelinya dari Rick. "

Sebaik sahaja mereka, Rick tahu dia perlu menetapkan peraturan dengan Ryan. Sudah tentu, itu tidak bermakna Ryan akan sentiasa mematuhi mereka. "Saya beritahu dia, anda perlu mempunyai semua anjing anda di tali, saya tidak boleh mengendalikan mereka di seluruh tempat seperti banshees, dia mempunyai tiga anjing yang dibawa di atas tali. Semasa salah satu pesta bir kami, dia telah berkeliaran dengan ketiga-tiga anjing itu. Pada satu ketika, saya melihatnya berjalan seperti pulang ke rumah, dan terdapat tiga tali tetapi dua anjing, yang ketiga di belakangnya, saya harap saya mengambil gambar itu. "

Rick juga tahu Ryan cuba mengejutkan orang dengan tidak betul secara politik. Dia mengingati masa mereka mahu membina pagar di sekitar rumahnya dan dia terpaksa mempunyai seorang wakil pemeliharaan bersejarah yang keluar dan meluluskannya. Apabila orang itu tiba, "Ryan berkata, 'Pasti, saya akan mempunyai zakar yang dilampirkan di bahagian atas setiap lajur ini.' Dia tidak peduli. "

Rick fikir ada sebab tersembunyi untuk kegembiraan ini. "Dia malu, dia akan menutup banyak rasa malu dengan keseronokannya, dan seperti yang dia suka untuk melihat orang ramai, ada bahagian-bahagiannya yang dia tidak membiarkan semua orang melihat, semakin lama dan lebih baik anda mengenali dia, lebih banyak anda akan tahu dia hanya seorang lelaki yang pemalu. "

Ryan telah mengalami masa yang sangat sukar pada tahun terakhir hidupnya, dan Rick juga dapat mengatakan bahawa Ryan semakin menyadari kematiannya. Rakannya yang terdekat Robert telah meninggal dunia; Ryan telah diseret oleh keretanya di jalan di hadapan rumah Decatur, memecahkan beberapa tulang rusuk; dan pokok oak yang berusia 140 tahun yang merupakan pusat taman Decatur telah jatuh ke rumah, mengetuknya dari pondasi dan menjadikan rumah itu tidak dapat dilepaskan, yang mendorong Ryan untuk bergerak sepenuh masa ke rumah Lexington. Semasa beberapa perbualan mereka, Berry teringat Ryan bertanya kepadanya apa yang patut dilakukannya mengenai kehendaknya. Rick berkata kepadanya, "Ikutilah hatimu."

Keluarga muda mewarisi warisan

Teresa Parrish membawa warisan Gainey dengan mengekalkan kebunnya yang dipercayakan kepadanya dalam kehendaknya. (Foto: Tom Oder)

Ryan tidak perlu pergi jauh untuk berbuat demikian. Dia meninggalkan rumah Decatur dan Lexington ke Teresa Parrish, jiran muda yang tinggal di seberang jalan dari taman Decatur dengan suaminya dan dua anak lelaki. Keputusan Ryan datang sebagai kejutan kepada semua orang, nampaknya, tetapi Teresa - walaupun dia tidak akan pernah menjangkakannya ketika dia memperkenalkannya untuk berkebun hampir empat tahun sebelumnya.

"Interaksi pertama saya dengannya adalah ketika dia pada dasarnya memberitahu saya bahawa saya tidak tahu apa yang saya lakukan di taman depan saya, " katanya. "Beberapa hari kemudian dia pulang, melemparkan beberapa tanaman di halaman saya dan memberitahu saya untuk menggali lubang-lubang dan menanamnya, itulah perkenalan saya untuk berkebun melalui Ryan Gainey dan kemudian dia berkata, 'Adakah anda tahu siapa saya?' Dan saya berkata, 'Tuan tidak, saya tidak tahu, saya tahu bahawa anda adalah Encik Gainey, jiran saya, ' dan dia menghela nafas panjang dan terpaku di seberang jalan .. Saya fikir ... siapakah orang ini? Saya, Ryan Gainey, itulah cara kami mengenali satu sama lain, dan selepas itu kami menjadi kawan yang hebat. "

Salah satu sebab mereka menjadi kawan adalah kerana Ryan suka menyertainya dan bermain di tamannya. "Dia menunjukkan kepada mereka perkara-perkara seperti bagaimana menanam nasturtium, Dia menjelaskan bahawa anda perlu meresap benih sebelum anda menanamnya, dan kemudian dia akan turun dan mencubit lubang di dalam periuk dan menunjukkan kepada mereka bagaimana menanam benih. kolam dan membuang periuk pemetik benih di dalam kolam, ikan yang buruk, saya fikir mereka mungkin telah mencatatkan kepala dengan perkara-perkara ini dan mereka akan berlari dengan anjing. ! Biarkan mereka melakukan apa yang mereka akan lakukan.

"Saya selalu berfikir tentang dia duduk di sekeliling dan bersendirian dan betapa tenangnya apabila anda berada di rumah anda. Jadi, saya fikir ketika anjing-anjing itu sedang menggonggong dan mereka gila dan anak-anak akan datang kerana dia benar-benar disayangi Itu dia suka bunyi bising dan berada di sekitar kekacauan. Ia adalah indah untuk melihat berapa banyak masa mereka menghabiskan di sana.

Apabila persahabatan mereka bertambah, dia akan datang ke rumah Parrish untuk melawat dan bercakap. "Dia benar-benar membuka tahun terakhir hidupnya tentang beberapa perkara yang berlaku, dia cedera dan sedih, tapi saya fikir dia cuba memisahkannya daripada kami. Dia suka kebahagiaan kami, jadi dia akan datang dan menjadi sebahagian daripadanya. "

Teresa berada di rumah ketika pokok itu jatuh. Dia mendengar akar yang mengetuk dan bumbung bumbung itu kerana batang dan anggota yang besar terhempas ke rumah Ryan. Dia tahu dengan serta-merta apa yang telah berlaku dan berlari di seberang jalan, masuk ke belakang rumah sebagai plaster masih jatuh dari siling dan anggota badannya mengalir ke atas dan ke bawah. "Apabila pokok itu jatuh ke rumahnya, ia tidak seperti saya kehabisan untuk menyelamatkan sesiapa sahaja, seperti habis-habisan untuk menyelamatkan keluarga saya, saya berlari ke rumah untuk mendapatkannya, sama seperti anak-anak saya, saya anjing, suami saya, sesiapa sahaja yang rapat dengan saya .. Pada satu ketika, kami melepasi garisan persahabatan dengan Ryan dan pergi ke keluarga. Saya masih ingat beberapa hari sebelum Ryan meninggal, dia memeluk saya dan memberitahu saya bahawa dia suka Saya tidak pernah berkata demikian sebelum ini dan saya seperti, 'Huh, itu satu langkah yang sangat besar untuknya.' "

Dia tahu dari ceramah mereka bahawa Gainey telah meninggalkan taman itu setelah membawanya ke bandar Decatur dan ditolak kerana ia tidak datang dengan berjuta-juta dolar dalam wakaf dan merupakan mimpi buruk penyelenggaraan. "Jadi, pada masa ini dia macam-macam ... apa yang saya lakukan dengan kerja-kerja saya, dan dia berkata, saya akan memberikannya kepada anda, saya berkata, 'Saya tidak fikir saya itu. ' Kemudian dia bertanya kepada saya beberapa kali tentang hal itu, dan kita bercakap mengenainya, dan saya tahu dia telah memberikan taman itu kepada saya Saya katakan kepadanya, 'Saya berharap anda mempunyai 20 tahun lagi untuk hidup dan saya mempunyai 20 tahun untuk belajar dari kamu Dan kami akan perlahan dan anda boleh bercakap lebih lanjut mengenai apa yang anda mahu. '"

Ternyata, dia tidak mempunyai 20 tahun untuk belajar dari Ryan. Dia hanya mempunyai dua dan, sebenarnya, tidak lama lagi kerana Ryan telah berpindah. Untuk merumitkan perkara, pada Mei 2018 dia terpaksa memaksa rumah Decatur runtuh kerana ia telah dipenuhi dengan anai-anai dan kumbang bubuk yang tidak dapat dibaiki. Dia dan suaminya sedang membina sebuah rumah baru di rumah itu dan sedang berusaha untuk memulihkan taman itu, yang telah jatuh ke dalam rancakan. Matlamat mereka adalah untuk mewujudkan rasa sameness, baik dalam aliran rumah baru, membaiki struktur di taman seperti rumah hijau yang menunjukkan haus dan air mata penuaan dan dalam memelihara kehabisan kebun Ryan dicipta tanpa cuba untuk memulihkan ia sama seperti yang mungkin kelihatan 10 tahun yang lalu. Dia fikir ia akan menjadikannya seperti sebuah muzium dan, dengan itu, mempunyai rasa sedih.

Sebaliknya, matlamatnya adalah untuk menjadikan taman dan rumah cantik dan berfungsi dengan rasa kegembiraan yang boleh dilihat dalam keluarga yang bukan sahaja tinggal di sana tetapi suka ruang dan akan menjaga ia - yang dia fikir akan menyenangkan Ryan tidak akhir, dan mengapa dia percaya dia meninggalkannya pada mulanya. "Saya berasa seperti dia tahu saya akan memastikan ia dijaga dan anak-anak kita akan bermain di sana, dia menyayangi anak-anak saya dan biarkan mereka membinasakan kebun ketika mereka berada di sana dan mungkin dia tahu bahawa saya akan jatuh cinta Dengan itu, saya tidak tahu, tetapi saya benar-benar berfikir bahawa dia fikir saya akan menyimpan ingatannya hidup dan menjaga orang yang datang kepadanya dan membuat orang bercakap mengenainya. Itu penting kepadanya. Sekarang saya suka taman ini. "

* Nota: Taman ini akan berada di Taman Botani Atlanta 2019 untuk Tour Connoisseurs pada Hujung Minggu Ibu. Ini akan menjadi tahun ke 35 lawatan yang dibuat oleh Ryan Gainey bersama rakan-rakannya Tom Woodham dan Mary Wayne Dixon. Taman ini belum berkunjung sejak pokok itu jatuh ke rumah pada Mac 2016. Pohon ini terkenal di awal dan akhir dokumentari.

Artikel Berkaitan