4 cara untuk mengetahui jika anak kucing anda diambil dari ibunya terlalu lama

Apabila seekor anak kucing kecil muncul di depan pintu anda, naluri anda mungkin merangkak critter kecil dan membantunya. Tetapi bagaimana anda boleh memberitahu jika anak kucing baru anda diambil dari ibunya terlalu cepat?

Doktor haiwan Holistic Dr Judy Morgan mengesyorkan bahawa anak kucing yang baru lahir tinggal bersama ibu mereka sehingga berusia sekurang-kurangnya 8 minggu. "Tetapi 10 lebih baik, " katanya. Pada usia ini, anak kucing akan secara beransur-ansur dan secara semula jadi disapih oleh ibu mereka; penglihatan dan pendengaran mereka telah matang sepenuhnya; dan mereka akan belajar cara bermain dan menyesuaikan diri dengan sewajarnya.

Berikut adalah cara untuk mengetahui jika anak kucing baru anda diambil dari ibunya terlalu awal.

1. Rawan terhadap penyakit. Anak kucing yang baru lahir mendapat 100 peratus daripada nutrien mereka dari susu ibu mereka. Apabila mereka berusia sekitar 8 minggu, ibu mereka akan meremehkan mereka dari susu mereka secara semulajadi, tetapi jika mereka diambil terlalu lama, mereka mungkin mengalami kesukaran untuk mendapatkan nutrien yang diperlukan untuk berkembang dan berkembang. Menurut Hannah Shaw, aka Kitten Lady, anak kucing yatim piatu, atau mereka yang segera disapih, perlu diberi botol dengan formula yang direka khas untuk anak kucing. Namun, walaupun dengan rumusan ini, anak kucing yang sangat muda mungkin tidak mendapat semua antibodi yang mereka dapat dari susu ibu mereka, menjadikan mereka cenderung kepada pertumbuhan dan penyakit yang sukar.

2. Pencerobohan . Anak kucing yang baru dilahirkan tidak hanya mendapat nutrien dari ibu mereka, mereka juga mendapat pelajaran dalam tingkah laku dari kedua ibu mereka dan pasangan sampah mereka. Kucing yang diambil dari keluarga mereka tidak lama lagi tidak belajar bagaimana bermain tanpa terlalu kasar. Morgan baru-baru ini memberitahu kami tentang salah satu anak kucingnya yang telah diambil dari ibunya terlalu lama. "Dia hanya tidak tahu bagaimana untuk berinteraksi dengan orang lain, malu dan takut, dan cepat menggigit atau menggaru ketika ruangnya diserang."

3. Takut . Anak kucing mengambil isyarat sosial dan belajar bagaimana untuk bertindak balas terhadap manusia dan spesies lain dari ibu mereka. Oleh itu, anak kucing yang diambil dari ibu mereka tidak lama lagi mungkin menjadi malu-malu, malu, dan takut binatang lain ... termasuk manusia.

4. Kesukaran menyesuaikan diri . Seperti yang anda mungkin sudah meneka, anak kucing mendapat lebih banyak daripada ibu mereka daripada nutrisi. Mereka juga mendapat pelajaran bagaimana untuk menjadi kucing yang baik. Kucing-kucing yang diambil dari ibu mereka terlalu lama mungkin mengalami kesukaran belajar bagaimana melakukan perkara-perkara asas seperti mempelai sendiri dan menggunakan kotak sampah. "Sesetengah anak kucing yang dibongkar awal akan menjadi 'jururawat selimut' atau akan menyusu pada objek pelik, " kata Morgan.

Cara terbaik untuk mengetahui dengan pasti jika anak kucing anda terlalu awal adalah mendapatkan pemeriksaan oleh doktor haiwan anda. Doktor haiwan anda boleh memberi anggaran yang baik tentang umur anak kucing anda dan memberi anda nasihat dan sumber daya untuk menjaga anak kucing anda yang baru dan memastikan dia mendapat permulaan terbaik dalam hidup.

Artikel Berkaitan