5 cara untuk mengelupas secara semula jadi

Sama ada anda mengelupas kulit anda setiap minggu, tidak pasti bagaimana untuk mengelupas atau jatuh di mana-mana di antara, pengelupasan boleh menjadi topik kekeliruan. Jadi apa saja, apa yang perlu anda gunakan, dan berapa kerap anda buat?

"Pengelupasan adalah penumpahan atau mengelupas sel-sel kulit mati dari lapisan atas kulit anda. Ini berlaku secara semula jadi dalam kulit yang sihat tetapi, seperti semua proses badan, ia melambatkan seperti yang kita umur dan jika sel-sel kulit kita tidak mendapat cukup pemakanan yang betul untuk berfungsi dengan baik, "kata Mariga Sheedy, seorang ahli estetik di Wexford, Ireland.

Seperti yang kita usia, ia perlu untuk membantu proses bersama. Kulit yang baru dan lancar kelihatan jelas, berseri dan muda, yang merupakan sebab ramai orang berfikir lebih banyak pengelupasan lebih baik.

"Tetapi dengan overexfoliating, anda benar-benar mengeluarkan satu-satunya halangan perlindungan yang kulit anda ada, " kata Dr. Ben Johnson, pengasas Osmosis Pur Medical Skincare. "Jika anda mengeluarkan halangan, kulit anda terdedah kepada toksin alam sekitar - apatah lagi matahari, yang menyebabkan kerosakan pada kulit anda. Jadi, kunci adalah menggunakan produk yang menggalakkan perolehan sel semula jadi dan mengekalkan kulit terhidrasi."

Perolehan sel dalam kulit yang sihat berlaku, secara purata, seperti ini:

  • Dalam 20s anda: 14-25 hari
  • Dalam 30-an: 30 hari
  • Dalam 40-an: 40 hari

Dan sebagainya, perlahan beberapa hari untuk setiap dekad.

Oleh itu, dengan mengandaikan bahawa anda mengelupas pada hari pertama bulan dan anda berusia 30-an, maka terdapat lapisan kulit baru di permukaan yang tidak akan berubah sepenuhnya selama 30 hari, kata Sheedy.

Tidak ada manfaat untuk mengelupas pada hari berikutnya atau minggu depan. Sebenarnya, jika anda berbuat demikian, anda hanya akan merosakkan kulit baru yang sudah terkelupas. "Ia adalah banyak untuk mengelupas kulit yang sihat sekali sebulan - lebih kerap jika anda berada di peringkat awal membetulkan keadaan kulit, " kata Sheedy.

Apa pengelupasan yang perlu anda gunakan?

Terdapat beberapa ramuan yang boleh anda campurkan ke dalam exfoliator anda sendiri. (Gambar: Tatiana Yana / Shutterstock)

"Pada pendapat saya, satu-satunya pengeluar rumah yang selamat adalah produk berasaskan enzim, " kata Sheedy. Enzim berfungsi dengan mencetuskan proses sendiri sel-sel yang memecah dalam keadaan yang betul dan oleh itu tidak akan membahayakan "simen" di antara sel-sel yang masih sihat. Jangan gunakan lulur kasar; mereka akan menggaru.

Untuk kulit asid, microdermabrasion atau kulit lain, Sheedy mengesyorkan agar mereka dilakukan oleh pakar penjagaan kulit yang terlatih dalam prosedur tersebut. Microdermabrasion adalah bentuk pengelupasan yang mendalam dari salon. Elakkan penggunaannya terlalu banyak. Dua atau tiga kali setahun cukup untuk meningkatkan rutin rumah.

"Clarisonic adalah cara yang baik untuk mengelupas dengan teknologi sonik. Ia mempunyai kepala berus yang berbeza untuk jenis kulit yang berbeza, " kata Dr Debra Jaliman, penolong profesor dermatologi di Sekolah Perubatan Gunung Sinai di New York. "Anda juga boleh mengelupas dengan kain lap, yang perlu anda ubah setiap hari, atau walaupun dengan kapas. Satu lagi kegemaran saya ialah serbuk enzim beras beras."

Manik Jojoba adalah cara yang baik untuk mengelupas sedikit, kata Cindy Jones, Ph.D. di Sagescript Institute dan Colorado Aromatics. Terdapat juga banyak resipi menggosok buatan sendiri untuk dicuba.

Lain-lain pengelupasan semua semula jadi

Madu. Madu membantu mempercepatkan proses pengelupasan semulajadi dan mempunyai ciri-ciri humectant, yang membantu menarik kelembapan, menjadikannya hebat sebagai scrub wajah yang menghidratkan. Singkirkan anak patung bersaiz bagus ke tangan yang bersih dan gosok muka perlahan-lahan, basuh dengan air suam.

Yogurt. Yogurt mengandungi asid laktik, asid alfa hidroksi yang sama yang terdapat dalam rawatan penjagaan kulit, hanya lebih ringan. Ia melegakan, melancarkan dan menghidupkan nada kulit. Sapukan yogurt biasa untuk menghadapi dan biarkan duduk 20 minit, kemudian bilas.

Gula. Tebu adalah sumber semulajadi asid glikolik, satu lagi alpha hydroxy yang dapat meningkatkan pengeluaran sel kulit baru serta melembutkan dan melembutkan kulit. Campurkan separuh cawan gula putih atau coklat dengan minyak zaitun atau minyak yang mencukupi untuk membuat tampalan dan memohon kepada wajah dalam gerakan bulat. Biarkan duduk selama 10 minit dan basuh dengan air suam.

Jus lemon dicampur dengan gula membuat gosok badan yang cepat dan mudah. (Foto: EasterBunny / Shutterstock)

Jus lemon. Jus lemon adalah sejenis asid hidroksi alfa semulajadi yang membuang sel kulit mati. Campurkan satu perempat cawan setiap jus lemon, jus epal, jus anggur dan gula tebu sehingga gula larut. Kemudian gunakan campuran ke muka anda dengan pad kapas, dan biarkan selama 10 minit sebelum membilas.

Papaya . Papaya mengandungi enzim papain yang melarutkan sel kulit mati. Papain juga boleh menyembuhkan kulit dan menyebabkan garis halus dan bintik-bintik umur menjadi ringan. Papain adalah paling kuat dalam buah-buahan muda, jadi papaya hijau pilih. Mash buah ke dalam tampalan halus dan sapukan pada muka, berikan selama 15 minit sebelum dibilas dengan air suam.

Ikuti pengelasan dengan pelembap yang baik untuk hasil terbaik.

Artikel Berkaitan