5 fakta mengejutkan tentang beruang hitam

1. Jangan tertipu dengan berjalan kaki; Beruang hitam boleh menjadi cepat apabila diperlukan. Mereka boleh bergerak pada kelajuan 25-30 batu sejam, dengan menggunakan pecah pendek dan kuat untuk memburu mangsa atau berlarutan. Jadi apabila orang memberitahu anda tidak pernah mencuba untuk menanggung beruang, percaya kepada mereka!

2. Beruang Hitam bukan hanya pantas di darat. Mereka juga ahli perenang mahir. Mereka tidak mempunyai masalah berenang di seberang sungai atau tasik. Menurut Bear Life, "Hitam Amerika Utara berenang seperti berenang, jika ada air di mana mereka tinggal, mereka akan mengeksploitasi makanan itu, karena beruang seperti memburu ikan, mereka tidak malu air. air dengan cepat. "

3. Beruang Hitam mempunyai sedikit nama yang mengelirukan. Spesies ini sering mempunyai kot hitam, tetapi tidak selalu. Beruang hitam juga boleh menjadi coklat, kayu manis atau berambut perang. Penduduk kecil beruang hitam di pantai British Columbia benar-benar putih, dan dikenali sebagai beruang Kermode. Warna bulu yang lebih ringan biasanya ditemui di populasi beruang barat, dan menurut Pusat Bear Amerika Utara, "Bulu berwarna terang mengurangkan tekanan panas dalam cahaya matahari yang terbuka dan membolehkan beruang untuk makan lebih lama di habitat terbuka yang kaya dengan makanan. bulu berwarna mungkin juga menyamarkan mereka dari pemangsa di kawasan yang terbuka. "

4. Beruang Hitam bervariasi, dengan laki-laki berukuran antara 150 pound hingga 550 pound dan betina menjadi lebih kecil. Mereka biasanya mengukur antara 4-7 kaki panjang dari hidung hingga ekor. Bagaimanapun, individu yang lebih besar (lebih banyak, lebih besar) telah direkodkan. Beruang hitam liar terbesar yang dirakam dibunuh pada tahun 1972. Beruang yang diukur 7.9 kaki panjang dan ditimbang kira-kira 1, 100 pound. Tidak hairanlah kadang-kadang orang menyalahkan beruang hitam untuk beruang grizzly, terutama ketika bulu mereka berada di sisi yang lebih ringan.

5. Pada bulan Oktober atau November, beruang hitam mula mencari tempat untuk hibernate. Selalunya mereka memilih tempat-tempat seperti rongga pokok, ruang di bawah balak atau batu, dalam gua atau di dalam kandang mereka menggali sendiri. Tetapi, seperti halnya banyak haiwan liar yang hidup dekat dengan manusia, mereka kadang-kadang memilih lokasi yang kurang mudah. Satu beruang ditemui hibernating di bawah tanah rumah New Jersey! Kerana beruang hitam boleh didapati mengendus sekitar meter untuk mencari makanan dari kompos hingga ke biji burung yang jatuh, penting untuk mengetahui bagaimana menanggung kesedaran di suburbia. Lagipun, anda tidak mahu menemui beruang di bawah dek anda pada beberapa pagi Januari sejuk!

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

* * *

Jaymi Heimbuch adalah seorang penulis dan jurugambar di Mother Nature Network. Ikuti dia di Twitter, Instagram dan Facebook.

Artikel Berkaitan