5 fakta yang mengejutkan tentang pelanggar jalan raya

Sekiranya semua yang anda tahu mengenai pelawat jalan raya adalah dari Looney Tunes, kami fikir ia adalah masa untuk menyembunyikan pengetahuan anda. Seperti kebanyakan perkara, fakta tentang pelaut jalan lebih menarik daripada fiksyen.

Roadrunners kalah kepada coyotes dalam perlumbaan kaki

Roadrunner telah mencatat kelajuan sehingga 20 batu sejam. Itu luar biasa cepat untuk burung panjang 2 kaki dari paruh ke ujung ekor. Tetapi musuh terkenal dari roadrunner, coyote, boleh berlari pada pecut yang mendahului dengan kelajuan yang lebih cepat.

Cornell Lab of Ornithology mencatatkan, "Untuk generasi Amerika, " beep, bip "akrab dari Roadrunner kartun Warner Brothers adalah bunyi latar pagi pada hari Sabtu Sabtu. Walaupun kemenangan abadi watak kartun ke atas Wile E. Coyote, coyotes kehidupan sebenar menunjukkan bahaya sebenar. Mamalia boleh mencapai kelajuan tertinggi 43 mil sejam - lebih daripada dua kali lebih cepat sebagai pelari jalan raya. "

Oleh itu, secara teknis, coyote tidak sepatutnya mempunyai terlalu banyak masalah menyeberang jalanrunner. Kucing ini, bersama dengan kucing domestik, raccoon dan skunks, adalah pemangsa utama pelukis jalanan.

The roadrunner selalu melampaui koyote dalam kartun zaman kanak-kanak anda, tetapi coyotes adalah ancaman sebenar kepada pelari jalan raya dalam realiti. (Foto: Maria Jeffs / Shutterstock)

Roadrunners makan rattlesnakes untuk makan malam

The roadrunner yang lebih besar dikenali dengan beberapa nama, termasuk ayam chaparral dan pembunuh ular. Ia mendapat nama kedua ini untuk pilihan daging rattlesnake sebagai snek. Walaupun ular ular itu adalah ular berbisa, jalanrunner mengungguli ular dengan bekerja sebagai satu pasukan dengan jalanrun yang lain. Ketika seseorang mengalihkan ular, yang lain akan memukul kepalanya dan memukulnya di atas batu, atau menusuknya dengan tagihannya.

Menurut Cornell Lab of Ornithology, jika ular itu terlalu besar untuk dimakan dalam satu perjalanan, "seorang pelari jalan akan berjalan dengan panjang ular yang masih menonjol dari tagihannya, menelannya sedikit demi sedikit ketika ular dicerna."

Inilah yang kelihatan seperti pertempuran:

Roadrunners tidak perlu minum air

Burung gurun ini sangat disesuaikan dengan persekitaran mereka yang mereka tidak perlu menyedut air. Mereka mendapat semua kelembapan yang mereka perlukan dari diet mereka, yang terdiri daripada belalang, kumbang dan serangga lain, labah-labah, mamalia kecil dan reptilia, kalajengking, siput, buah-buahan dan biji, dan juga burung-burung dan telur kecil lainnya.

Mereka mula menyerap air sebanyak mungkin dari makanan mereka melalui sistem pencernaan yang cekap. Kemudian, untuk menghilangkan garam yang berlebihan yang terkumpul, yang akan berfungsi untuk terus terhidrasi, mereka mengeluarkan garam tambahan melalui kelenjar di dekat mata mereka. Walaupun banyak burung laut mempunyai kelenjar yang sama, ia tidak biasa di kalangan burung tanah dan menunjukkan betapa pelindung jalan yang disesuaikan dengan habitat gersang di mana mereka hidup.

Roadrunners tidak malu tentang menyapa

Penjejak jalanan adalah burung karismatik, dan armada kaki mungkin hanya membuat mereka merasa yakin untuk meneroka apa sahaja yang mereka ingin tahu. Ini termasuk orang.

Museum Desert menyatakan, "Selalunya ia kelihatan tidak mengherankan manusia. Dengan mengetuk rapat dengan rakan-rakan kami, menaikkan dan menurunkan tongkatnya yang berkerut, sambil melepaskan ekornya yang panjang tentang ekspresi, kelihatannya tidak dapat dinafikan."

Salah satu roadrunner baru-baru ini menunjukkan betapa bersahabat dengan spesies manusia dengan jiran manusia. Christopher Apodaca menyiarkan video di Facebook dari Rudy, pelari jalan liar yang telah menjadi rakan:

Bertemu Rudy. Rudy telah bertahan selama tiga bulan yang lalu. Dia mendapat lebih dekat dan selesa di sekitar kedai itu. Dia selalu mempunyai kadal, dan dia suka mengetuk tingkap saya.

Dia biasanya di pintu masuk kaca gelongsor, tetapi baru-baru ini telah memukul tingkap bilik tidur saya. Walaupun Roadrunners adalah burung negeri New Mexico, mereka agak jarang dilihat. Dan saya sangat teruja melihat Rudy!

Roadrunners adalah burung cuckoo

Burung-burung yang cepat dan berapi ini adalah anggota keluarga yang suka menghiburkan, sekumpulan burung yang paling terkenal terima kasih kepada kucing yang biasa yang meletakkan telurnya dalam sarang burung lain. Roadrunner, bagaimanapun, membina sarang sendiri untuk membiak anak ayam.

Nama latin jalanrunner yang lebih besar, Geococcyx californianus, bermaksud "California-cuckoo" dan spesies boleh didapati di seluruh barat daya Amerika Syarikat dan Mexico. Sementara itu, roadrunner yang lebih rendah, Geococcyx velox, ditemui dari Mexico ke Amerika Tengah.

Artikel Berkaitan