5 jenis air terjun yang tidak pernah anda ketahui ada

Air terjun adalah perkara yang mudah: air jatuh dari titik tinggi ke titik yang rendah. Tetapi ternyata perkara mudah ini boleh menjadi agak kompleks bergantung pada bagaimana air jatuh. Terdapat sekurang-kurangnya 12 jenis air terjun di dunia. Air terjun tebing adalah tirai klasik anda jatuh, dan air terjun lata adalah air klasik anda yang jatuh di atas beberapa langkah batu. Tetapi ada beberapa yang tidak terlalu jelas. Berikut adalah lima contoh betapa air terjun unik.

Air terjun Punchbowl: Ini adalah air terjun yang sempit kerana ia jatuh, tetapi tanah di kolam yang luas. Ini menarik bagi mereka yang ingin menikmati berenang berhampiran air terjun.

Air terjun raksasa: Ini adalah apabila air terjun mengekalkan sentuhan dengan dinding batu di bawahnya sebagai cascades. Satu contoh terkenal ialah terapung di Yosemite National Park.

Air terjun terjun: Ini adalah bertentangan dengan jatuh kuda. Dalam air terjun terjun, air bergerak dengan pantas kerana ia meletup di pinggir jatuh sehingga ia kehilangan hubungan sepenuhnya dengan dinding batu di bawahnya.

Air terjun tangga: Ini adalah satu siri air terjun yang menyusun satu demi satu, dengan setiap kejatuhan jatuh ke dalam kolam terjunnya sendiri sebelum air terus di atas tebing yang akan datang.

Air terjun Chute: Air terjun berkuasa ini memaksa banyak air melalui pembukaan menegak sempit di wajah batu, pecah pada tekanan tinggi.

Ini adalah hanya beberapa contoh, dan air terjun boleh jatuh ke dalam lebih daripada satu jenis ini kerana mereka jatuh di atas batu. Apa pun labelnya, semua air terjun indah!

Artikel Berkaitan