5 perkara yang anda tidak tahu mengenai John James Audubon

Naturalis John James Audubon, yang dilahirkan pada 26 April 1785, mula-mula bangkit untuk menonjolkan lukisan-lukisan indah yang dia cipta untuk karya mercu tandanya, "Birds of America, " yang menyenaraikan lebih daripada 700 spesies burung dan pertama kali diterbitkan sebagai siri asas langganan antara 1827 dan 1838.

Walaupun populariti buku berterusan - dan kesan besar Persatuan Audubon Negara, organisasi yang menamakan namanya - kebanyakan orang tidak tahu banyak mengenai Audubon sendiri. Berikut adalah beberapa fakta yang sepatutnya menumpahkan cahaya yang pantas kepada pakar ornitolog penting ini.

1. Dia menembak dan membunuh setiap burung yang dicatinya. Audubon adalah seorang pemburu dan ahli taksub yang terkenal, dan banyak wang yang dibuatnya semasa hidupnya adalah dari menjual kulit binatang, amalan yang sebahagiannya membantu membiayai percetakan "Burung Amerika." Tetapi jangan mengandaikan bahawa dia gembira dengan membunuh burung-burung yang dicatinya: "Ketika seekor burung mati, " katanya, "tidak peduli betapa indahnya hidup itu, kesenangan miliknya menjadi tumpul bagi saya."

John James Audubon menembak dan membunuh setiap burung yang dilukisnya, tetapi tidak suka sukacita melakukannya. (Foto: John Syme / Persatuan Sejarah Rumah Putih)

2. Walaupun burung Amerika amat penting untuk karyanya, Audubon bukanlah Amerika dengan kelahiran. Beliau dilahirkan di tanah jajahan Perancis mengenai apa yang kini Haiti dan tidak belajar bahasa Inggeris sehingga dia berhijrah ke Amerika Syarikat pada tahun 1803 (yang dia lakukan di bawah paspasan palsu untuk mengelakkan dirumuskan ke dalam Perang Napoleon). Dia menjadi warganegara Amerika pada tahun 1812.

3. Audubon adalah orang pertama yang meletakkan band di kaki burung di Amerika Utara. Dia mengikat benang berwarna ke kaki burung kecil yang dikenali sebagai phoebus Timur. Ini membawa dia kepada penemuan bahawa burung kembali ke tempat bersarang yang sama setiap tahun. Ini hanya satu sumbangannya kepada pergerakan pemuliharaan, dan yang paling sedikit adalah kenyataannya yang sering disebutkan, "Seorang pemelihara sejati adalah seorang yang tahu bahawa dunia tidak diberikan oleh ayahnya, tetapi dipinjam dari anak-anaknya."

4. Walaupun banyak serangan dengan penyakit, termasuk mengatasi demam kuning ketika berpindah ke Amerika Syarikat, Audubon digambarkan sebagai "tidak sabar". Dia diketahui bangkit pada pukul 3 pagi untuk perjalanan memburu dan penyelidikannya, kembali selepas tengah hari, menarik semua petang, kemudian kembali ke lapangan selama beberapa jam pada waktu petang.

5. Dia tidak menemui Persatuan Audubon Nasional. Audubon meninggal pada tahun 1851 selepas tempoh singkat penurunan kesihatan mental. Persatuan Audubon Nasional ditubuhkan pada tahun 1905 dan dinamakan sempena penghormatannya.

Artikel Berkaitan