5 petua untuk musim sejuk

Musim sejuk datang dengan cepat, dan perubahan dalam musim bermakna perubahan dalam aktiviti burung. Walaupun bulan-bulan paling cerah pada tahun ini mungkin kelihatan seperti masa terburuk untuk menonton burung, ia sebenarnya memberikan peluang yang luar biasa untuk melihat burung dengan lebih mudah dan melihat pelawat bermusim yang mungkin tidak dapat anda tonton pada waktu lain tahun ini. Lapisan dan ambil teropong anda untuk mengambil kesempatan belajar tentang spesies dan tingkah laku baru!

Mahu dorongan tambahan? Berikut adalah lima petua yang akan menjadikan burung musim sejuk lebih menarik.

1. Buat senarai spesis induk burung musim sejuk.

Buat kerja rumah anda terlebih dahulu supaya anda dapat memaksimumkan setiap saat yang anda habiskan semasa musim sejuk. Dapatkan panduan lapangan birding dan buku nota, dan tuliskan nama setiap spesies burung yang sama ada sepanjang tahun di kawasan atau musim sejuk anda di sana. Senarai ini mungkin agak panjang, dan anda mungkin terkejut dengan beberapa spesies yang hangout berdekatan selama musim sejuk.

Sekiranya anda ingin menjadi lebih teliti, baca eBird dan sumber lain untuk melihat spesies apa yang telah dilihat selama bertahun-tahun semasa musim sejuk di mana anda tinggal. Terdapat spesies yang tidak disenaraikan dalam panduan medan anda yang mungkin muncul semasa tahun gangguan, iaitu, apabila spesies bergerak ke rantau sementara, ia tidak biasanya didiami.

Latihan ini mungkin membawa anda sedikit masa, tetapi anda akan mempelajari kemahiran pengenalan baru, mengetahui apa yang diharapkan burung dan tahu mana yang mengejutkan pelawat.

2. Menetapkan pengumpan burung.

Makanan selalu menjadi keperluan untuk burung, dan mereka boleh mencari rumah belakang anda jika anda menyediakan makanan ringan untuk mereka. Tawarkan campuran makanan tinggi lemak, seperti biji bunga matahari minyak hitam, biji thistle, kacang dan suet.

Pada musim sejuk, gunakan pengumpan burung yang menutupi hujan dan salji, dan letakkan pengumpan di kawasan yang tidak akan tertakluk kepada cuaca musim sejuk terburuk, seperti angin. Meletakkan feeder yang agak dekat dengan berus akan menyediakan tempat perlindungan tambahan dan laluan keluar cepat dari bahaya untuk burung.

Ingat burung pemelihara mesti dijaga bersih untuk mengelakkan penyebaran penyakit, oleh itu mengekalkan mereka di luar hanya mengisi makanan penting untuk kesihatan teman-teman berbulu Anda. Juga ambil perhatian bahawa pengumpan burung boleh menarik pelawat yang tidak diingini, dari beruang dan tupai yang akan menginginkan giliran mereka pada biji, kepada pengkakut yang akan menikmati peluang untuk merebut makanan mudah merpati yang tidak menyenangkan. Gunakan pengumpan burung dengan penuh perhatian dan ketekunan.

Burung emas Amerika menikmati pukulan yang dipanaskan pada hari musim sejuk yang bersalji. (Foto: Al Mueller / Shutterstock)

3. Menyediakan sumber air yang boleh dipercayai.

Air adalah satu keperluan di musim sejuk seperti mana-mana masa lain tahun. Simpan hidangan atau mandi burung dari ais, atau pertimbangkan untuk menggunakan mandian burung yang hangat. Mempunyai tempat yang boleh diramal untuk merebut minuman akan menarik burung dengan cara yang sama seperti memiliki keranjang makanan ringan yang boleh diramalkan.

4. Pergi ke tempat perlindungan burung.

Melangkaui halaman belakang anda untuk melihat beberapa spesies yang lebih menarik yang tidak akan pernah melawat kawasan bandar. Semak pengawet tempatan, tempat perlindungan Audubon dan tempat perlindungan hidupan liar untuk melihat pelbagai spesies burung air, raptor dan burung lain yang menghindar dari populasi manusia.

5. Buat buku log untuk spesies dan tingkah laku.

Kerana burung sangat kelihatan semasa musim sejuk, berkat kekurangan penutup daun, ini adalah masa yang tepat untuk melihat aspek tingkah laku mereka. Meningkatkan kemahiran naturalis anda dengan menulis apa yang dilakukan oleh burung. Lama kelamaan, anda mungkin menemui corak yang tidak pernah anda perhatikan sebelum ini, membongkar misteri atau rutin yang mengejutkan, atau ditarik ke dalam opera sinetron yang dramatik.

Pada akhir musim sejuk, imbas melalui nota anda dan kagum dengan semua yang anda saksikan dan belajar selama beberapa bulan terakhir!

Tip bonus: Jauhkan jarak anda.

Burung hidup di pinggir cukur yang tipis kelaparan dan sejuk semasa musim sejuk. Malah burung yang kelihatan seperti puffballs bulat kehangatan sebenarnya kebanyakannya bulu dan udara, bengkak dalam usaha untuk mengekalkan suhu badan mereka. Burung mesti mengambil kesempatan untuk mendapatkan makanan dan menjimatkan tenaga selama bulan-bulan sukar ini. Oleh itu, jika anda menonton burung liar sama ada mencari atau berehat, pastikan jarak anda dan biarkan mereka pergi perniagaan mereka tidak terganggu. Ini akan meningkatkan peluang anda untuk melihat mereka lagi esok.

Artikel Berkaitan