5 remedi rumah untuk kulit kepala gatal

Tidak ada yang selesa mengenai kulit kepala gatal. (Foto: osashimi / Shutterstock)

Merawat kulit kepala gatal anda boleh semudah mengambil botol syampu anti kelemumur dari kedai runcit atau farmasi anda. Tetapi kebanyakan syampu ini mengandungi bahan-bahan yang berpotensi berbahaya dan tidak semestinya merawat penyebab kelemumur.

Apa pula kelemumur? Selalunya, kelemumur hanya kering, sel-sel kulit mati, menurut Mayo Clinic. Kulit menyapih kulit kepala anda, meninggalkan anda dengan serpihan putih yang tidak sedap dipandang di rambut anda dan kadang-kadang di bahu anda. Kurang kerap, kelemumur boleh disebabkan oleh kulit terlalu berminyak, ekzema, produk rambut tertentu dan jamur yang disebut malassezia, yang hidup pada kulit kepala kebanyakan orang dewasa, tetapi hanya mengganggu beberapa. (Lucky you!) Syampu kimia berfungsi kebanyakannya dengan mengurangkan kulat semula jadi pada kulit kepala anda atau dengan memperlambat proses bagaimana sel-sel kulit mati.

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan syampu kimia, anda mempunyai pilihan. Terdapat beberapa ubat rumah yang hebat yang anda boleh cuba yang boleh menjadi berkesan untuk merawat kulit kepala yang kering dan gatal. Ramai daripada idea-idea ini datang dari "Penggunaan Luar Biasa Perkara Biasa" Reader's Digest.

Lemon lazat, cantik - dan mereka boleh melakukan pelbagai perkara ajaib termasuk membantu menyembuhkan kulit kepala anda. (Foto: natashamam / Shutterstock)

1. Jus lemon. Kerana sifat antiseptiknya, jus lemon dapat membantu meredakan kepala gatal anda. Cuba mencurahkan atau menyemburkan jus lemon pada kulit kepala anda. Ia boleh menjadi jus lemon segar atau dari botol. Jika masalahnya ringan, anda boleh mencairkannya dengan air terlebih dahulu. Biarkan selama 5-10 minit, kemudian bilas. Anda boleh menggunakan ubat ini setiap hari. Ia juga mungkin menyahbaukan warna rambut anda sedikit jika anda mencari beberapa sorotan semula jadi. (Walaupun ia tidak banyak buat saya pada musim panas antara gred 9 dan 10).

2. Baking soda. Saya suka ini. Di rumah saya, baking soda adalah bahan pembersihan saya. Ternyata tidak hanya hebat di tandas dan dapur anda, ia juga berfungsi dengan keajaiban pada rambut anda! Sifat alkaline baking soda membantu mengimbangi pH rambut anda dan melegakan kegatalan. Hanya buat pasta dengan baking soda dan air dan gosok ke kulit kepala anda. Biarkan ia duduk selama 10-15 minit dan bilas.

3. Pisang dan alpukat. Jika anda sedang mencari ubat yang berbau seperti anda baru saja ke pulau Caribbean, cuba gunakan kedua buah ini. Hanya mash dan campurkan dua pisang dan alpukat dan gosokkan campuran ke kulit kepala anda. Biarkan ia duduk selama sekurang-kurangnya 30 minit dan kemudian bilas. Rawatan alpukat untuk rambut anda juga boleh membantu membuat rambut anda berkilat dan boleh menggalakkan pertumbuhan rambut juga.

Senarai kegunaan minyak kelapa di alam kecantikan adalah panjang. (Foto: Afrika Studio / Shutterstock)

4. Minyak kelapa. Satu lagi ubat pulau, minyak kelapa boleh bekerja keajaiban pada kulit kepala gatal, dan hari ini, ia dijual di banyak kedai runcit sehingga anda tidak perlu mencari tinggi dan rendah untuk balang. Hanya urut beberapa minyak kelapa ke dalam kulit kepala anda, biarkan ia duduk sebentar, dan bilas. Rambut anda akan kelihatan hebat selepas ini, tetapi ia akan membantu melegakan gatal anda - dan anda akan berbau enak.

5. Cuka cider epal. Ini berfungsi dengan cara yang sama seperti jus lemon. Cukup masukkan beberapa cuka sari apel ke dalam botol semburan dengan sedikit air. Sembur ke kulit kepala anda, biarkan ia duduk selama beberapa minit dan kemudian bilas.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, kulit kepala gatal dapat dari penggunaan (atau berlebihan) produk rambut, jadi lihat dengan lebih dekat pada regimen penjagaan rambut anda dan lihat apa yang anda benar-benar meletakkan kepala anda. Bahan-bahan ini tidak boleh menjadi toksik, tetapi mereka mungkin alergenik untuk menyebabkan kulit kepala gatal. Baca label dengan teliti dan bahan penyelidikan jika perlu. Lagipun, itu kepala kamu yang kita bicarakan!

Artikel Berkaitan