6 cara untuk membantu gajah

Kebanyakan gading haram yang dijual di seluruh dunia berasal dari gajah yang baru saja dibunuh. Ia tidak datang dari stashes lama gading, tetapi dari gajah yang telah rebus dalam beberapa tahun kebelakangan ini, menurut penyelidik.

Kebiasaannya pihak berkuasa tidak tahu bila gading itu rebus, tetapi dengan penyelidik teknologi baru menggunakan karbon dating untuk mengkaji ratusan sampel gading yang dirampas dari seluruh dunia. Analisis mendapati kebanyakan gading berasal dari gajah yang dibunuh kurang daripada tiga tahun lalu.

Di antara penduduk gajah Afrika yang tinggal di karavan, populasi menurun sebanyak kira-kira 8% setahun, menurut Banci Gajah Besar, termasuk kejatuhan 30% antara 2007 dan 2014. Begitu juga, jumlah gajah Afrika yang hidup di hutan menurun 62% 2002 hingga 2013. Ini kematian, nota Smithsonian Magazine, "dikaitkan dengan dagangan global haram dalam gading."

Ini menunjukkan krisis pemburuan mungkin lebih teruk daripada yang difikirkan sebelumnya.

Pada tahun 1989, Konvensyen Perdagangan Antarabangsa dalam Spesies Terancam (CITES) mengharamkan perdagangan komersil antarabangsa gading gajah Afrika, kecuali di bawah beberapa keadaan yang jarang berlaku. Pada tahun yang sama, Kongres AS meluluskan Akta Pemuliharaan Gajah Afrika (AECA), mengharamkan pengimportan gading dari gajah Afrika. Sejak itu, pasaran gading komersil AS hampir runtuh.

Walau bagaimanapun, itu tidak berlaku di Asia. Seramai 70% gading haram yang kini sedang dirompak dialihkan ke China. Dihormati selama beribu tahun sebagai barang mewah yang menaikkan status mewah, gading telah lama tidak tercapai. Tetapi ketika ledakan ekonomi China mencipta kelas menengah yang luas, ramai pelanggan baru memasuki pasaran, yang menaikkan harga gading ke $ 1, 000 per kilogram yang mengejutkan di jalan-jalan di Beijing. Gading gajah tunggal dewasa boleh bernilai lebih daripada 10 kali pendapatan tahunan purata bagi seorang pekerja Afrika.

Hasrat untuk gading dan keadaan di Afrika telah mencipta apa yang mungkin merupakan peratusan terbesar kehilangan gajah dalam sejarah. Ramai takut gajah Afrika tidak akan bertahan.

Apa yang boleh kita lakukan?

Sekiranya anda seorang tentera bayaran, anda boleh mengikat peralatan Rambo anda dan pergi ke Afrika untuk melawan panglima perang dan pemburu haram. Jika anda berada di China dan membeli objek gading, anda boleh memutuskan untuk berhenti. Tetapi bagaimana pula dengan kita yang lain? Tidak seorang pun dari kita boleh menyekat perdagangan gading, tetapi kita tidak berdaya - seperti yang mungkin merasakannya. Berikut adalah enam tindakan yang boleh kita ambil untuk menyokong makhluk-makhluk besar ini.

1. Jelas sekali, jangan beli gading.

Atau jual, atau pakai. Gading baru dilarang keras, tetapi gading antik boleh didapati secara sah untuk pembelian. (Peraturan ini rumit, ini adalah gambaran yang baik.) Ivory secara tradisi telah digunakan untuk perhiasan, bola biliard, isyarat kolam, domino, peminat, kunci piano dan perhiasan ukiran. Gading antik yang menyengat adalah mesej yang jelas kepada peniaga bahawa bahan itu tidak dialu-alukan, dan ia adalah cara mudah untuk menunjukkan solidariti anda dengan gajah.

2. Beli kopi dan kayu yang mesra dengan gajah.

Kopi dan tanaman kayu sering ditanam di ladang yang memusnahkan habitat gajah. Pastikan membeli kayu bersertifikat Majlis Konservasi Hutan (FSC) dan kopi perdagangan yang adil.

3. Menyokong usaha pemuliharaan.

Sekiranya kita semua boleh menjadi Jane Goodall atau Dian Fossey, dan bergerak ke hutan atau dataran dan dengan teliti mendedikasikan kehidupan kita kepada hidupan liar. Malangnya, bagi kebanyakan kita itulah barang-barang daydreams. Pada masa yang sama, kita boleh menyokong organisasi yang aktif berkomitmen untuk pemeliharaan gajah. Terdapat banyak, tetapi berikut adalah beberapa:

  • Yayasan Gajah Antarabangsa
  • Kepercayaan Hidupan Liar Sheldrick
  • Yayasan Hidupan Liar Afrika
  • Amboseli Trust for Elephants

4. Sadarilah nasib gajah tawanan.

Secara sejarah, zoo dan sarkas telah menawarkan kehidupan, pada dasarnya, penghambaan yang tidak dijaga. Nasib baik, industri zoo mula bangun dan mula mengembangkan lebih banyak persekitaran yang mesra gajah, tetapi mereka sudah jauh. Sarkas, lebih jauh lagi. Buat perbezaan dengan memboikot sirkus yang menggunakan haiwan, dan dengan memboikot zoo yang menawarkan ruang yang tidak mencukupi untuk membolehkan gajah hidup dalam kumpulan sosial, dan di mana gaya pengurusan tidak membenarkan mereka mengawal kehidupan mereka sendiri. Lihat ElephantVoices untuk maklumat lanjut.

5. Mengamalkan gajah.

Siapa yang tidak mahu membawa pulang gajah comel, melindunginya dari orang jahat, dan membesarkannya sebagai mereka sendiri? OK, jadi itu tidak realistik, tetapi ada organisasi yang menawarkan pakai gajah supaya anda mendapat gambar lucu "gajah" anda, dan mereka mendapat pembiayaan untuk usaha pemuliharaan gajah mereka. Yayasan Hidupan Liar Dunia, Yayasan Haiwan Dunia, Born Free and Defenders of Wildlife semuanya mempunyai program adopsi dan tempat yang baik untuk mula mencari pachyderm istimewa itu.

6. Terlibat dengan Akar & Tembak.

Ditubuhkan pada tahun 1991 oleh Dr. Jane Goodall dan sekumpulan pelajar Tanzanian, Roots & Shoots adalah program remaja yang diwujudkan untuk menghasut perubahan positif. Terdapat beratus-ratus ribu kanak-kanak di lebih daripada 120 buah negara dalam rangkaian Roots & Shoots, semuanya bekerja untuk mewujudkan dunia yang lebih baik. Ini cara terbaik untuk mendapatkan belia yang terlibat dalam pemuliharaan dan mengejar kerjaya untuk membantu gajah dan hidupan liar yang lain.

Nota editor: Kisah ini pada asalnya diterbitkan pada bulan September 2012 dan telah dikemas kini dengan maklumat baru.

Artikel Berkaitan