6 fakta menarik mengenai pembawa boa

Penyerang Boa adalah beberapa ular paling terkenal di Bumi. Itu sebahagiannya kerana mereka popular sebagai haiwan kesayangan, tetapi juga kerana mereka mempunyai keajaiban alam semula jadi yang sungguh-sungguh - terutamanya apabila mereka hidup dalam ekosistem semula jadi di mana mereka berkembang.

Berikut adalah beberapa perkara yang anda mungkin tidak tahu mengenai pengangkut boa:

1. Semua boa adalah penyusun, tetapi hanya ada satu penyusun boa.

"Boa" adalah nama biasa untuk lebih daripada 50 spesies ular yang membelenggu, semua ahli keluarga Boidae yang tidak berbahaya. Ia juga nama genus dalam keluarga itu, walaupun, dan genus Boa mengandungi hanya satu spesies dikenali: Boa constrictor. Ini adalah salah satu kes yang jarang berlaku apabila nama biasa dan saintifik spesies adalah sama, seperti Aloe vera atau Tyrannosaurus rex.

Penyerang Boa adalah ular Dunia Baru, yang berasal dari habitat dari utara Mexico hingga ke Amerika Tengah dan Selatan. Terdapat beberapa subspesies yang berbeza, termasuk constrictor Boa constrictor (dari lembah Amazon utara), B. c. amarali (dari lembah Amazon selatan), B. c. occidentalis (dari Paraguay dan Argentina) dan B. c. nebulosa (dari Dominica).

2. Boas melahirkan bayi hidup, yang menjadi mandiri dalam beberapa minit.

Penyusun Boa adalah "ovoviviparous, " yang bermaksud telur mereka tinggal di dalam tubuh ibu sehingga mereka siap menetas, dan selepas itu dia melahirkan anak muda. Bayi-bayi babi itu melanda tanah berlumpur, dan bebas dalam masa beberapa minit dari kelahiran mereka.

Kebanyakan cengkaman termasuk 20 hingga 50 bayi, menurut Zoo Woodland Park Seattle, tetapi rekodnya adalah 77. Bayi baru berusia 17 hingga 20 inci (43 hingga 51 sentimeter) panjang, dan boleh membesar hingga 3 kaki (0.9 meter) dalam beberapa bulan. Mereka mencapai kematangan seksual pada umur 3 atau 4 tahun, di mana beberapa individu boleh meregangkan lebih dari 6 kaki (1.8 m) panjang.

3. Mereka tidak membunuh mangsa dengan mencekiknya.

Penyerang Boa adalah pemburu hendap, sering menggantung dari pokok sehingga mereka boleh merebut haiwan yang lewat dengan rahang mereka. Setelah itu berlaku, mereka membuat dua atau lebih gelung dengan badan mereka untuk mengelilingi mangsa mereka. Dengan mengelilingi sangkar tulang rusuk, mereka dapat memampatkan organ penting mangsa mereka dan juga memantau degupan jantungnya, membiarkan mereka mengetahui apabila tindakan itu dilakukan.

Tetapi bagaimana sebenarnya mereka membunuh mangsa mereka? Para saintis berfikir lama membunuh membunuh dengan lemas, memerah sangkar tulang rusuk haiwan sehingga ia tidak boleh mengisi semula paru-parunya dengan udara. Walau bagaimanapun, sebagai kajian pada tahun 2015, mereka menggunakan kaedah yang lebih cepat: memotong bekalan darah.

Ramai haiwan boleh bertahan lama tanpa udara, seperti yang dilihat apabila manusia dihidupkan semula selepas hampir lemas. Dan kerana mangsa buatan pembawa buaya dapat berbahaya - sering dilengkapi dengan cakar tajam, gigi, kuku atau beak - ular perlu bekerja secepat mungkin. Selepas makan yang besar, pengangkut boa mungkin tidak perlu makan lagi selama berminggu-minggu.

4. Mereka masih menggunakan apa yang tersisa dari kaki mereka.

Seperti semua ular, penyusun boa berkembang dari nenek moyang berkaki empat. Boas dianggap ular primitif, walaupun, kerana mereka masih mempunyai beberapa ciri kuno yang telah memudar di kebanyakan spesies ular. Ini termasuk dua fungsi paru-paru (banyak ular hanya menggunakan satu paru-paru, penyesuaian kepada bentuk badan mereka yang elongated) serta saki-baki kaki yang dikenali sebagai "pelvic spurs."

Boas tidak lagi memerlukan kaki untuk peluncuran, tetapi mereka masih mencari kegunaan untuk anggota kaki mereka, yang menyerupai cakar yang menonjol dari kelembutan mereka. Sebagai contoh, lelaki menggunakannya untuk mengawan, dan mereka dilaporkan juga berguna semasa pertempuran.

5. Hidup dengan boa adalah komitmen yang panjang.

Penyerang Boa adalah ular yang bersendirian, dan dapat menyesuaikan diri dengan baik untuk ditawan. "Adalah mudah untuk mendapatkan pembawa boa yang telah ditakdirkan untuk generasi, meningkatkan pertalian mereka untuk manusia, " menurut Muzium Zoologi Universiti Michigan. "Mereka adalah haiwan peliharaan yang kurang menarik, selagi saiz dewasa dan keperluan ruang dewasa mereka diambil kira."

Yang mengatakan, tidak ada manusia yang sepatutnya memasuki hubungan seperti itu dengan ringan. Penyerang boa liar boleh hidup selama 20 hingga 30 tahun, dan di dalam persekitaran yang terlindung di rumah manusia, mereka telah diketahui bertahan melebihi 40 hari ulang tahun. Itulah komitmen jangka panjang, dan bukan hanya memberi makan dan penjagaan umum, tetapi juga menjaga habitat kering untuk mencegah masalah kesihatan seperti reput skala.

"Kami tidak mengesyorkan reptilia sebagai haiwan kesayangan untuk kebanyakan orang kerana mereka memerlukan diet dan persekitaran yang sangat khusus, " kata Woodland Park Zoo. "Kami juga menerima beratus-ratus permintaan setiap tahun untuk mengambil bekas haiwan kesayangan, kambing dan reptilia lain tetapi kami tidak dapat menerima ini disebabkan ruang, kesihatan dan latar belakang yang tidak diketahui." Apabila ular eksotik melarikan diri atau dilepaskan oleh pemiliknya, mereka boleh menyebabkan masalah ekologi yang besar. Penyerang Boa jarang menimbulkan ancaman langsung kepada orang-orang, walaupun ular-ular besar harus selalu ditangani dengan penjagaan yang melampau - seperti seorang wanita di Ohio yang baru-baru ini diingatkan - dan diberi makan lebih dari satu orang hadir.

6. Di dalam liar, bot membantu mengawal tikus dan penyakit.

Penyerang Boa bukanlah spesies yang terancam, tetapi beberapa populasi liar telah berkurangan akibat kehilangan habitat, kematian jalan raya dan berlebihan untuk perdagangan haiwan peliharaan, terutama di pulau-pulau lepas pantai. Dan sementara ular-ular liar kelihatannya menakutkan kepada beberapa orang, para penyerang - seperti kebanyakan ular, dan pemangsa umum - menyediakan perkhidmatan ekosistem berharga di habitat semula jadi mereka.

Ular terkenal memakan tikus, tikus dan tikus yang lain, yang sering bertindak sebagai perosak dengan menyerang bekalan makanan manusia dan menyebarkan penyakit. Tetapi manfaat boa boleh melangkaui tikus: Di tropika Amerika, misalnya, opossum asli boleh menjadi pembawa penyakit leishmaniasis manusia, yang dipindahkan oleh lalat pasir yang memberi makan darah yang parasitisasi opossum. Dengan makan opossum, ayam dipercayai membantu mengawal populasi mereka, sehingga menurunkan potensi penghantaran leishmaniasis kepada manusia.

Berkaitan dengan Site: Ular yang menakjubkan! 5 kebolehan mereka yang paling luar biasa

Artikel Berkaitan