6 fakta mengejutkan tentang tapir

Salah satu mamalia paling pelik yang hidup hari ini ialah tapir, sebuah hodgepodge visual dari seekor gajah dan babi liar. Malah, perkataan Thai untuk tapir adalah "P'som-sett, " yang bermaksud "campuran selesai" kerana, seperti wildebeest di Afrika, tapir kelihatan seperti gabungan apa sahaja bahagian yang tersisa selepas mencipta haiwan lain.

Bertentangan dengan kesan pertama itu, tapir adalah makhluk yang disesuaikan dengan yang lebih lama daripada banyak mamalia lain di planet hari ini - namun masa depannya tidak menentu.

Berikut adalah beberapa fakta yang pasti memberi inspirasi kepada beberapa daya tarikan untuk haiwan yang luar biasa ini.

Tapirs sering dipanggil 'fosil hidup'

Jika tapir ini kelihatan seperti binatang prasejarah, itu kerana jenisnya. Empat spesies yang masih ada sekarang terdapat di Amerika Selatan, Amerika Tengah dan Asia Tenggara. Tetapi versi terawal tapir hari ini muncul di awal Eocene Amerika Utara. Di sana mereka menyebar ke benua lain selama beribu tahun.

Menurut Live Science, "Tapirs adalah mamalia besar yang paling primitif di dunia, sekitar 20 juta tahun dan telah berubah sangat sedikit. Rekod fosil pertama tapirs didapati dari zaman Oligosen awal (65.5 juta hingga 23 juta tahun lalu). "

Anak lembu Tapir disamarkan

Adorable, kan? Memandangkan lebih banyak lagi, penampilan menarik orang dewasa, anda mungkin terkejut mengetahui bahawa ini adalah apa yang kelihatan seperti tapirs ketika mereka bayi. Anak lembu Tapir mengambil comel ke tahap yang baru, kelihatan seperti campuran sempurna dari babi dan babi.

Seperti banyak spesies haiwan lain, pewarna mereka semasa kelahiran adalah sebahagian daripada strategi hidup. Di dalam hutan di mana kebanyakan tapir hidup dan memakan, kot yang berjalur dan bertaburan sepadan dengan cahaya matahari yang terpesong dari understory, membantu bayi menggabungkan ke persekitaran mereka.

Tapirs mempunyai hidung prehensile

Itu moncong panjang bukan hanya untuk kelihatan. Ia sebenarnya prehensile, bermakna ia dibuat untuk membungkus dan merebut sesuatu. Tapirs menggunakan hidung mereka untuk merebut buah, daun dan makanan lain. Untuk makanan yang mungkin kelihatan tidak dapat dicapai, makhluk itu boleh meregangkan hidungnya, membungkus sekelip mata dan tarik ke bawah untuk dimakan.

Hidung yang lebih panjang juga pelbagai fungsi. Tapir boleh menggunakan hidungnya sebagai snorkel, menjadikannya lebih mudah untuk berenang.

Dan itu membawa kita kepada fakta yang mengejutkan ...

Tapirs adalah perenang yang luar biasa

Tapir mengambil air untuk mencari makanan tambahan. Mereka bukan sahaja berenang dengan baik; mereka juga boleh berjalan di bawah air, bergerak pada klip yang baik di sepanjang bahagian bawah tasik apabila diperlukan.

Tapir adalah kurator kritikal tumbuhan

Selalunya dipanggil "tukang kebun hutan, " tapirs memainkan peranan penting dalam menyebarkan biji. Mereka memerlukan julat yang besar untuk mencari makan, dan apabila mereka makan buah-buahan dan buah-buahan dalam satu kawasan dan pergi ke tempat yang berikutnya, mereka mengambil biji-bijian dengan mereka dalam saluran pencernaan mereka dan menyuraikan mereka ketika mereka buang air besar. Ini membantu meningkatkan kepelbagaian genetik tumbuhan di hutan. Dan kerana tapirs adalah haiwan besar - Mamalia tanah terbesar di Amerika Selatan - mereka bergerak banyak biji.

Bercakap tentang saiz, tapir terbesar di dunia adalah tapir Malayan, spesies hitam-putih yang digambarkan di sini. Ia ditemui di Malaysia dan Sumatera dan boleh berkembang sehingga 800 pound.

Tapirs terancam

Terdapat empat spesies tapir. Mereka adalah:

  • Tapir Malayan (T. indicus)
  • Tapir gunung (T. pinchaque)
  • Tapir Baird (T. bairdii)
  • Tapir dataran rendah (T. terrestris)

Semua spesies memerlukan pemuliharaan. Tapir Malaya, gunung dan tapir Baird disenaraikan sebagai Terancam di Senarai Merah IUCN, dan tanah rendah disenaraikan sebagai Kerentanan. Memburu tapirs untuk daging mereka adalah salah satu ancaman terbesar, dengan pemecahan habitat dan pencerobohan habitat oleh manusia sebagai dua ancaman lain, menurut Tapir Specialist Group.

Sekiranya anda berminat untuk mempelajari lebih lanjut tentang tapir dan pemuliharaan sokongan, lihat Tapir Specialist Group serta Inisiatif Pemuliharaan Tapir Rendah.

Artikel Berkaitan