7 bunga paling mahal di dunia

Ia adalah anggrek hantu yang jarang berlaku yang memikat peminat flora John Laroche, yang cerita tentang pemburuan tumbuhan dan penangkapan berikutnya adalah topik buku terkenal Susan Orlean, "The Thorn Orchid." Walaupun Laroche mungkin salah satu pengumpul tumbuhan kontemporari yang lebih terkenal, amalan ini kembali ke sekurang-kurangnya abad ke-15 SM, ketika Ratu Mesir Hatshepsut menghantar ahli botani ke Somalia untuk membawa kembali beberapa pokok kemenyan. Daya tarikan dengan tumbuh-tumbuhan dan bunga telah berterusan sepanjang masa, mencapai padang demam pada awal 1630-an ketika mania tulip mencengkeram Belanda, menyebabkan pembelian spekulatif gila bulu tulip jarang. Ia adalah pasaran niaga hadapan pertama dalam sejarah, dan seperti yang diikuti, ia mengalami kemalangan dramatik.

Menjelang 1700-an, pengeluaran bunga formal telah ditubuhkan di Belanda dengan pembangunan rumah hijau, dan kami telah memanjakan rumah kami dengan bunga pasu dan pasu yang dipenuhi posey sejak itu. Walaupun mawar dan teratai boleh mengisi baldi tukang bunga, terdapat seluruh dunia bunga eksotik di luar sana yang boleh membawa pencuri anggrek dalam banyak peminat bunga.

Senarai berikut dari The Richest (dan anotasi oleh kami) mencatatkan mekar paling mahal di dunia:

7. Gloriosa: $ 6 - $ 10 setiap batang

Lily api adalah cantik dan beracun. (Foto: Hafiz Issadeen / flickr)

Juga dikenali sebagai teratai api, teratai api dan teratai teratai, gloriosa adalah seperti yang indah dan unik kerana ia beracun! Kedua-duanya sangat menonjol dan halus, perintah bunga mekar banyak wang untuk jarang mereka.

6. Semper Augustus abad ke-17: 10, 000 guilder setiap bola

Harga buluh tulip Semper Augusta boleh membeli sebuah rumah besar di Amsterdam. (Foto: Painter tidak diketahui / Wikimedia Commons)

Untuk yang satu ini, kami akan kembali ke abad ke-17 apabila pembeli di Belanda akan menjadi bonkers untuk lampu tulip, mewujudkan pasaran spekulatif pertama dan kemalangan berikutnya, seperti yang dinyatakan di atas. Dari semua mentol yang diingini, Semper Augustus, dengan api garnetnya yang terang-terangan bercorak kelopak putih, luar biasa untuk kecantikannya, jarang dan mahal. Sebelum pecah gelembung tulipmania, harga 10, 000 guilders (kira-kira $ 5, 700) telah diminta untuk mentol Semper Augustus tunggal. Pada masa itu, banyak wang yang boleh dibeli rumah besar di terusan paling bergaya di Amsterdam, atau berpakaian dan memberi makan seluruh keluarga selama setengah hayat.

5. Saffron crocus: $ 1, 200 - $ 1, 500 per paun

Bunga safron memberikan safron, rempah yang paling mahal mengikut beratnya. (Foto: HeiWu / Wikimedia Commons)

Bunga kunyit ( Crocus sativus ) memberikan kita safron, dikenali sebagai rempah yang paling mahal di dunia dengan berat badan. Bunga cantik ungu memainkan rumah ke stamen oren emas yang mendalam yang dipilih tangan dan dikeringkan dan kemudian dijual sebagai safron; ia mengambil 80, 000 bunga untuk menuai hanya 500 gram kunyit, dengan itu kos terlalu tinggi.

4. Anggrek Rotchschild: $ 5, 000 setiap tumbuhan

Anggrek Rotchschild hampir menjadi pupus selepas ia ditemui oleh penyeludup anggrek. (Foto: Wikimedia Commons)

Anggrek Rotchschild ( Paphiopedilum rothschildianum ), yang biasa dikenali sebagai orkid Anggrek Emas, ditemui pada tahun 1987, selepas itu ia telah dicerobohi oleh penyeludup orkid dan menjadi hampir pupus. Ketara kerana kelopaknya yang mendatar, ia telah diperkenalkan semula oleh anak benih yang ditanam, tetapi ia tetap sukar difahami. Ia hidup di alam liar hanya di Taman Negara Kinabalu di Malaysia, dan mengambil masa bertahun-tahun sebelum satu mekar muncul.

3. Nongke Shenzhen Nongke: $ 202, 000 setiap tumbuhan

Orkid anggotanya yang biasa mencari Shenzhen Nongke telah dibangunkan di sebuah makmal oleh sebuah syarikat penyelidikan. (Foto: Wikimedia Commons)

Pengumpul orkid merangkak semua penjuru dunia tidak dapat mencari Jane pesawat yang relatif ini; ia telah dibangunkan di makmal oleh syarikat penyelidikan pertanian Shenzhen Nongke Group. Anggrek mengambil lapan tahun untuk berkembang dan pada tahun 2005, ia dijual di lelongan kepada penawar tanpa nama untuk mengejutkan 1.68 juta Yuan (sekitar $ 202, 000), menjadikannya bunga paling mahal yang pernah dibeli.

2. Juliet meningkat: $ 5 juta

Juliet meningkat adalah bunga paling mahal yang pernah dihasilkan. (Foto: David Austin Roses)

Walaupun Juliet surgawi naik boleh dibeli kurang dari $ 5 juta harga harga yang disenaraikan di atas, ia dikenali sebagai "£ 3 juta meningkat" kerana itulah berapa harganya yang dibayar terkenal pembiak David Austin untuk mencipta hibrida aprikot-hued atas kursus selama 15 tahun. Ia bermula pada tahun 2006 di Chelsea Flower Show, dan mengambil dunia bunga oleh ribut bukan sahaja untuk kecantikannya yang memerah, tetapi kerana ia adalah yang paling mahal meningkat pernah berkembang.

1. Bunga Kadupul: Tak ternilai

Bunga kadupul sering sekali berbunga setahun sekali, dan biasanya pada waktu malam. (Foto: YouTube)

Beberapa benda hidup sama seperti puisi dan ephemeral sebagai bunga Kadupul, keindahan seketika dari Sri Lanka yang jarang sekali menjadi mekar setahun sekali. Dan apabila ia mekar, ia berbuat demikian dalam kegelapan malam dan layu jauh sebelum fajar ... jadi sementara, ia tidak boleh dibeli.

Artikel Berkaitan