7 fakta gembira mengenai foxec fox

Rubah fennec adalah yang paling menonjol di kalangan spesies rubah. Ia berasal dari Gurun Sahara di utara Afrika dan boleh ditemui sejauh timur sebagai Kuwait. Spesies ini unik disesuaikan untuk kehidupan dalam suasana padang pasir yang keras, dari saiznya yang kecil hingga ke telinga yang sangat besar.

Temui spesies rubah yang sangat disayangi ini dan pelajari bagaimana ia berkembang maju dalam salah satu persekitaran yang paling keras di dunia.

Spesies rubah terkecil di dunia

Rubah fennec dibina unik untuk berkembang maju di padang pasir. (Foto: Cat Downie / Shutterstock)

Spesies fox sering dibandingkan saiznya ke kucing rumah. Tetapi bukan musang fennec. Spesies ini beratnya hanya 1.5 hingga 3.5 paun dan berdiri hanya 8 inci tinggi. Itu lebih pendek daripada kucing rumah purata dan sebahagian kecil daripada berat badan. Sekiranya anda membuat perbandingan felid, anda perlu merujuk kepada anak kucing! Ia memegang gelaran spesies rubah terkecil di dunia. Ia juga memegang gelaran mempunyai telinga terbesar berkadaran dengan saiz badan, walaupun memukul musang bat-eared.

Jangan biarkan saiz jelek menipu anda, walaupun. Rubah kecil ini boleh melompat 2 kaki tinggi dan 4 kaki ke hadapan apabila melompat ke tindakan untuk menangkap mangsa atau mengelakkan pemangsa. Mereka sukar untuk ditangkap, yang bermaksud mereka mempunyai beberapa pemangsa; burung hantu helang adalah satu-satunya ancaman utama (selain dari manusia, tentu saja).

Telinga pelbagai guna

Telinga foxec fox adalah sifat tanda tangannya. (Foto: Cat Downie / Shutterstock)

Ciri yang paling terkenal dari rubah fennec adalah hidung butang kecil. Betul kan? Baiklah, semua orang hanya perlu membincangkan telinganya.

Telinga 6-inci memang merupakan alat yang hebat untuk mendengar mangsa. Rubah-rubah memiringkan kepala mereka dari sisi ke tepi sambil mengetuk bunyi supaya mereka dapat menentukan lokasi tepat serangga, tikus, reptilia dan lain-lain merawat lazat, yang sering bersembunyi di bawah pasir.

Telinga besar ini lebih daripada sekadar mendengar. Telinga juga berfungsi sebagai cara untuk menghilangkan panas dan tetap sejuk di padang pasir. Ini adalah salah satu penyesuaian banyak rubah yang ada untuk habitatnya yang keras.

Kaki berbulu tambahan

Kaki fennec rubah ditutupi dengan bulu tebal untuk melindunginya dari pasir panas. (Foto: Lodimup / Shutterstock)

Gurun adalah persekitaran yang sukar kerana variasi suhu yang melampau. Rubah memerlukan banyak bulu untuk tetap hangat pada malam hari apabila suhu jatuh di bawah sifar. Tetapi bulu itu juga melindungi haiwan dari panas. Rubah fennec mempunyai kaki berbulu tambahan, yang melindungi bantalan kaki dari pasir panas. Bulu tebal juga memberi daya tarikan tambahan rubah apabila bergerak ke arah pasir dan bukit pasir yang longgar.

Kehidupan keluarga yang berdedikasi

Ibu fennek foxec dikhaskan untuk anak anjing mereka. (Foto: Alphotographic / iStock)

Fennec rubah pasangan hidup. Pasangan menghasilkan satu sampah dua hingga lima anak anjing per tahun, dan anak dari satu sampah boleh tinggal bersama keluarga walaupun sebagai sampah seterusnya anak anjing dilahirkan. Apabila wanita mengandung dan menyusui anak anjing, pasangannya akan membawa makanannya dan juga bertindak sangat melindungi dia.

Pups tidak disapu sehingga berusia 2 hingga 2.5 bulan, dan mencapai kematangan pada usia sekitar 9 bulan. Walaupun mereka membesar dengan cepat, foxes foxes mungkin hidup hingga 10 tahun di alam liar, dan boleh hidup sehingga 14 tahun di penangkaran.

Memimpin kehidupan sosial

Naps sentiasa lebih menyeronokkan dengan rakan-rakan. (Foto: Narit Jindajamorn / Shutterstock)

Tingkah laku rubah fennec diketahui terutamanya melalui apa yang kita lihat dari rubah-rubah di penangkaran. Tetapi apa yang kita lihat dalam penangkaran adalah bahawa mereka adalah haiwan yang sangat sosial, menikmati syarikat rubah lain dan terlibat dalam permainan walaupun sebagai orang dewasa. Fennec musang hidup dalam kumpulan sebanyak 10 orang, walaupun saiz kumpulan itu kebanyakannya ditentukan oleh jumlah sumber makanan yang terdapat di wilayah.

Tidak perlu air

Musang Fennec adalah pemakan oportunis. (Foto: Vladimir Wrangel / Shutterstock)

Rubah fennec begitu baik disesuaikan dengan kehidupan padang pasir yang dapat hidup tanpa air berdiri bebas. Sebaliknya, foxes foxes mendapat banyak air mereka dari daun, akar, buah-buahan, telur dan mangsa binatang yang mereka dapat makan. Mereka juga boleh menyiapkan pemeluwapan yang terkumpul di dalam kandang mereka.

Mengasihi kehidupan malam

Fennec musang adalah malam, menunggang siang hari. (Foto: shiroshiro / Shutterstock)

Seperti haiwan yang tinggal di padang pasir, foxes foxes adalah malam. Ini membuatkan mereka keluar dari keadaan panas yang paling teruk pada hari itu, walaupun ia mempunyai cabaran sendiri untuk tetap hangat pada malam sejuk dan tentu saja mencari mangsa dalam kegelapan. Tetapi, sekali lagi: telinga!

Kerana mereka pada waktu malam, jika anda melawat foxes foxes di zoo, anda mungkin akan melihatnya ketika mereka tertidur (tentu saja, tentu saja), menyimpan tenaga untuk memburu dan bermain malam gila yang lain.

Artikel Berkaitan