7 pelumba besbol yang tidak dikenali

Anda tidak perlu menjadi peminat sukan diehard - atau intim dengan gejala gangguan obsesif-kompulsif - untuk mengetahui bahawa Major League Baseball adalah hobi Amerika yang penuh dengan upacara, ritual, pengulangan, rutinitas, kebiasaan, tics, idiosyncrasies dan amalan aneh yang dilakukan oleh pemain individu, dan kadang-kadang seluruh pasukan, atas nama tahyul. Pasti, terdapat bahan bacaan buku standard - tidak (atau selalu) melangkah pada garis busuk, memakai pakaian atau perhiasan tertentu (sering tidak dibasuh) sebagai jimat, tidak secara lisan mengakui seorang yang tidak hina, duduk di tempat yang tepat di gumpalan itu, membuat tanda salib atau menunjuk ke langit sebelum memukul - diamati oleh para pemain untuk menangkis jinxes, memecah kemerosotan dan secara umum mengalir dengan baik mojo.

Dan kemudian ada beberapa pemain yang mengambil warisan besbol tentang tingkah-karut takhayul hingga tahap yang melampau - bahkan patologi. Di bawah, kami telah membundarkan tujuh (untuk nasib baik, sudah tentu) pertandingan utama yang terkenal dengan ritual dan obsesinya.

Dan, ya, kita menyedari bahawa kita telah melewatkan beberapa orang (kita tidak boleh tersesat dari tujuh) termasuk Mike "Kelewatan Hujan Manusia" Hargrove, Steve "Psycho" Lyons dan mencatat bola whisperer Mark "The Bird" Fidrych. Sesiapa lagi yang anda ingin tambah ke senarai?

1. Wade Boggs - baik jari lickin 'baik

Wade Boggs, yang dilihat di sini selepas bersara, menggigit ayam sebelum setiap perlawanan. (Foto: Chris Evans [CC demi 2.0] / Wikimedia Commons)

Basir ketiga Wade Boggs, yang kerjaya cemerlangnya dengan Boston Red Sox merangkumi 10 tahun (dia kemudian bermain dengan New York Yankees dan Tampa Devil Rays sebelum bersara pada tahun 1999), mungkin pengamal paling terkenal salah satu takhyul yang lebih nikmat besbol: makan makan tepat yang sama sebelum setiap perlawanan. Boggs 'terpilih pilihan? Ayam, goreng atau sebaliknya.

Walaupun tidak jelas apa yang disukai ayam pra-permainan pilihannya (kita menebak Boggs adalah seorang sayap), sifat-sifat yang tidak berkaitan Bogg sama seperti legenda. Disenaraikan sebagai salah satu daripada 10 Atlet Kebanyakan Prihatin oleh Lelaki Fitness, "Chicken Man" selalu diamalkan batting dan angin berlari pada waktu yang sama hari (5:17 dan 7:17, masing-masing), meninggalkan rumahnya pada masa yang sama tepat pada hari permainan dan menarik perkataan "Chai" (Ibrani untuk "hidup") di dalam tanah sebelum datang ke kelawar. (Boggs bukan Yahudi, dengan cara itu.) Pada tahun 1984, Boggs menerbitkan sebuah buku masakan bersama isterinya, Debbie, bertajuk, tidak menghairankan: "Petua Fowl: Resipi Ayam Kegemaran Saya." Baca lebih lanjut mengenai ritual sebelum dan selepas permainan Boggs yang ingin tahu.

2. Jason Giambi - Lobak Magical dan thong yang menghantam

Walaupun "janggut playoff" adalah upacara penyelenggaraan beruntung yang merajalela dalam pelbagai sukan liga utama, terutamanya NHL, Jason Giambi mungkin merupakan petani rambut MLB yang paling terkenal ... tetapi bukan kerana dia memukul janggut. Sejurus selepas baseman pertama yang merosot itu tumbuh kumis semasa musim 2008 dengan New York Yankees, purata pemukulnya meningkat hampir 80 mata dan, secara semulajadi, dia merasa benci untuk mencukurnya. Ini sememangnya mencetuskan kegilaan seluruh misai ajaib Giambi, lengkap dengan malam pemberian misai palsu di Stadium Yankee dan sokongan yang teguh dari The American Mustache Institute. Direktur eksekutif AMI, Aaron Perlut, menjelaskan kekuatan mistik bibir Giambi ke NY Daily News: "Kami percaya kumis membawa kuasa luar biasa kepada lelaki atau wanita yang memilih untuk memakai satu. Seorang orang Amerika yang berani adalah seorang yang berani dalam budaya hari ini di mana kumis dipandang rendah. Sekiranya Encik Giambi memikirkan mencukur, saya akan mengingatkannya bahawa setiap kali kumis dicukur, seorang malaikat mati dan jatuh ke Bumi. " Baiklah.

Dan bagaimanakah kita dapat melupakan aksesori lain yang merosakkan Giambi yang dipakai semasa pertandingan - sepasang seluar dalam lamé thong emas. Rumor memaklumkan bahawa selama karier enam tahun Giambi dengan Yankees, Johnny Damon dan Derek Jeter menyelipkan celana yang diberkati untuk ukuran ... dan untuk nasib baik. "Giambi agak aneh, saya tidak akan pergi ke sana, " kata bekas jurulatih Yankees Willie Randolph pada 2008.

3. Kevin Rhomberg - Kekuatan sentuhan

Walaupun kerjaya MLB dari Cleveland India meninggalkan pemain tengah Kevin "Touch Me, Touch Me" Rhomberg 'adalah satu yang ringkas (41 permainan dari 1982 hingga 1984), ingatannya hidup dalam sejarah bizzaro takhayul baseball: Setiap satu masa yang Rhomberg menyentuh atau menandai atau memainkan padang permainan, dia merasakan perlunya membalas kembali dan menyentuh orang lain kembali. Sama ada atau tidak hubungan sentuhan Rhomberg adalah ritual yang rumit atau paksaan yang benar, akhirnya ia memainkan permainannya sebagai penangkap - menyedari kebiasaan anehnya - akan menyentuhnya ketika dia memukul untuk memecah kepekatannya. Malah, rakan sepasukan Rhomberg bergabung dengan semangat yang bersemangat, menyentuh dia dan kemudian berlari dan bersembunyi di rumah kelab sebelum dia berpeluang untuk kembali memihak.

Menurut Seattle Times, rakan sepasukan, Rick Sutcliffe, pernah mencapai ruang bawah tanah bilik mandi untuk menyentuh Rhomberg di atas kaki. Ini menghantar Rhomberg menjadi tizzy yang mengakibatkan dia menyentuh setiap pemain tunggal di rumah kelab. Di bawah umur, pemain lain menyentuh Rhomberg dengan bola dan kemudian melemparkannya keluar dari stadium. Rhomberg, seperti retriever emas yang setia bermain, mengejar bola dan membelanjakan hampir dua jam untuk mencarinya. Dan jika seorang pemain pernah melepaskan Rhomberg, dia akan menghantar pemain itu membaca surat: "Ini merupakan sentuhan." Dan sebagai tambahan kepada sentuhannya, Rhomberg tidak akan berpaling dan tahu melakukan segala-galanya - daripada membuat latihan berayun untuk mengetuk kelelawarnya di tanah - dalam gandaan empat.

4. Turk Wendell - Kalung cakar haiwan dan sikat gigi

Liga Amerika dan Kebangsaan bukanlah kebiasaan menyampaikan hadiah MSP ("Pemain Paling Disanjung") - yang mana memalukan kerana antara tahun 1999 dan 2004, wang kita akan menjadi lantang, pelepasan sekarang-pensiun periuk Turk Wendell. Mengapa? Inilah ringkasan ringkas mengenai sifat eksentrik Wendell:

  • The licorice: Sementara pitching, Wendell tidak pernah tanpa empat buah licorice hitam yang ditarik ke dalam mulutnya. Tidak sememangnya pelik dan pasti lebih baik daripada mengunyah tembakau, bukan? Pasti, tetapi di sinilah ia menjadi pelik: Selepas satu inning berakhir, Wendell akan melompat secara dramatik, gaya kanggaru, di atas garis busuk dan masuk ke tempat perosak di mana dia akan meludah licorice dan segera mula memberus gigi. Kitaran licorice-chewing, tooth-brushing akan diteruskan sepanjang keseluruhan permainan.
  • Perhiasan: Seorang pemburu yang gemar, Wendell memakai kalung yang agak mengerikan yang dibuat dari cakar dan gigi haiwan yang dia sendiri dibunuh sebagai pesona nasib baik.
  • Nombor "99": Wendell nampaknya memilih nombor jersi "99" untuk menghormati Rick "Wild Thing" Vaughn, watak Charlie Sheen dalam komedi "Liga Utama" 1989 (nampaknya kepada kita bahawa Wendell mempunyai lebih banyak kesamaan dengan Dennis Hersbert's Jobu-menyembah Pedro Cerrano daripada dengan Vaughn) dan menegaskan bahawa semua kontraknya berakhir di "99" juga. Untungnya, hanya tiga, bukan 99, melintasi Wendell ke dalam bukit sebelum memulakan inning.

5. Larry Walker - Ketiga kali pesona

Ia membuat banyak keseronokan bahawa Larry Walker, seorang pensiunan kanan yang bersara yang bermain dengan Montreal Expos, Colorado Rockies dan St Louis Cardinals selama karier 16 tahun, mengadopsi "Train Crazy" Ozzy Osbourne sebagai lagu tema rasminya . Dude itu benar-benar gila tentang nombor 3.

Melangkah lebih jauh daripada tindakan pejalan kaki memilih "33" sebagai nombor jersinya, Walker berkahwin dengan isterinya pada 3 November pada 3:33 malam (Mungkin dia tidak berkahwin pada bulan Mac kerana latihan musim bunga?), Mengambil amalan ayunan dalam gandaan tiga, menetapkan penggera beliau selama 33 jam dan, semasa bermain untuk Expos, membeli tiket untuk 33 kanak-kanak yang kurang bernasib baik yang, secara semula jadi, duduk di bahagian 333 di Stadium Olimpik. Dan ketika dia menceraikan isterinya yang disebutkan di atas, dia tidak terkejut di sini, dilaporkan berjalan dengan penyelesaian $ 3 juta, menurut tahun 2005 "Jinxed: Takhta Baseball Dari Sekitar Liga Utama." Selama kariernya, Walker memukul sejumlah 383 larian rumah, melampaui jumlah sihir dengan hanya 50 - tragedi, benar-benar, yang membawa kita untuk bertanya-tanya apakah setiap rumah yang berjalan setelah 333 tidak disengaja.

6. Roger Clemens - Toucher Babe

Roger Clemens terus berhubung dengan Babe Ruth sebelum perlawanan. (Foto: Keith Allison [CC oleh 2.0] / Wikimedia Commons)

Jadi, ya ... seperti yang anda pernah dengar, mangkuk legenda Roger Clemens didakwa berbohong kepada Kongres mengenai penggunaannya yang dikatakan menggunakan dadah peningkatan prestasi yang dikatakan termasuk steroid anabolik dan hormon pertumbuhan manusia. Dia juga didakwa melakukan perkara yang tidak menyenangkan, jangka panjang dengan penyanyi negara yang selalu bermasalah Mindy McCready yang didakwa bermula ketika dia berusia 15 tahun.

Apa yang tidak dikatakan (bukti fotografi!) Adalah bahawa Clemens berusia 49 tahun, yang bermain dengan Boston Red Sox dari tahun 1984 hingga 1996, mengambil bahagian dalam beberapa takhayul kooky. Semasa karier pasca Red Sox, Clemens bermain dengan Yankees dua kali - dari 1999 hingga 2003 dan sekali lagi untuk musim terakhirnya pada tahun 2007 selepas bertugas dua tahun dengan Houston Astros - dan selama enam musim dia mempunyai hubungan yang agak intim dengan Babe Ruth. Nah, plak peringatan Babe Ruth menjadi tepat. Sebelum setiap perlawanan di rumah, Clemens akan melawat plak Babe Ruth di Taman Monumen, mengelap dahinya dan, dengan tangan yang sama, menyentuh plak (legenda mengatakan bahawa dia menyapu cakarnya yang berpeluh secara langsung pada pelepasan kepala Ruth). Dan kami tidak pasti jika dia mendahului Kris Jenner dengan yang satu ini, tetapi nama-nama semua anak lelaki Clemens dengan isteri bikini bergoyang Debbie bermula dengan K: Koby, Kory, Kacy dan Kody. Sebabnya? Dalam besbol, huruf "K" bermaksud pemogokan, sesuatu yang Clemens tidak terlalu lusuh semasa kariernya. Kepercayaan, mungkin, tetapi kita berfikir bahawa ego yang terlalu tinggi adalah lebih banyak bermain di sini.

7. Moisés Alou - tangan Pee

Sedang beberapa pemain - kami sedang melihat anda, Nomar Garciaparra - rentan terhadap ritual obsesif dan memakan waktu yang melibatkan mengutak-atik dengan sarung tangan pelindung mereka, pemain luar Atlanta, Moisés Alou tidak pernah mengalami masalah semasa kerjayanya liga utama selama 18 tahun dia adalah salah satu daripada beberapa pemain yang dibebaskan dengan telanjang dalam sejarah MLB. Jadi, bagaimana Alou mengangkat tangannya? Urine, nampaknya.

Yep, ia diturunkan pada tahun 2004 bahawa Alou berada dalam kebiasaan mengepakkan tangannya sendiri untuk mendapatkan cengkaman yang lebih baik pada kelelawar dan untuk mengelakkan terik dan pembentukan kalus. Walau bagaimanapun, menurut artikel Slate yang menangani topik terapi air kencing, tinkle menggosok ke tangan bukan cara yang baik untuk menguatkan epidermis - ia sebenarnya melembapkannya. Oh well ... Alou seolah-olah berfikir bahawa amalan takhayul yang agak jahat ini telah menghasilkan mukjizat dan dia tidak bersendirian, sebagai penahan Yankees yang telah bersara Jorge Postada juga merupakan tangan yang berdedikasi (tetapi pada musim latihan musim bunga sahaja, nampaknya).

Juga di Laman: Kajian: Pemain baseball melakukan mengikut kitaran tidur

Artikel Berkaitan