7 tumbuhan terbaik untuk diberikan sebagai hadiah

Memberi hadiah yang akan menjadi ujian masa sentiasa menjadi cabaran, tetapi memberikan tumbuhan adalah satu cara untuk dicuba. Apa jenis tumbuhan yang anda pilih, ia pasti akan bertahan lebih lama daripada bunga potongan, dan sering kos yang sama (atau kurang) daripada susunan yang baik dari kedai bunga. Sebenarnya, banyak penjual rumah boleh dikenakan biaya dalam lingkungan $ 15- $ 20, manakala sejambak besar sering kali dua kali.

Jika anda mempunyai giftee yang berminat dengan tanaman di dalam senarai anda, beberapa idea di bawah ini akan membantu anda dengan cara anda - pertimbangkan untuk memberikan periuk yang bagus (lebih besar daripada periuk plastik yang ada di dalamnya) dan beg tanah sebagai cara untuk memastikan anda Hadiah mendapat permulaan yang baik dalam hidup. Atau mungkin buku asas mengenai tumbuh-tumbuhan dan bagaimana untuk menjaga mereka, seperti "Bagaimana Membuat Tumbuhan Mencintai Anda: Memupuk Ruang Hijau di Rumah dan Hati Anda, " oleh Summer Rayne Oakes. (Pendedahan: Seorang pencinta tumbuhan sendiri, saya membantu menyunting buku ini.)

Perkara yang paling penting untuk dipertimbangkan ketika memberi tumbuhan sebagai hadiah adalah di mana ia akan hidup; Sekiranya anda tahu bahawa tempat rakan anda benar-benar cerah dan cerah, dan dia suka menjaga musim panas yang musim sejuk (bermakna ia biasanya kering), maka tumbuhan yang tumbuh secara semulajadi dalam persekitaran itu menjadikannya paling masuk akal - seperti berair. Jika orang yang anda tawarkan mempunyai rumah yang sejuk dengan beberapa tingkap terang, tetapi tidak ada matahari langsung, orkid mungkin pilihan yang lebih baik. Succulents secara semulajadi tumbuh di persekitaran seperti padang pasir, dan orkid tumbuh di hutan lembap.

Seperti yang ditulis Oakes, "Walaupun sebuah houseplant dilahirkan, ditanam, atau dibiakkan di kawasan pembibitan atau rumah hijau, ia masih merupakan satu spesies yang pernah tinggal di belakang, berkelok-kelok, atau bersinar merentasi hutan, melekat pada kelu-lekukan batu atau landskap padang pasir, atau mungkin juga tinggi di cawangan-cawangan di kanopi hutan. Mengetahui sejarah semulajadi tumbuhan adalah penting, kerana ia dapat membantu anda memahami keadaan yang lebih sesuai dan bahkan mengapa ia tumbuh dengan cara ia tumbuh. " Jadi, semasa anda memilih hadiah tumbuhan, tanyakan kepada jurujual di kedai loji untuk mendapatkan maklumat lanjut, yang akan membantu memastikan anda memilih loji yang sesuai untuk di mana ia akan berakhir. Sudah tentu, memberikan sedikit maklumat dengan tumbuhan - namanya dan butir-butir mengenai apa yang diperlukan - adalah cara yang baik untuk membantu tumbuhan di tempatnya yang baru.

Berikut adalah beberapa idea untuk memulakan anda; semua tumbuh-tumbuhan ini agak mudah untuk terus hidup dan kelihatan cantik. Anda tidak perlu membungkusnya, busur sederhana cukup, atau anda boleh memasukkannya ke dalam beg kertas dengan busur di bahagian atas jika anda ingin menyimpan hadiah di bawah bungkus.

Kesyukuran (atau Krismas) kaktus

Kaktus Krismas mekar dalam pelbagai warna-warna hangat, dari merah ke merah muda terang, merah jambu pucat, pic dan putih. (Foto: Nadezhda Nesterova / Shutterstock)

Ini adalah salah satu tumbuhan yang tersedia secara meluas, terutamanya semasa musim cuti kerana ia mekar di atau sekitar Thanksgiving hingga musim Krismas. (Mine biasanya mekar pada Thanksgiving dan kemudian mempunyai mini-mekar yang lain beberapa minggu kemudian.) Secara teknikalnya adalah semulajadi, tumbuhan ini memerlukan tetingkap yang cerah (tetapi tidak panas) untuk hidup - ia pasti memerlukan sedikit cahaya, tetapi suka tinggal agak sejuk pada masa yang sama. Jadi tingkap yang tidak berhampiran atau di atas pemanas sangat ideal. Kerana ia adalah berair, ia tidak memerlukan penyiraman yang berterusan, walaupun ia suka sedikit lebih banyak air sebelum ia mekar dan pada masa itu bunga itu.

Tumbuhan jed

Satu lagi jenis succulent, ini memerlukan sedikit cahaya, tetapi mereka pasti mahu kering di antara waterings. Daun berkebun mereka bermakna tumbuhan itu mampu menyimpan banyak air, jadi bahaya dengan ini adalah terlalu banyak air, yang boleh menyebabkan mereka basah dan terkoyak. Tanaman jed tidak berbunga, tetapi mereka mempunyai kesan bonsai-seperti yang indah yang menyenangkan. Mereka boleh tumbuh cepat jika mereka hidup di tempat yang baik untuk mereka, tetapi pemangkasan mereka adalah mudah dan arahan boleh didapati secara dalam talian.

Orkid

Walaupun mereka mempunyai reputasi yang pantas untuk menjadi temperamental, orkid boleh melakukan apa saja di dalam rumah anda. (Foto: Roger Mommaerts [CC BY-SA 2.0] / Flickr)

Tumbuhan cantik ini tidak begitu sukar untuk dijaga seperti yang difikirkan ramai; yang tersedia secara komersial telah dibiakkan menjadi agak kuat. Mereka tidak perlu disimpan di suhu tropika dengan cara apa pun (dan sebenarnya, habitat semulajadi orkid adalah di habitat tinggi di atas pokok cawangan atas, di mana mereka sering tumbuh di antara dua cabang ). Oleh itu, menjaga seseorang hidup sepanjang kitaran mekar itu secara semula jadi, apabila kebanyakannya dijual, agak mudah. Satu setengah cawan air sekali seminggu atau lebih banyak; akar pelik mereka suka basah, tetapi tidak basah.

Mereka memerlukan sedikit cahaya, tetapi ia boleh secara relatif tidak langsung (tidak langsung matahari). Mekar boleh bertahan tiga bulan atau lebih lama, tetapi kebanyakan tanaman di kedai sekarang sudah berbunga - cari tumbuhan yang mempunyai satu atau dua lagi mekar yang belum dibuka untuk mendapatkan masa yang paling mekar. Satu anggrek akan mekar sekitar setahun sekali, tetapi membuat mereka mekar lagi adalah bahagian yang lebih rumit - tetapi ia tidak begitu keras. Tapak Tom Oder menerangkan cara tumbuh dan menenun anggrek di rumah, tetapi terdapat juga banyak blog penjagaan orkid yang baik dan video dalam talian.

Paperwhite, narcissus

Paperwhites adalah mudah untuk dijaga sebagai bunga potong, tetapi mereka bertahan lebih lama. (Foto: Roy_TeamV / Shutterstock)

Paperwhites adalah hadiah yang ideal untuk seseorang yang tidak berminat untuk mengekalkan tumbuhan jangka panjang. Di samping itu, ini akan kekal lebih lama daripada bunga potong. Bunga-bunga yang cantik dan wangi ini berasal dari mentol yang ditanam di semua jenis media cetek (kerikil atau bumi, bergantung kepada rupa yang kamu jalani) dan "dipaksa" untuk keluar dari musim. Mentol / akar mereka perlu disimpan agak lembap, tetapi apabila mereka mekar, mereka akan melakukan apa-apa selagi mereka mempunyai cahaya. Dan jika anda atau giftee anda begitu cenderung, mentol ini dapat ditanam semula di tanah setelah mereka menjalankan kursus mereka - walaupun disebabkan oleh tekanan memaksa orang mungkin mati.

Burung paku burung (Asplenium nidus)

Semua paku memerlukan kelembapan (berfikir tentang di mana anda melihatnya tumbuh - biasanya berhampiran dengan sungai atau tempat lembap), tetapi ada yang lebih memaafkan daripada yang lain. Burung paku burung adalah salah satu daripada mereka yang cenderung menjadi sedikit lebih keras, walaupun masih memerlukan perhatian di kawasan itu. Sebaiknya, anda perlu kabus ini sekali seminggu atau lebih, jika ia berada di udara kering yang hangat pada musim sejuk. Atau, anda boleh melakukan apa yang saya lakukan: pop tumbuhan di sinki dapur dan berikan semburan lembut dengan hos sink. Sekiranya anda memberikan rendam yang baik, anda boleh mendapatkan semua daun yang basah serta air pakis. Mereka suka "rendaman tumbuhan keseluruhan" ini yang anda juga boleh lakukan di bilik mandi dengan beberapa tumbuhan jika muncung semburan anda cukup lembut. Pakai memerlukan sedikit cahaya tidak langsung, tetapi kerana mereka biasanya berkembang di lantai hutan, mereka biasanya tidak memerlukan banyak matahari langsung. (Sesetengahnya OK, dan daun mereka akan meringankan sebagai tindak balas, atau gelap di tempat yang kurang cerah.)

Pulau Norfolk pain

Pines Pulau Norfolk sangat lembut, jadi tidak seperti tumbuh-tumbuhan malar hijau yang lain, mereka tidak akan 'jarum kamu' jika kamu masuk ke dalamnya. (Foto: Radhavar / Shutterstock)

Tumbuh-tumbuhan ini adalah hadiah percutian ideal kerana mereka boleh digunakan sebagai pokok Krismas; anda boleh menambah rentetan lampu, dan terdapat banyak ruang untuk menggantung perhiasan cantik yang agak ringan. Setelah musim berakhir, mereka adalah malar hijau yang lembut. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa walaupun kelihatan seperti pokok pain, mereka sebenarnya berasal dari kawasan tropika dan tidak akan bertahan di luar di tempat sejuk. Ini bukan tumbuhan paling mudah dalam senarai untuk disimpan, tetapi mereka tidak begitu keras. Mereka memerlukan sedikit cahaya, dan banyak air (sekali lagi, mereka dari kawasan tropika, jadi mereka suka lembap). Pines Pulau Norfolk tidak menyukai udara kering atau meniup udara, yang akan mengeringkan mereka, jadi jauhkan mereka dari lubang-lubang.

Cornstalk Dracaena (Dracaena fragrans)

Untuk tempat yang agak gelap (ya, anda masih memerlukan cahaya semulajadi, tetapi tidak banyak, dan tentunya tiada cahaya langsung diperlukan), ini adalah tumbuhan pemaaf. Dracaena datang dalam beberapa jenis dan daun boleh memaparkan jalur nipis atau tebal hijau, kuning, cerah hijau dan hijau gelap. Mereka suka mengeringkan antara air, tetapi anda perlu membuatnya lembap. Mereka seperti banyak pembajak dalam senarai ini, tropika, dan ini berasal dari Afrika pada asalnya. Jika mereka mendapat lebih banyak matahari, daun mereka akan menyesuaikan diri untuk menjadi lebih ringan atau jalur warna yang lebih ringan akan melebar untuk mencerminkan cahaya; jika anda menyimpannya di tempat yang lebih gelap, daunnya akan lebih gelap - lebih baik menyerap apa sahaja cahaya yang mereka dapati.

Mana-mana jenis tanaman yang anda pilih untuk memberi, berdamai dengan fakta bahawa ia mungkin atau mungkin tidak bertahan. Walaupun ibu jari hijau yang berpengalaman seperti saya kadang-kadang kehilangan tumbuhan. Perlu diingati bahawa, seperti yang dijelaskan oleh Oakes dalam bukunya, semua tumbuhan adalah tawanan perang di dalam rumah kita - bahagian dalaman rumah agak berbeza di mana tumbuhan itu berkembang selama 50, 000 tahun yang lalu. Jadi kita semua boleh melakukan yang terbaik. Kuncinya adalah untuk memberi perhatian kepada tumbuh-tumbuhan - benar-benar melihat mereka setiap hari atau lebih. Jika daun mereka kering pada akhirnya, mereka tidak mendapat cukup air. Sekiranya mereka mencapai daun kecil mereka ke arah cahaya, mereka mungkin memerlukan lebih banyak lagi. Jadi tawarkan nasihat itu kepada pemberi hadiah anda, dan kemudian biarkan ia pergi.

Tumbuhan selalu menjadi hadiah yang indah, terutamanya dalam hari-hari musim sejuk dan suram, jika tidak ada sebab lain daripada itu akan mengingatkan kita bahawa musim bunga, dengan semua kelimpahannya semula jadi hijau, tidak begitu jauh.

Artikel Berkaitan