8 buah yang anda fikir adalah sayuran

Pakar botani akan memberitahu anda bahawa tomato adalah buah, dan ramai orang sudah tahu itu. Tetapi apa yang orang ramai tidak tahu ialah di Amerika Syarikat, tomato adalah sayur-sayuran secara sah. Pada tahun 1893, Mahkamah Agung memutuskan bahawa tomato harus diklasifikasikan sebagai sayuran 'berdasarkan cara-cara penggunaannya, dan persepsi popular untuk tujuan ini.' Jika anda tertanya-tanya mengapa Mahkamah Agung memutuskan sesuatu seperti ini, ia berkaitan dengan cukai. Sayuran pada masa itu dikenakan cukai, tetapi buah-buahan tidak.

Terdapat buah-buahan lain yang kita anggap sayur-sayuran, berdasarkan persepsi popular dan cara mereka digunakan. Berikut adalah beberapa lagi yang boleh mengejutkan anda.

Zaitun

Zaitun adalah buah kerana mereka berasal dari bunga zaitun. (Foto: Tomo Jesenicnik / Shutterstock)

Jika anda telah bertanya kepada saya, saya mungkin berkata bahawa zaitun adalah sayuran, bukan buah. Tetapi zaitun adalah buah kerana mereka berasal dari bunga pokok zaitun. Buah berasal dari ovarium matang tumbuhan dan ovari terdapat di dalam bunga. Itulah sebabnya semua sayur-sayuran adalah buah-buahan secara teknikal - mereka tumbuh dari bunga.

Terung

Terung adalah beri secara teknikal - yang benar-benar, sangat besar. (Foto: Valentsova / Shutterstock)

Kami pasti merawat terung seperti sayur-sayuran. Saya tidak pernah melihat mereka makan mentah. Mereka adalah gurih - atau kadang-kadang sedikit pahit - tidak manis. Tetapi bukan hanya buah terung botanikal, mereka dianggap beri. Beri yang sangat, sangat besar. Saya tidak melihat diri saya membuang satu ke dalam smoothie pada bila-bila masa tidak lama lagi.

Labu dan labu

Labu, labu dan zucchini bermula dari bunga anggur mereka. (Foto: MNStudio / Shutterstock)

Labu dan lain-lain jenis skuasy, termasuk zucchini, bermula dari bunga di atas pokok anggur, dan dengan itu mereka secara tekal buah-buahan.

Cucumbers

Timun, seperti sepupu skuasy mereka, secara teknis merupakan buah. (Foto: LedyX / Shutterstock)

Ketimun berkait rapat dengan labu dan labu, dan seperti sepupu mereka, secara teknis buah. Apabila anda melihat seorang yang tergantung dari pokok anggur dengan bunga yang masih melekat pada akhir, ia masuk akal, bukan?

Kacang hijau

Mungkin jika ibu bapa memanggil kacang hijau buah-buahan, anak-anak akan lebih cenderung untuk memakannya! (Foto: Mike Mozart / flickr)

Kacang hijau tentu kelihatan seperti sayur-sayuran, bukan? Apabila seorang pemilih tidak mahu makan kacang hijau, apa yang dikatakan ibu atau ayah? "Makan sayur-sayuran anda." Mungkin jika kacang hijau dipanggil buah, yang secara teknikalnya tepat, kanak-kanak lebih cenderung untuk memakannya.

Okra

Okra - tidak kira keluarga mana yang anda fikir ia milik - telah mendapat populariti selama bertahun-tahun. (Foto: Brent Hofaker / Shutterstock)

Populariti Okra telah berkembang sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dan walaupun ia belum mendapat status sayuran "sayuran" seperti kale atau kembang kol, ia masih dapat memperoleh moniker itu. Sekiranya ia berlaku, anda pasti tahu ia bukan sayuran "ia". Ia adalah buah "ia".

Peppers

Habanero paprika datang dalam warna yang indah. (Foto: Joshua Resnick / Shutterstock)

Benar-benar tidak betul bahawa lada adalah dalam senarai ini, terutama apabila anda menyedari bahawa sesuatu seperti Habanero - lada yang 70 kali lebih panas daripada jalapeƱo - secara teknikal adalah buah. Tetapi sama ada lada berada di sisi manis seperti lada beling atau di sisi pedas super seperti Habanero, mereka semua berasal dari bunga dan oleh itu buah-buahan.

Kenapa kita memanggil sebilangan buah sayur-sayuran?

Secara teknis, ratatouille ini adalah hidangan yang lazat, penuh dengan buah. (Foto: Oksana Mizina / Shutterstock)

Mengapa semua buah-buahan ini dikenali sebagai sayur-sayuran? Teka-teki terbaik ialah kerana mereka tidak manis kerana gula semulajadi di dalamnya adalah rendah, orang yang memasak mereka meletakkannya dalam kategori sayuran bersama dengan sayur-sayuran yang benar yang berasal dari daun, tangkai, akar, ubi dan mentol tumbuhan, atau sayuran yang merupakan bunga tumbuhan, seperti brokoli.

Tetapi fikirkanlah. Hidangan seperti ratatouille yang dibuat daripada tomato, terung dan skuasy, botanikal bercakap, hanya salad buah yang dibakar.

Artikel Berkaitan