8 fakta mengenai labah-labah rumah yang salah faham

Jika anda mempunyai rumah, anda mungkin mempunyai labah-labah rumah. Mereka mungkin tinggal di loteng, bawah tanah atau tingkap-tingkap anda, atau mereka mungkin diam-diam tinggal di rumah penjaja anda. Tetapi walaupun reputasi mereka sebagai interlopers yang menyeramkan, kebanyakan labah-labah rumah tidak hanya mengembara jauh dari rumah: Rumah kami adalah habitat semula jadi mereka.

Sesetengah orang berfikir labah-labah sebagai serangga, melumpuhkan mereka dengan penyerang enam kaki seperti kecoak atau semut. Tetapi mereka bukan serangga, dan mereka tidak mahu menyerang almari kami. Sama seperti saudara luar mereka yang makan perosak tanaman, labah-labah rumah hanya ingin secara diam-diam membunuh serangga yang mengingini makanan kita. Jika ada, mereka berada di pihak kita.

Itu mungkin tidak membantu dengan kes arachnophobia yang teruk, tetapi ketakutan dan penghormatan tidak saling eksklusif. Dan semakin banyak kita tahu mengenai housemates yang disalahpahami ini, kurang makanan yang kita miliki untuk fobia yang sesat. Dengan harapan untuk membersihkan nama labah-labah rumah, berikut adalah lapan fakta menarik yang mungkin memujuk anda untuk meletakkan kasut, mengambil kaca pembesar dan memberi peluang keamanan.

Labah-labah silang kelabu biasanya dilihat pada objek buatan manusia, namun jarang tumbuh-tumbuhan. (Foto: Chris Moody / Shutterstock)

1. Manusia dan labah-labah rumah mempunyai sejarah.

Seperti semua arthropod moden, labah-labah di loteng anda adalah keturunan haiwan laut 7 kaki yang hidup 480 juta tahun yang lalu. Labah-labah sejati berkembang kira-kira 300 juta tahun yang lalu, yang bermaksud mereka dinosaur pra-tarikh, belum lagi manusia. Ia mungkin merasa seperti mereka menceroboh, tetapi mereka berada di sini dahulu.

Namun, menangguhkan labah-labah dalam perjalanan perkhemahan tidak sama dengan berkongsi rumah kami dengan mereka. Adakah keturunan evolusi labah-labah benar-benar memberikan kebebasannya ke atas habitat yang dibina dan untuk manusia? Mungkin tidak, tetapi mengusir labah-labah dari mana-mana rumah adalah satu tugas yang teruk. Bukan sahaja mereka diam-diam dan degil, tetapi mereka telah lama tinggal bersama kami. Sebenarnya, banyak labah-labah rumah kini disesuaikan dengan keadaan dalaman seperti iklim yang mantap, makanan yang jarang dan air yang lebih sparser.

"Beberapa spesies labah-labah rumah telah hidup di dalam rumah sekurang-kurangnya sejak zaman Empayar Rom, dan jarang ditemui di luar, bahkan di negara asal mereka, " tulis Rod Crawford, kurator koleksi araknid di Muzium Sejarah Alam Burke & Kebudayaan di Seattle dan terkenal dengan mitos labah-labah. "Mereka biasanya menghabiskan seluruh kitaran hidup mereka di, di atas atau di bawah bangunan asli mereka."

Kebanyakan labah-labah yang anda lihat di dalam rumah tidak pernah berada di luar dalam kehidupan mereka. (Foto: Alan Levine [CC BY 2.0] / Flickr)

2. Meletakkan labah-labah rumah di luar boleh membunuhnya.

Tidak semua orang yang takut labah-labah membenci mereka, menyebabkan ramai orang untuk mengusir pengusiran yang tidak mematikan. Mungkin strategi yang paling biasa melibatkan penangkapan labah-labah dalam satu cawan dan melepaskannya ke luar, di mana ia mungkin kembali ke gaya hidup semula jadi. Ini adalah sentimen mulia (dan sering memerlukan refleks cepat), tetapi sebagai Crawford menerangkan, ia mungkin tidak mencapai hasil yang diinginkan jika araknid adalah labah-labah rumah yang benar.

"Anda tidak boleh meletakkan sesuatu 'kembali' di luar yang tidak pernah berada di luar di tempat pertama, " tulisnya. "Walaupun sesetengah spesies labah-labah rumah dapat bertahan di luar rumah, kebanyakannya tidak berfungsi dengan baik di sana, dan beberapa (yang berasal dari iklim lain) akan menjadi agak cepat apabila dikeluarkan dari habitat tertutup perlindungan.

Secara umumnya, Crawford berkata, hanya kira-kira 5% daripada labah-labah yang anda lihat di dalam bangunan yang pernah menjejakkan kaki di luar rumah.

Spider-spider serigala, seperti spesies Hogna ini, biasanya hidup di luar tetapi mungkin bersiar-siar. (Foto: Opoterser [CC BY 3.0] / Wikimedia Commons)

3. Tidak semua labah-labah di rumah adalah labah-labah rumah.

Labah-labah rumah biasanya menjajah bangunan baru melalui kantung telur yang dipasang pada perabot atau bahan binaan, tetapi kadang-kadang labah-labah luar juga bersiar-siar di dalamnya. Kebanyakannya adalah labah-labah yang menghalangi web untuk memancing pemburu aktif, seperti labah-labah serigala, dan boleh dilihat menjejaskan seluruh lantai atau dinding. Sekiranya anda melepaskan salah satu dari luar ini, anda sebenarnya mungkin melakukannya. Pastikan anda membiarkan yang betul.

Crawford mencatatkan bahawa "labah-labah serigala" yang disyaki sering hanya labah-labah rumah laki-laki Eropah, yang cenderung berkeliaran lebih banyak daripada perempuan. Dan walaupun banyak laba-laba rumah menenun jaring, beberapa hal yang menggabungkan dengan memburu mangsa aktif. Ia tidak mudah untuk memberitahu selain labah-labah dalaman dan luaran, tetapi ia mungkin membantu untuk mengkaji mata lebih daripada tanda atau ciri-ciri lain. Untuk rujukan, bandingkan foto labah-labah rumah bersama dengan foto labah-labah serigala Amerika ini.

Dan untuk mendapatkan bantuan lanjut, periksa panduan MNN untuk pelbagai jenis labah-labah.

Tegenaria domestica dikenali sebagai labah-labah rumah tangga atau penyumbat salutan rumah. (Foto: Nikk [CC BY 2.0] / Flickr)

4. Tidak semua labah-labah rumah kelihatan sama.

Untuk merumitkan perkara lebih lanjut, labah-labah rumah datang dalam banyak bentuk dan saiz. Jenis-jenis di rumah anda bergantung pada tempat anda tinggal, walaupun manusia telah membantu banyak spesies yang tersebar di seluruh planet ini, terutama dari Eropa.

Salah satu labah-labah rumah yang paling banyak adalah Parasteatoda tepidariorum, aka labah-labah rumah Amerika, yang berasal dari Amerika Utara tetapi kini ditemui di seluruh dunia. Mengukur 4 hingga 8 milimeter panjang, labah-labah kekuning-kuningan ini mempunyai abdomen bulat yang tinggi dan dua baris empat mata. Mereka membina web kusut, sering di luar dan di dalam bangunan, sehingga mengusir mereka mungkin tidak berbahaya - dan sia-sia. Pada sisi yang terang, mereka mempunyai racun relatif ringan dan menggigit manusia hanya dalam mempertahankan diri.

Spesies lain yang meluas adalah Tegenaria domestica, aka rumah labah-labah, yang berasal dari Eropa tetapi juga menjadi kosmopolitan dengan bantuan manusia. Ia pertama kali muncul di pelabuhan pelayaran AS pada tahun 1600-an, dan kini terdapat di seluruh Amerika Utara serta Eropah dan Asia barat. Ia berkisar dari 6 hingga 12 mm panjang, dengan "kepala" berwarna merah kemerahan (cephalothorax) dan perut berwarna merah pucat. Ia membina web berbentuk corong, dan dikenali sebagai mangsa serangga perosak di dalam rumah.

Steatoda grossa, labah-labah almari juga telah berkembang jauh melampaui Eropah asli, termasuk Amerika Utara dan Australasia. Bervariasi panjang dari 4 hingga 11 mm, labah-labah ini dikenali dengan web yang merosot yang menyumbang kepada penimbunan jaring laba-laba dalaman. Ia juga salah satu daripada beberapa spesies Steatoda yang dikenali sebagai "janda hitam palsu" kerana orang ramai biasanya mengelirukan dengan labah-labah yang sangat berbisa. Bukan sahaja kekurangan jamur merah janda hitam, bagaimanapun, tetapi gigitannya lebih seperti sengatan lebah.

Lain-lain labah-labah rumah yang lain termasuk insentis Badumna (labah-labah rumah hitam, asli Australia dan New Zealand), Pholcus phalangioides (labah-labah bawah tanah, kosmopolitan), Cheiracanthium mildei (labah-labah sac kuning, kosmopolitan), Eratigena atrica (labah-labah rumah raksasa, ), Eratigena agrestis (Spider labah-labah, Eropah dan Amerika Utara) dan Kukulcania hibernalis (labah-labah rumah Selatan, Amerika).

Ia tidak hujan di dalam rumah, jadi labah-labah rumah sering mencari air dalam tenggelam dan tiub. (Foto: Steven Vona / Shutterstock)

5. Labah-labah tidak menggunakan paip untuk menyelinap ke dalam.

Oleh kerana labah-labah sering dijumpai terperangkap dalam tenggelam atau tiub, banyak orang menganggap itulah cara mereka masuk ke dalam. Tetapi parit moden mempunyai perangkap sedimen yang akan menghalang labah-labah dari berlalu, Crawford menegaskan. "Saya tidak tahu walaupun satu kes di mana labah-labah itu sebenarnya ditunjukkan untuk berhijrah ke rumah melalui paip."

Sebaliknya, dia menambah, mereka mungkin terjebak ketika mencari air. "Labah-labah rumah adalah makhluk yang dahaga yang tinggal di persekitaran yang sangat miskin di air, dan mana-mana usaha yang berhampiran dengan tenggelam atau tabung dengan titisan air di dalamnya akan cuba mencapai air, sering dengan menaiki dinding. Sekali di sisi licin lembangan porselin, mereka tidak boleh memanjat semula melainkan jika manusia yang bermanfaat 'meminjamkan tangan mereka.' "

Tidak perlu takut balu hitam palsu, tetapi juga tidak perlu mengambilnya. (Foto: promiseminime [CC BY 2.0] / Flickr)

6. Labah-labah rumah menimbulkan bahaya yang sangat sedikit.

Labah-labah secara umumnya tidak layak mendapat reputasi menakutkan mereka. Mereka jarang menggigit orang, dan walaupun mereka melakukannya, kebanyakan racun spesies hanya menyebabkan kesan sederhana dan jangka pendek. Itu benar untuk majoriti labah-labah rumah, yang tidak mempunyai insentif untuk menggigit apa yang mereka tidak boleh makan kecuali mereka fikir ia adalah masalah hidup atau mati.

"Labah-labah rumah memakan serangga dan makhluk kecil lain, " tulis Crawford. "Mereka bukan pembunuh darah, dan tidak ada sebab untuk menggigit manusia atau haiwan lain yang terlalu besar untuk dimakan. Dalam apa-apa interaksi antara labah-labah dan makhluk yang lebih besar seperti manusia, labah-labah hampir selalu orang yang menderita."

Seorang labah-labah rumah Amerika perempuan, Parasteatoda tepidariorum, dengan mangsa. (Foto: Luis Miguel Bugallo Sánchez [CC BY-SA 4.0] / Wikimedia Commons)

7. Malah, labah-labah rumah boleh membantu.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, labah-labah adalah pertahanan kuat terhadap hama pertanian seperti aphids, rama-rama dan kumbang. Labah-labah rumah menawarkan manfaat yang sama di dalam rumah, membantu menghalang pelbagai jenis serangga tanpa memerlukan insektisida sintetik.

"Makhluk perut memakan perosak di dalam, seperti kecoak, telinga, nyamuk, lalat dan rama-rama pakaian, " jelas lembaran fakta oleh Bayer CropScience. "Sekiranya dibiarkan sendirian, labah-labah akan memakan kebanyakan serangga di rumah anda, menyediakan kawalan perosak rumah yang berkesan." Dan dengan mengekalkan populasi ini dalam pemeriksaan, labah-labah bahkan boleh membantu membatasi penyebaran penyakit yang dibawa oleh serangga seperti kutu, nyamuk dan kecoa.

Jika anda ingin memastikan labah-labah rumah anda menarik berat badannya, semak masuk dan di bawah jaringnya untuk melihat apa yang telah mereka makan. Banyak labah-labah rumah yang tinggal semata-mata menjatuhkan sisa-sisa mangsa mereka ke lantai selepas makan, tabiat yang boleh membuat keadaan yang menjengkelkan tetapi juga memberi bukti sumbangan mereka kepada isi rumah.

Secara kerap membuang labah-labah di sekeliling rumah anda boleh membantu membatasi labah-labah rumah. (Foto: Vitolga / Shutterstock)

8. Terdapat cara yang berperikemanusiaan untuk menguruskan labah-labah rumah.

Sekiranya anda masih tidak dapat menahan labah-labah rumah, ada kemungkinan untuk memastikan mereka tidak memeriksa tanpa kehilangan keren anda. Daripada menggunakan racun perosak, menghancurkan atau kaedah berpotensi maut lain (seperti pembersih vakum), cuba untuk terus mendahului boom populasi dengan mengehadkan habitat yang sesuai. Semak tingkap, buaian dan lain-lain hangout labah-labah yang popular, dan buang mana-mana jaring laba-laba yang anda temukan. Ini mungkin tidak akan menghilangkan labah-labah rumah anda, tetapi ia mungkin menghantarkannya ke menghantui berprofil rendah seperti gudang, garasi atau crawlspace.

Mengetuk titik kemasukan yang berpotensi tidak akan menjejaskan labah-labah rumah, kerana mereka tidak menyelinap keluar dari luar, tetapi boleh membatasi serangan oleh labah-labah lain. Dan jika ia juga menghalang serangga daripada masuk ke dalam, ia boleh secara tidak langsung mengurangkan labah-labah rumah anda dengan menghadkan bekalan makanan mereka. Pelbagai mitos menunjukkan labah-labah rumah ditolak oleh osage orange, chestnuts kuda atau bahkan tembaga, tetapi Crawford ragu.

Dalam banyak kes, labah-labah rumah seperti Michael Jordan: Anda tidak boleh menghentikannya; anda hanya boleh berharap untuk memasukkannya. Jadi, daripada cuba memainkan pertahanan terhadap daya tahan alam semulajadi ini, kenapa tidak hanya duduk dan mengagumi mereka? Ia akan menjadikan kehidupan lebih mudah untuk semua orang - kecuali untuk buah buzz yang berdengung di sekeliling dapur.

Artikel Berkaitan