8 fakta yang kurang diketahui tentang permainan kegemaran anda

Banyak permainan keluarga kegemaran anda - seperti Chutes dan Ladders dan Operasi - telah berlaku selama beberapa dekad atau bahkan berabad-abad. Walaupun mereka melanda malam permainan keluarga, kebanyakannya pada asalnya direka bentuk sebagai sesuatu yang agak berbeza dari apa yang mereka ada hari ini. Berikut adalah beberapa perkara penting yang anda mungkin tidak tahu tentang beberapa permainan papan yang paling terkenal.

Versi kayu permainan Ular dan Ladang asal yang kemudian menjadi Chutes dan Ladders. (Foto: Waithaya Stock / Shutterstock)

Chutes dan Ladders . Ia mungkin kelihatan seperti permainan anak-anak konyol, tetapi Chutes and Ladders mempunyai akar Hindu kuno. Permainan ini berasal dari permainan India bernama Jña¯na Chaupa¯r di mana para pemain cuba mendarat dengan kebaikan untuk memanjat tangga ke arah Dewa Wisnu sambil menghindari kejahatan yang akan meluncur ke dalam perut ular. Sekitar tahun 1892, Jña¯na Chaupa¯r telah dijual di Eropah sebagai Ular dan Tangga. Apabila ia melanda pasaran AS, ia menjadi Chutes dan Ladders.

Permainan Cekap Kehidupan yang asal termasuk dataran untuk Kehidupan, Perjudian dan paling teruk ... Politik. (Foto: Wikimedia Commons)

The Game of Life . Pada mulanya dikenali sebagai The Checkered Game of Life, permainan papan ini adalah yang pertama - dan sebenarnya satu-satunya permainan papan yang dicipta oleh Milton Bradley. Bradley mencipta permainan pada tahun 1860 sebagai permainan "moral" untuk mengajar kanak-kanak tentang manfaat memimpin kehidupan yang mulia. Pemain cuba mendarat di dataran seperti Kejujuran dan Keberanian yang akan membawa mereka ke Happy Old Age, sementara dataran seperti Jenayah dan Penghinaan menghantar mereka ke belakang. Permainan asal juga termasuk persegi Suicide. Oh, dan ketika mendarat di dataran Politik mungkin mendapatkan pemain lima poin, ia juga memindahkan mereka dari Happy Old Age dan meningkatkan kemungkinan pemain akan mendarat di Jenayah dan dihantar ke Penjara.

Brain Freeze telah ditambah kepada permainan Operasi pada 2004 apabila Milton Bradley membenarkan peminat memilih penyakit terbaru. (Foto: Tinxi / Shutterstock)

Operasi . Permainan kegemaran setiap orang yang melibatkan pembedahan yang tidak dapat dielakkan dan elektrik yang ringan mendapat permulaannya dalam kehidupan sebagai tugasan kolej. Pada tahun 1962, John Spinello adalah pelajar reka bentuk perindustrian sophomore di University of Illinois apabila dia ditugaskan untuk mencipta mainan atau permainan. Dia membuat apa yang dia sebut sebagai "kotak ajaib, " kotak 10-demi-10 inci yang disambungkan dengan bateri tanglung 12 volt dan loceng. Apabila pemain menyentuh sisi kotak, mereka mendapat dinged.

Godfather Spinello bekerja untuk syarikat mainan, dan dia meyakinkan pelajar kolej muda untuk menunjukkan prototaipnya kepada presiden syarikat, Marvin Glass. "Marvin Glass menyukainya, " kata Spinello dalam temu bual dengan Chicago Tribune. "Dia memberi saya cek sebanyak $ 500 dan berjanji saya pekerjaan, yang saya tidak pernah mendapat."

Pada akhirnya, $ 500 adalah satu-satunya pampasan yang Spinello akan pernah menerima untuk mencipta permainan yang sejak itu telah membuat berjuta-juta. Tetapi dia tidak peduli. "Permainan itu telah membawa banyak kegembiraan, " katanya kepada Tribune. "Saya mempunyai ramai orang yang mengucapkan terima kasih kerana itulah hadiah saya."

Versi terawal Monopoli adalah kritikan tuan-tuan tanah dengan matlamat menunjukkan bagaimana sewa membuat pemilik harta kaya sementara menjaga penyewa miskin. (Foto: Kamira / Shutterstock)

Monopoli. Permainan Monopoli pada asalnya direka oleh peguam bela sosial yang sangat awal, Elizabeth Magie, yang ingin menjelaskan bagaimana tuan tanah mengambil kesempatan daripada penyewa mereka. Anehnya, apa yang pernah menjadi kritikan kapitalisme telah menjadi permainan yang paling terkenal kerana meraikannya.

Tetapi permainan Monopoli juga lifesaver. Semasa Perang Dunia II, tentera Nazi membenarkan kerajaan Britain menghantar permainan, antara lain, kepada askar-askar POW mereka. Dengan kerjasama penerbit permainan, Brits menyembunyikan wang sebenar dalam timbunan wang Monopoli serta kompas, fail logam dan peta sutera yang dilipat (kerana sutera tidak akan hancur seperti kertas). Tentera British dapat menggunakan bekalan ini untuk melarikan diri dari perkemahan POW.

Rekod dunia semasa untuk 'kelajuan cubing' (menyelesaikan teka-teki dalam pertandingan yang ditetapkan) ialah 5.25 saat. (Foto: ChristianChan / Shutterstock)

Kubus Rubik . Sejak ia ditubuhkan pada tahun 1974, Rubik's Cube telah merosot lebih dari 350 juta orang di seluruh dunia dengan dataran berwarna yang membingungkan. Tetapi kubus itu pada asalnya dibangunkan oleh profesor arsitektur sebagai model 3-D dari prinsip geometrik. Sudah cukup memuaskan untuk mengetahui bahawa ia mengambil pencipta permainan, Ernő Rubik, bulan penuh untuk memikirkan teka-teki itu apabila dia memutarkan kiub itu dan menyedari dia tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan kiub menyusun semula.

Candy Land dicipta untuk mengalihkan pesakit polio muda dari penyakit mereka. (Photo: digitalreflections / Shutterstock)

Candy Land. Ramai orang dewasa dengan sayang mengingat Candy Land sebagai permainan papan pertama mereka pernah bermain semasa kanak-kanak. Dengan tiada kemahiran membaca atau kompleks yang diperlukan, permainan ini sesuai untuk anak-anak kecil yang belajar mengira. Dan dengan latar belakang yang termasuk dataran berwarna terang serta Hutan Tebal Candy, kebanyakan kanak-kanak lebih gembira untuk berlatih 1-2-3 mereka semasa mereka mengambil gula-gula mata. Dan itulah maksudnya.

Candy Lane dicipta oleh guru sekolah pensiun, Eleanor Abbott ketika dia sedang dalam keadaan pulih dari polio. Dia mencipta permainan sebagai gangguan untuk kanak-kanak di hospital yang juga pulih daripada penyakit itu. Abbott mahu membantu mengambil minda kanak-kanak dari penyakit mereka dengan permainan yang melibatkan sedikit pemikiran dan banyak imej yang menyeronokkan. Dia menjual permainan itu kepada Milton Bradley pada tahun 1949.

Mula-mula dipasarkan sebagai kit wajah lucu, Encik Potato Head tidak datang dengan kentang pada tahun 1950-an. (Foto: Julie Clopper / Shutterstock)

Encik Ketua Kentang . Apabila permainan klasik ini dicipta pada tahun 1952, kanak-kanak menerima kotak yang dipenuhi dengan kaki, lengan, mata, kumis dan paip jagung jagung - tetapi tiada kentang. Itu tidak datang sehingga peraturan keselamatan mainan yang baru dikeluarkan pada tahun 1960-an bermakna bahawa mainan mainan tidak lagi tajam - dan oleh itu mereka tidak lagi dapat menembusi sayuran sebenar. Pembuat mainan Hasbro menyelesaikan dilema dengan memasukkan kentang plastik di setiap kotak.

Kejohanan Catan diadakan di seluruh dunia dengan paling berprestij menjadi dua kejohanan dwitahunan tahun ganti: Kejohanan Dunia dan Kejohanan Eropah. (Foto: Matěj Baťha / Wikimedia)

Peneroka Catan : Peneroka Catan telah dipanggil "Monopoli masa kita" kerana popularitasnya yang besar dan mendadak di seluruh dunia. Dibuat oleh juruteknik pergigian Klaus Teuber pada tahun 1995, 5000 salinan pertama Peneroka Catan telah dijual begitu cepat bahawa Teuber tidak memiliki salinan edisi pertama. Sejak pelepasannya, Catan telah diterjemahkan ke dalam 30 bahasa, terdapat lebih daripada 80 edisi dan varian rasmi, dan menjual hampir satu juta salinan setahun.

Artikel Berkaitan