8 pelembap semulajadi yang kulit anda akan suka

Keuntungan menggunakan minyak semula jadi berbanding dengan botol "krim pelembap" yang dibuat sebelum ini banyak: Mereka lebih murah, mereka bau lebih baik (minimally atau tidak sama sekali), dan yang paling penting, mereka lebih berkesan.

Ini adalah tuntutan yang kuat, tetapi saya tahu berapa banyak yang saya perjuangkan selama bertahun-tahun ketika saya masih muda dengan kulit kering - pada suatu ketika saya sedang merembeskan salah satu krim cecair putih berbau pada tangan dan lengan saya beberapa kali sehari, dan bukan hanya saya berbau seperti aroma buatan, saya mengamalkan kulit saya dalam mandi kimia yang berpotensi karsinogenik dan endokrin yang mengganggu. (Secara serius, periksa bahan-bahan yang paling banyak pelembap. Mereka dibungkus dengan bahan-bahan yang boleh dipersoalkan, jadi semak anda terhadap Pangkalan Data Keselamatan Kosmetik). Dan saya dapati bahawa semua bahan-bahan yang tidak dapat disyorkan ini tidak membantu kulit saya, jadi apa gunanya?

Bersama dengan pembersihan minyak untuk wajah saya, saya kini secara eksklusif melembapkan dengan minyak semulajadi, dan di sini adalah tip besar saya: Berbagai jenis kulit akan "menyukai" minyak yang berbeza dalam senarai di bawah. Saya telah mendapati bahawa untuk kulit saya, kelapa dan minyak zaitun adalah yang paling berkesan, cepat menyerap dan menyenangkan kepada saya. (Saya tidak fikir ia adalah kebetulan bahawa nenek dan nenek saya juga menggunakan minyak zaitun untuk pelembab.) Jadi jika anda baru menggunakan minyak semulajadi, lihat beberapa yang berbeza - kebanyakannya boleh didapati di dapur, membuat persampelan mudah - dan lihat mana kulit anda bertindak balas dengan yang terbaik.

1. Minyak alpukat

Minyak alpukat adalah, dengan jelas diekstrak dari buah yang popular (ya, alpukat adalah buah, bukan sayuran); walaupun jika anda seorang peminat kecantikan semulajadi, anda tahu anda boleh menggunakan alpukat lurus, mashed up, sebagai topeng untuk rambut atau muka. Minyak alpukat sangat baik untuk jenis kulit oilier kerana ia menyerap dengan cepat. Saya lebih suka minyak alpukat yang ditekan sejuk yang kurang diproses.

2. Shea mentega

Mentega Shea amat melembapkan, tetapi ia juga mungkin terlalu kaya untuk beberapa jenis kulit. (Foto: Luisa Puccini / Shutterstock)

Dipetik dari kacang pokok shea Afrika (dan minyak digunakan untuk memasak di Afrika di kawasan di mana pokok itu berasal), mentega shea sangat melembapkan (sedikit berjalan jauh), dan ia mungkin terlalu kaya untuk sesetengah jenis kulit. "Pelembap yang terdapat dalam mentega shea adalah beberapa pelembap yang sama yang menghasilkan kelenjar sebum, " Jody Levine, MD, pengajar klinik dermatologi di Sekolah Perubatan Gunung Sinai di New York City memberitahu HowStuffWorks. Cari mentega shea gred yang mana adalah yang paling tulen (dan pilih organik jika anda dapat menemuinya). Mentega shea menggabungkan minyak dengan minyak yang lain, jadi jika anda suka, pertimbangkan pemanasan dan mencairkannya dan mencampurkannya dengan minyak atau minyak penting lain untuk pelembap semulajadi yang indah dengan aroma.

3. Minyak kelapa

Apabila anda membilas minyak kelapa, bahan kotor akan mengalir dengan minyak. (Foto: naito8 / Shutterstock)

Ini telah menjadi pelembap semulajadi yang popular sejak beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun ia mempunyai sejarah penggunaan yang panjang untuk kulit dan rambut di kawasan di mana kelapa tumbuh. Saya menggunakannya untuk membasuh wajah saya setiap pagi (prinsip seperti menarik seperti ini bermaksud bahawa kotoran dan minyak tertarik kepada minyak apabila anda meletakkannya pada kulit anda - dan apabila anda membilasnya, bahan kotor akan mengalir dengan longkang ia, tetapi kulit anda dibiarkan lembap). Cari minyak kelapa organik yang adil dan adil yang dituai - Saya suka doktor Bronner (syarikat itu memiliki ladang kelapa sendiri, memastikan kualiti dan keadilan pekerja). Saya juga menggunakan minyak minyak kelapa pada rambut saya pada hari-hari rambut keriting dan sangat berkesan tanpa menimbang rambut.

4. Mentega mangga

Mentega mangga sering dicampur dengan minyak lain untuk memudahkan penggunaannya. (Foto: Gita Kulinitch Studio / Shutterstock)

Mentega ini dibuat dari kernel benih mangga, dan sangat melembutkan dan pelembab. Kerana ia sukar pada suhu bilik, ia sering dicampur dengan minyak lain (sering minyak kelapa) untuk menjadikannya lebih lembut dan mudah digunakan. Ia tinggi vitamin C, A dan E, dan amat baik untuk merawat sunburn. Ia digunakan sebagai minyak masak di kawasan di mana mangga biasanya ditanam (terutamanya Asia Tenggara).

5. Buttermilk

Walaupun buttermilk tidak akan melembapkan dengan sendirinya, ia akan membantu mana-mana pelembap yang anda gunakan untuk menyerap lebih baik ke dalam kulit. (Foto: images72 / Shutterstock)

Mandian Buttermilk adalah ubat kulit lama yang masuk akal. Buttermilk mengandungi asid laktik (asid alpha hydroxy), yang boleh perlahan-tapi-pasti membersihkan bintik-bintik umur dan mengurangkan parut kecil (seperti jerawat) melalui pengelupasan lembut. Walaupun buttermilk tidak akan melembapkan dengan sendirinya, ia akan membantu mana-mana pelembap menyerap lebih baik ke dalam kulit. Cuba mandi 2 sudu buttermilk organik dan beberapa sudu madu untuk pengalaman susu dan madu yang mewah (jelasnya bukan satu vegan).

6. Minyak zaitun

Minyak zaitun adalah lebih baik daripada hanya memasak. (Foto: DUSAN ZIDAR / Shutterstock)

Ini adalah ubat purba yang telah digunakan oleh wanita (dan lelaki) di kawasan Mediterranean untuk beribu-ribu tahun (terdapat bukti untuk kegunaannya semasa zaman orang Yunani purba dan Mesir dalam makanan dan kecantikan). Kerana ia cecair ke kira-kira 37-40 darjah, ia tetap mudah digunakan kecuali anda menyejukkannya. Ia bercampur baik dengan minyak lain dan berfungsi dengan sendiri - ia sedikit lebih berat daripada minyak kelapa, dan mengambil masa yang lebih lama untuk menyerap kulit, tetapi menjadikan kulit licin dan lembut. Nenek nenek saya, dari Lubnan, menyentuh tangannya dalam minyak zaitun setiap petang, dan kemudian memakai sarung tangan kapas untuk tidur, membolehkannya berendam sepanjang malam, dan kadang-kadang saya melakukan perkara yang sama - atau menggunakan minyak zaitun sebagai topeng rambut semalaman. Minyak zaitun organik yang dicincang sejuk dara rasa yang hebat dalam salad dan roti, dan jika anda menumpahkan beberapa, cuma gosokkan ke dalam jari anda (saya selalu lakukan ketika saya memasak - saya perhatikan ia benar-benar membantu tangan saya untuk mendapatkan kering semasa pembersihan).

7. Madu

Madu adalah rumah kuasa antibakteria dan pelembap semula jadi. (Foto: mama_mia / Shutterstock)

Bukan sahaja hebat dalam kue, teh dan roti bakar, madu adalah bahan antibakteria dan pelembap alami yang indah. Sentiasa cari madu mentah tempatan, supaya anda dapat menyokong penduduk lebat dan penduduk madu tempatan yang berada di bawah ancaman. Selain itu, membeli dari pembekal tempatan yang terkemuka boleh membantu anda mengelakkan membeli sesuatu yang mengatakan itu madu, tetapi tidak. Anda boleh mencampurkannya ke dalam air mandian, seperti di atas, atau dengan minyak kelapa (atau solo) sebagai pembersih pelembap.

8. Koko mentega

Mentega kakao berbau seperti coklat dan sangat stabil, jadi ia boleh bertahan lama. (Foto: Dustin Dennis / Shutterstock)

Dibuat dari bahagian tumbuhan yang sama yang kami buat coklat dari (benih), koko adalah kegemaran wanita hamil untuk mengelakkan stretch mark, dan digunakan untuk membuat gula-gula coklat. Ia juga berbau nikmat seperti coklat, (itulah sebabnya saya suka menggunakannya sebagai bibir bibir). Ia adalah minyak yang sangat stabil, yang bermaksud ia dapat bertahan lama tanpa pergi tengik, dan penuh dengan lemak yang hebat dalam coklat dan membuat untuk pelembab kulit yang hebat. Cari versi organik, yang cukup dituai, dan pertimbangkan untuk mencampurkannya dengan minyak mentah atau minyak pati oren untuk aroma coklat-mint atau choc-orange.

Artikel Berkaitan