8 spesies gurita yang luar biasa

Terdapat banyak makhluk yang pelik dan indah dalam lautan biru yang besar, tetapi sedikit perhatian kami seperti sotong. Mungkin gurita sangat menarik kerana mereka sangat pintar, dan ia selalu menjadi keseronokan untuk bertemu dengan makhluk lain yang sangat maju secara intelektual - terutamanya apabila mereka mengambil bentuk fizikal yang sangat berbeza. Walaupun di dalam kumpulan haiwan yang berbeza terdapat variasi liar dalam penampilan dan tingkah laku. Lapan spesies ini menggariskan pelbagai kecantikan dan keanehan dalam perintah Octopoda.

Sotong kelapa

Sotong kelapa (Amphioctopus marginatus) menggunakan kelapa dan cangkang untuk bersembunyi. (Foto: Sascha Janson / Shutterstock)

Spesies ini dinamakan sebagai tingkah laku yang pelik. Spesies ini terletak di lautan Pasifik tropika, yang dipenuhi dengan pantai kelapa yang dipenuhi pohon kelapa. Sotong kelapa telah mengetahui cara mengumpul kelapa dan kerang lain dan menggunakannya untuk perlindungan. Ia juga akan membawa cengkerang yang ditemui dari tempat ke tempat, memegang mereka dengan enam lengan sambil berjalan melintasi lautan di dua kaki.

Pergerakan bipedal itu menarik perhatian, tetapi ia juga membimbangkan: Beberapa penyelidik mendakwa bahawa dengan menggunakan cangkang untuk perlindungan dan pertahanan, spesies gurita ini terlibat dalam penggunaan alat. Walaupun tanggapan penggunaan alat tidak diterima secara universal, ia pasti kelihatan seperti sotong mempunyai tujuan yang dirancang untuk kulit kelapa dan meletakkan banyak usaha untuk bersenang-senang di seberang pasir dengan mereka.

Gurita raksasa gergasi

Sotong raksasa Pasifik Utara adalah salah satu raksasa dunia cephalopod. (Foto: Naoto Shinkai / Shutterstock)

Ini mungkin salah satu spesies sotong yang paling terkenal dan paling disukai. Ia adalah spesies terbesar di dunia, beratnya sebanyak £ 150 dan berukuran 15 kaki panjang. Ia juga dikenali kerana keupayaan untuk menukar warna, kemahiran yang dikongsi oleh banyak cephalopod, walaupun gurita Pasifik gergasi (juga dikenali sebagai gurita raksasa Pasifik Utara) melakukannya dengan bakat tertentu. Mereka menggunakan keupayaan untuk menggabungkan dengan persekitaran mereka, menjadi hampir tidak kelihatan. Mereka juga menggunakannya untuk meluahkan perasaan. Ditemui di mana sahaja dari kolam air pasang hingga 6, 600 kaki di bawah permukaan laut, spesies ini mencari pelbagai jenis mangsa krustasea, dari udang hingga udang galah, dan juga akan menangkap dan merayakan ikan dan gurita lain.

Dumbo gurita

Hanya dengar suara para penyelidik kerana mereka menjumpai sotong ini semasa mengukur jauh, dan anda akan tahu mengapa spesies ini berada dalam senarai. "Dunia suka dumbo, " sebagai satu suara meletakkannya. Sotong dumbo sebenarnya adalah nama untuk sekumpulan gurita payung laut dalam, yang semuanya mempunyai sirip sifat yang kelihatan seperti telinga "Dumbo" gajah. Mereka telah dijumpai di kedalaman yang mencapai 13, 100 kaki, yang menjadikan mereka kediaman terdalam dari semua spesies gurita. Walaupun kebanyakan spesies agak kecil, yang terbesar adalah gumpalan dumbo ukuran pada 5 kaki 10 inci dan berat 13 pound. Tidak seperti spesis gurita yang lain, gumpalan dumbo tidak mempunyai karung dakwat, mungkin kerana mereka tidak menghadapi banyak pemangsa di kedalaman yang seperti ini.

Sotong beruban biru

Sotong bercat biru cantik untuk melihat, tapi jangan sentuh! (Foto: SChantra / Shutterstock)

Inilah salah satu daripada spesies gurita yang paling indah, dengan cincin biru yang jelas yang membuat anda ingin menjangkau dan menyentuh keajaiban lapan yang bersenjata. Tetapi jangan. Serius, jangan. Cincin-cincin biru itu - sama seperti tanda merah pada katak dart racun atau labah janda hitam, menandakan bahaya. Mereka adalah peringatan yang "Tidak pernah memikirkannya".

Seperti yang dikatakan oleh Ocean Conservancy, "Walaupun semua gurita (dan juga sotong dan beberapa sotong) berbohong, sotong biru bercek biru berada dalam liga sendiri. Racunnya adalah 1, 000 kali lebih kuat daripada sianida, dan bola golf ini pek kuasa besar bersaiz cukup racun untuk membunuh 26 manusia dalam beberapa minit. Tidak menghairankan bahawa ia dikenali sebagai salah satu haiwan paling berbahaya di lautan. "

Terdapat empat spesies gurita berwarna biru dan semuanya tidak dapat mati. Walau bagaimanapun, mereka juga tidak agresif. Menggantung diri sendiri dalam kolam dan karang cetek yang cetek di lautan Pasifik dan India, ia biasanya hanya menggigit apabila merasa terancam. Oleh itu, selagi anda tidak sengaja melancarkannya atau (bodoh) cuba untuk mengatasinya, anda harus selamat berkongsi air dengannya.

Sotong pygmy Atlantik

Kebanyakan spesies dengan "pygmy" dalam nama itu comel, dan itu sememangnya benar spesies gurita ini. Sotong pygmy Atlantik tumbuh tidak lebih daripada kira-kira 5.5 inci panjangnya.

"Mereka sangat suka bermain dan kelihatan sangat pintar, " tulis OctopusWorld. "Mereka boleh menyelesaikan masalah untuk menjadikan persekitaran mereka sesuai dengan keperluan mereka."

Ini termasuk menggunakan kerang dan objek lain sebagai tempat bersembunyi, dan menarik pasir di atas untuk penyamaran ahli. Ia menyukai krustasea lebih daripada sekadar tempat perlindungan - ia juga suka memakannya. Menggunakan radula yang tajam, ia menggerudi lubang ke dalam cangkang, meludahi air liur beracun di dalam untuk melumpuhkan mangsanya, kemudian meneruskan makanan ringan. Sedikit mengerikan untuk makhluk yang sangat comel, tetapi ia adalah kehidupan yang sukar di lautan.

Mimik sotong

Guritan mimik menyesuaikan tentakelnya untuk mengambil bentuk haiwan laut lain. (Foto: orlandin / Shutterstock)

Ini mungkin merupakan spesies sotong yang paling bijak kerana kemahiran yang luar biasa di meniru makhluk laut lain. Satu gurita boleh memikirkan cara meniru sebanyak 15 spesies lain di sekelilingnya - satu-satunya spesies di lautan yang dikenali sebagai meniru sejumlah besar haiwan lain.

Ia menarik semua berhenti kerana ia menjadi watak. National Geographic menegaskan, "Seperti mimik lain, gurita berubah warna untuk menyamar dirinya sendiri. Lebih luar biasa, ia juga boleh menyusun badannya untuk mengambil rupa dan tingkah laku beberapa haiwan, termasuk lionfish, ubur-ubur, ular laut, udang, ketam, dan lain-lain. "

Bukan sahaja ia akan meniru haiwan seperti lionfish untuk menghindari pemangsa yang berpotensi, tetapi ia akan meniru haiwan dalam usaha pemusnahannya sendiri. Sebagai contoh, ia boleh meniru kepiting dan mendekati potensi "pasangan" hanya untuk memakan penipuan malang.

Sotong karang Caribbean

Sotong karang Caribbean adalah peminat berwarna-warni di perairan tropika. (Foto: John A. Anderson / Shutterstock)

Sotong karang Caribbean dengan cepat dapat mengubah warna, coraknya dan tekstur kulitnya untuk menggabungkan dengan sempurna dengan persekitarannya ketika bergerak di sekitar terumbu karang. Beberapa spesies sotong berkemahiran di penyamaran, tetapi spesies ini dianggap salah satu tuan, menyamai latar belakangnya walaupun ia beristirahat di permukaan yang berwarna-warni. Oceana menulis, "Sebuah gurita karang Caribbean yang disamarkan hampir tidak mungkin dapat dilihat."

Ia memerlukan tahap keupayaan kamuflase yang tinggi kerana ia adalah mangsa untuk ikan besar dan ikan jerung yang hidup di terumbu karang. Sekali malam, ia memburu ikan dan krustasea di bawah penutup kegelapan.

Sotong tujuh lengan

Terakhir tetapi tidak kurang adalah sotong tujuh lengan, yang walaupun namanya, mempunyai lapan lengan. Misnomer berasal dari fakta bahawa pada lelaki, lengan yang diubahsuai khusus yang digunakan untuk persenyawaan telur diadakan dalam kantung di bawah salah satu matanya. Ini menjadikannya kelihatan seperti terdapat tujuh senjata. Bagaimanapun, perempuan, mempunyai lapan lengan yang jelas. Spesies ini hampir sepadan dengan sotong gergasi Pasifik yang berukuran, mencapai panjang 12 kaki dan berat 165 kilogram. Walaupun saiznya besar, ia tidak begitu terkenal. Sebagai spesies yang hidup di dalam, ia hanya dapat dilihat beberapa kali oleh para penyelidik menggunakan submersibles. Tetapi kali terakhir (dan hanya kali ketiga) ia dilihat oleh para penyelidik bahawa ia memakan ubur-ubur, hidangan yang mengejutkan untuk sotong dan maklumat penting mengenai bagaimana spesies ini membuat hidupnya.

Artikel Berkaitan