9 baka bunny yang terlalu comel untuk kata-kata

Tidak kira baka, arnab boleh dikatakan ada di antara planet yang paling hebat di planet ini. Dengan telinga panjang dan tanda tangan "kelinci", arnab sukar ditentang. Berukuran dari dua pon Holland lop ke gergasi Flemish 20-pound, kelinci-kelinci dalam senarai ini adalah semua haiwan peliharaan yang popular yang menyaingi Easter Bunny dari segi rupa dan keperibadian. (Dan sebelum anda terlalu tertarik dengan keindahan ini, baca 8 perkara yang perlu anda ketahui sebelum mendapat arnab haiwan supaya anda tahu apa yang anda mungkin masuk!)

1. American Chinchillas

Sekiranya terdapat satu baka arnab yang kelihatan seperti Easter Bunny, ia adalah Chinchilla Amerika. Arnab klasik ini dikenali kerana pewarna mereka, yang menyerupai chinchilla Amerika Selatan - dengan itu namanya. Terdapat tiga jenis kelinci chinchilla: American, Standard dan Giant.

Legend mempunyai, arnab chinchilla pertama dibiak secara tidak sengaja oleh jurutera Perancis dan penternak arn yang bernama Monsieur Dybowski. Dybowski kemudiannya dikenali sebagai Le Bonhomme Chinchilla, apabila orang melihat bulu yang berwarna slivery-pearl berwarna arnabnya.

Chinchilla Amerika dibesarkan sebagai versi "supersized" sepupu Perancis dan umumnya berat antara 9 hingga 11 pound berbanding dengan Chinchilla standard 5-6-pon. Giant Chinchillas, seperti mana yang anda harapkan, lebih besar, beratnya antara 10 hingga 16 paun.

2. Angoras

Tidak hairanlah bahawa kelinci angora juga dikenali sebagai 'wabbits berbulu.' (Foto: James Joel / Flickr)

Kelinci Angora dibiakkan untuk bulu lembut seperti sutera. Pertama dibesarkan di Turki (bersama-sama dengan angora kucing dan kambing, ) kelinci angora menjadi haiwan popular dari royalti Perancis pada pertengahan abad ke-18. Mereka membuat perjalanan ke Amerika Syarikat pada awal tahun 1900-an. Terdapat beberapa baka angora, empat diiktiraf oleh Persatuan Penganjur Arnab Amerika: Inggeris, Perancis, gergasi, dan satin, serta Jerman, Cina, Swiss, Finlandia, Korea dan St Lucian.

Kelinci angora umumnya tenang, jinak - dan sangat berbulu! Mereka memerlukan banyak memberus dan membersihkan untuk mengekalkan kunci silky panjang mereka dalam keadaan teratas.

Kelinci Angora Perancis berharga untuk wulanya yang panjang, lembut dan wajahnya yang cuddly! (Foto: Loggie-log / Wikipedia)

3. Lionhead

Arnab lionhead ini pasti tahu bagaimana untuk menyerang pose! (Foto: KanhotoSS / Shutterstock)

Kelinci lionhead adalah pendatang baru. Asal dibesarkan di Belgium, arnab-arnab ini menuju ke Amerika Syarikat pada tahun 1990-an dan secara rasmi diiktiraf sebagai baka yang berdiri sendiri pada tahun 2014. Lionheads terkenal dengan "manes" mereka, walaupun tidak seperti kucing Afrika yang mereka namanya, arnab ini agak kecil, biasanya berat antara dua dan empat paun.

Lionheads dikategorikan mengikut bilangan gen mane yang mereka miliki. Kelinci berbulu tunggal mempunyai bulu klasik di sekitar kepala, telinga, dagu dan dan kadang-kadang bahkan di dada dan pantat mereka. Mereka juga cenderung kehilangan mane apabila mereka berumur. Double-manes, dengan dua salinan gen mane, mempunyai mani sepenuhnya mengelilingi kepala mereka dan juga di sisi mereka, dan ini sering disebut sebagai "skirt."

4. Lops

Mana-mana arnab dengan telinga yang digantung (bukan menunjuk, ) dianggap sebagai arnab lop. (Foto: cynoclub / Shutterstock)

Adakah telinga anda hangat? Mereka pasti lakukan jika anda adalah kelinci lop-berambut. Seperti yang anda fikirkan, cuties ini dikenali kerana telinga yang menggantung rendah. Terdapat 19 ekor arnab yang terdapat di dalam keluarga lop, dengan yang paling popular adalah lop bulu Amerika, lop mini, lop Belanda, lop Inggeris dan lop Perancis. Mereka terdiri daripada saiz dari lop Belanda, yang beratnya dua hingga tiga kilogram, ke lop Perancis yang mempunyai berat 10 hingga 13 kilogram. (Anda mungkin berfikir terkecil akan menjadi lop mini, tetapi orang-orang ini biasanya berat 5 hingga 8 paun.)

'' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' ' Yang paling tua dari orang-orang Melayu, lop Inggeris, mula-mula dibiakkan di England pada pertengahan tahun 1800-an sebelum menjadi haiwan kesayangan yang terkenal di zaman Victoria.

5. Liar Belgium

Kelinci Belgia yang kacak dibiakkan kelihatan seperti sepupu liarnya. (Foto: Eric Isselee / Shutterstock)

Walaupun namanya, kelinci liar bukanlah sebenarnya kelinci tetapi kelinci domestik dibesarkan untuk kelihatan seperti kelinci liar. Mereka pertama kali dibesarkan di Belgium pada awal 1700-an dan membuat perjalanan ke Amerika Syarikat pada pertengahan 1800-an. Berbanding dengan baka kelinci domestik, harimau Belgium ramping dan langsing, dengan telinga yang panjang dan kaki belakang yang lebih panjang. Mereka kadang-kadang disebut sebagai "lumba kuda lelaki miskin."

Harimau Belgium terkenal dengan cerdas mereka dan dianggap oleh ramai orang sebagai spesies arnab domestik yang paling pintar. Mereka berkompeten, walaupun ada yang mungkin digambarkan sebagai "bersemangat, " tetapi itu mungkin hanya kerana mereka suka bermain dan memerlukan banyak latihan. Nasib baik, rambut mereka yang pendek dan ramping bermakna bahawa mereka tidak memerlukan banyak cara untuk menyembuhkan.

6. Bahasa Inggeris

Tempat Inggeris dianggap salah satu baka tertua kelinci mewah. (Foto: Eric Isselee / Shutterstock)

Tempat Inggeris menonjol di dunia kelinci berkat tanda tandatangannya. Sudah tentu, bintik-bintik di sepanjang sisi badannya, tetapi kelinci-kelinci ini juga mempunyai tanda hidung yang kelihatan seperti rama-rama, bulatan mata, bintik pipi, telinga berwarna, dan garis warna yang mengikuti tulang belakang yang disebut "herringbone. "

Kelinci bersaiz sederhana ini digambarkan sebagai ramah, ingin tahu, dan mereka hanya mempunyai cukup "spunk" untuk menjadikan mereka sahabat suka bermain. Pada awalnya dibesarkan di England pada pertengahan abad ke-19, tempat-tempat di dunia telah menjadi baka yang popular di Amerika Syarikat sejak mereka membuat perjalanan ke seluruh kolam pada tahun 1910.

7. Gergasi Flemish

Gergasi Flemish juga dikenali sebagai 'Gentle Giant' untuk keperibadiannya yang jinak. (Foto: hacksss / Shutterstock)

Walaupun baka baka lain mungkin comel dan kecil, gergasi Flemish adalah sejenis baka baka - lebih seperti anjing kecil daripada arnab! Sebagai salah satu daripada spesies arnab domestik yang terbesar, gergasi Flemish dapat menimbang berat hingga 20 kilogram dan meregangkan hingga panjang 32 inci. Walaupun saiz mereka menakutkan, arnab ini lembut dan bertoleransi terhadap manusia dan haiwan lain, selagi mereka dirawat dengan baik.

Terdapat beberapa kontroversi di kalangan ahli sejarah gergasi Flemish tentang asal-usul sebenar baka ini, tetapi kebanyakannya menentang mereka sejak abad ke-16 di Belgium. Mereka telah menjadi baka popular di Amerika Syarikat sejak sekitar tahun 1890. Kelinci-kelinci besar ini pada awalnya dibiakkan untuk daging dan bulu mereka, tetapi terima kasih kepada sikap mereka yang sunyi - dan diet mahal - menjadi lebih praktikal bagi mereka untuk menjadi haiwan kesayangan.

8. Harlequin

Kelinci Harlequin adalah jenis yang berwarna-warni dengan mantel yang menyerupai pewarna calico dalam kucing. Mereka pada asalnya dibiakkan di Perancis untuk pewarnaan dan penanda mereka berbanding dengan bulu atau jenis badan mereka. Kelinci-kelinci yang lembut dan manis ini dipecah menjadi dua jenis: harlequin Jepun, yang merupakan campuran oren dan warna lain (seperti hitam, biru, coklat, atau ungu), dan Magpie harlequin, yang berwarna putih dan bukannya oren sebagai primer mereka warna. Kelinci Harlequin biasanya berat sekitar tujuh pound.

9. Jersey janggut

Salib antara arnab kerdil Belanda (baka kecil arnab domestik) dan angora Perancis, bulu jahit terkenal dengan saiz kecil dan bulu bulu mereka. Bonnie Seeley yang berasal dari New Jersey dikreditkan untuk mempopularkan baka apabila dia memperkenalkannya pada konvensyen Persatuan Penganjur Arnab Amerika pada tahun 1984.

Kelinci-kelinci yang kecil dan lembut itu mempunyai bulu halus dan lembut seperti angora, tetapi ia kurang cepat untuk membuat tikar, menjadikannya lebih mudah dijaga. Woolen jersi berat sekitar tiga kilogram dan membuat untuk teman comel dan lembut.

Artikel Berkaitan