9 cara anda boleh membantu orang yang tiada tempat tinggal

Sekiranya anda adalah salah seorang yang bernasib baik, dunia orang yang tiada tempat tinggal benar-benar asing dari anda sendiri. Tetapi tanpa sokongan rakan dan keluarga, berapa ramai daripada kita yang dapat bertahan hidup seperti kehilangan pasangan, penyakit fizikal yang melemahkan, atau kehilangan pekerjaan? Ramai orang yang tinggal di jalanan hari ini terkena tragedi peribadi dan tidak mempunyai sistem sokongan untuk mendapatkan bantuan apabila mereka memerlukannya. Tetapi anda boleh membantu sekarang. Dengan memberikan masa, wang, perkhidmatan atau kemahiran anda, anda boleh membuat perbezaan dalam kehidupan orang yang tiada tempat tinggal. Ini caranya:

1. Mendidik diri sendiri. Terdapat banyak sebab mengapa seseorang menjadi gelandangan - kekurangan perumahan yang mampu dimiliki, kehilangan pekerjaan, perceraian, penyakit, penyalahgunaan bahan, penderaan domestik, dan sebagainya. Salah satu langkah pertama yang anda boleh lakukan untuk membantu golongan gelandangan cuba memahami bagaimana mereka sampai di tempat pertama.

2. Tunjukkan beberapa hormat. Jangan merawat orang yang tiada tempat tinggal seolah-olah dia tidak dapat dilihat. Katakanlah, "selamat pagi", apabila anda melewati atau membuat perbualan di bangku taman. Ramai orang yang mengalami kehilangan tempat tinggal mengatakan bahawa kehilangan martabat yang menyertai keadaan mereka lebih sukar untuk ditanggung daripada kehilangan benda fizikal sebenar.

3. Menderma. Pakaian adalah yang besar di sini, seperti kasut dan makanan. Barang-barang yang tidak mudah rosak selalu berkurang di tempat-tempat makanan dan tempat tinggal yang tiada tempat tinggal. Barang-barang lain yang mungkin diperlukan termasuk selimut, kot, buku dan barang dapur kecil, seperti cawan dan perkakas. Sekiranya anda memberi sumbangan kepada tempat tinggal yang tidak bermotivasi atau organisasi lain yang membantu kehilangan tempat tinggal, pertimbangkan untuk mendermakan bekalan pejabat, elektronik, perkakas, kad telefon atau barangan lain yang mungkin membantu mereka yang membantu mereka yang tiada tempat tinggal. Jika anda melihat seseorang yang tiada tempat tinggal di musim sejuk, tawarkan selimut, makanan atau tarps (jika anda tidak dapat meyakinkan mereka untuk pergi ke tempat perlindungan).

4. Sukarelawan. Daftarlah untuk mengendalikan perjamuan malam di tempat perlindungan tanpa tempat tinggal tempatan anda. Menjawab telefon, menyusun surat, menyampaikan makanan, membasuh pinggan, mengedarkan pakaian, anak-anak bayi, lantai bersih, memperbaiki tandas yang bocor. Ketahui apa yang mereka perlukan dan bagaimana anda boleh membantu.

5. Ajar. Letakkan kemahiran anda untuk digunakan dengan baik dengan berkongsi dengan mereka yang tiada tempat tinggal. Menguruskan kelas melalui tempat perlindungan tempatan anda untuk mengajar menaip, perakaunan, paip, pertukangan, penjagaan kanak-kanak, pemakanan atau bahkan bahasa baru. Kemahiran itu dapat membantu orang yang mencari tempat tinggal dan mungkin hidup yang lebih baik.

6. Jangkau. Undang orang yang tiada tempat tinggal di tempat ibadat anda atau acara komuniti tempatan. Mengadakan perjumpaan untuk mengambil anak-anak gelandangan ke filem atau gelanggang luncur ais. Tawarkan sokongan moral apabila anda boleh.

7. Dapatkan peluang pekerjaan. Galakkan pusat gereja atau komuniti anda untuk menyewa orang yang tiada tempat tinggal untuk cat, membersihkan, menaip, menjawab telefon atau kerja lain yang mungkin sesuai. Ramai orang tunawisma ingin bekerja tetapi tidak dapat mencari kerja tetap.

8. Dapatkan techy. Gunakan telefon pintar atau alat lain anda untuk membantu orang yang tiada tempat tinggal. Di San Francisco, muat turun aplikasi HandUp untuk membaca cerita orang-orang yang tidak mempunyai tempat tinggal di kawasan anda dan dermakan terus kepada mereka yang memerlukan. Di New York, aplikasi WeShelter dapat membantu anda belajar bagaimana untuk terlibat. Dan di Atlanta, setiap pos yang anda muat naik pada aplikasi Luv4wrd sama dengan kot, selimut atau sepasang sarung tangan kepada seseorang yang tinggal di jalanan. Hidup di tempat lain? Gunakan carian Google untuk mencari apl gelandangan untuk membantu orang dalam komuniti anda.

9. Peguambela. Hubungi tempat perlindungan tempatan anda untuk mengetahui apa barangan yang diperlukan, kemudian hubungi tentera pengakap tempatan atau organisasi sivik untuk mengaturkan pemacu makanan atau acara penggalangan dana lain untuk menarik barangan tersebut bersama-sama. Ikut politik tempatan dan bercakap di mesyuarat majlis bandar mengenai isu-isu kehilangan tempat tinggal dan program-program untuk golongan yang tiada tempat tinggal. Tulis surat editorial ke akhbar tempatan anda mengenai masalah kehilangan tempat tinggal di komuniti anda dan apa yang boleh dilakukan oleh orang untuk membantu.

Foto Sukarelawan: Imej Perniagaan Monyet / Shutterstock

Artikel Berkaitan