9 daripada burung terkecil di dunia

Burung-burung yang mendapat semua perhatian biasanya paling terang, seperti burung syurga, atau yang paling sukar, seperti elang dan elang. Dan burung hantu kelihatannya menjadi kegemaran sejagat. Tetapi bagaimana pula dengan burung-burung itu, begitu kecil, hampir anda mengira anda membayangkan mereka ketika mereka melintas? Spesies kecil ini berhak mendapat sedikit perhatian juga. Bertemu dengan beberapa spesies burung terkecil di dunia!

Merah cordon-bleu

Foto: Dave Montreuil / Shutterstock

Burung ini berwarna-warni adalah spesies burung Afrika dengan bulu biru langit dan lelaki mempunyai tempat merah pada pipi mereka yang membuat mereka kelihatan seperti mereka sentiasa memerah. Individu hanya berkembang menjadi kira-kira lima inci panjang, dan berat hanya kira-kira .35 ons secara purata. Itu kira-kira berat hanya tiga sen! Spesies ini boleh ditemui di liar di tengah dan timur Afrika tetapi juga merupakan salah satu spesis finch eksotik yang paling popular dalam perdagangan haiwan peliharaan.

Verdin

Foto: John L. Absher / Shutterstock

Dengan begini, kami bergerak dari biru ke kuning, dan dari Afrika ke barat daya Amerika Syarikat dan Mexico. Burung kecil ini adalah spesies tit pendustina, dan hanya kira-kira 4.5 inci panjang apabila ditanam sepenuhnya. Ia hanya kedua untuk bushham Amerika panjang 4.3 inci sebagai yang terkecil daripada orang yang lewat di benua itu. Buah-buahan dapat dilihat serangga mencari-cari di antara tumbuh-tumbuhan gubuk padang pasir, atau merayap sedikit gula kering dari pengumpan hummingbird setiap sekali dalam seketika.

Kurang emas

Foto: Steve Byland / Shutterstock

Goldfinch yang lebih rendah adalah burung finch Amerika yang terkecil daripada genus Spinus, dan ia mungkin menjadi finch yang paling kecil di dunia, yang hanya rata-rata 3.5 hingga 4.7 inci panjang. Siskin Andean boleh mengalahkannya dengan bulu untuk tajuk, walaupun, kerana ia masuk pada purata 3.7 hingga 4.3 inci panjangnya. Namun, pemain emas itu benar-benar kecil. Ia hanya mempunyai kira-kira 0.28 hingga 0.41 auns.

Goldcrest

Foto: OiseauxvendeeWikipedia

Siapa kata anda perlu menjadi raja? Nama saintifik goldcrest adalah Regulus regulus, dan regulus bermaksud "putera, raja kecil". Spesies ini berada dalam keluarga raja, dan adalah yang terkecil dari semua burung di Eropah. Ia mengukur hanya kira-kira 3.3-3.7 inci panjang, dan berat kurang dari 0.16-0.25 ons. Spesies mungkin kecil tetapi ia adalah perkasa dan tidak kucar-kacir ketika datang untuk membesarkan anak muda. Sebanyak 10-12 telur akan diinkubasi sekaligus, dan kadang-kadang seorang wanita akan mempunyai dua broods musim! Menjajah kerajaan jelas menjadi keutamaan bagi burung kecil ini.

Foto: Mark Medcalf / Shutterstock

Bee Hummingbird

Foto: 44km / Shutterstock

Goldcrest itu mungkin burung terkecil di Eropah tetapi burung terkecil di dunia adalah tawanan burung lebah. Ia hanya 2-2.4 inci panjang (hampir tidak lebih besar daripada lebah, dengan itu namanya) dan bobot cahaya 0, 056-0.071 ons. Itu kurang daripada berat satu sen. Mereka membuat sarang labah-labah dan lichen di mana mereka mengeram telur tidak lebih besar daripada kacang polong. Hummingbird lebah berasal dari Cuba dan hanya jarang ditemui di pulau-pulau lain yang berhampiran. Walaupun ia adalah satu keajaiban kecil di kalangan burung, ia disenaraikan sebagai hampir terancam kerana kehilangan habitat kerana hutan ditukar ke tanah pertanian. Spesies ini memerlukan usaha pemuliharaan untuk meningkatkan jumlah penduduk.

Tit akan Willow

Foto: Francis C. Franklin / Wikipedia

Walaupun saiznya kecil, titinan willow menyukai cuaca sejuk. Ia ditemui di sub-arktik Eropah dan Asia utara. Ia rata-rata panjang 4.5 inci panjang, dan berat 0.31-0.38 auns, yang kira-kira saiz yang sama dengan tetangganya yang tebal. Malah, mereka kelihatan sama persis sama. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja mereka membuka mulut mereka, seorang pembesar boleh memberitahu mereka kerana kedua-duanya mempunyai penyuaraan yang sangat berbeza.

Pardalote berbentuk

Foto: JJ Harrison / Wikipedia

Spesies ini kecil tetapi mencolok, dengan bulu warna dan corak yang menakjubkan. Tompok-tompok putih boleh menjadi kredit untuk nama samarannya, diamondbird. Ditemui di timur dan selatan Australia dalam hutan kayu putih, ia adalah salah satu spesies burung terkecil di benua yang hanya 3.1-3.9 inci panjangnya. Malangnya, spesies burung yang cantik ini menghadapi penurunan akibat hilangnya habitat untuk membersihkan habitat hutan pilihan untuk kegunaan manusia seperti domba-domba atau pembangunan bandar.

Weebill

Foto: Tom Tarrant / Wikipedia

Spesies ini mempunyai bil yang teruk (yang merupakan punca nama itu) dan badan wee untuk dipadankan! Weebill hanya tumbuh kira-kira 3-3.5 inci panjang, dan ia mengalahkan pardalote tersebut sebagai spesies burung terkecil Australia. Spesies burung kecil ini bergerak dalam kawanan kecil dan hidup di kebanyakan kawasan hutan, walaupun mereka paling menyukai hutan kayu putih.

Burung hummingbird Costa

Foto: Alan D. Wilson / Wikipedia

Kita tidak dapat mengakhiri ini tanpa melihat lagi burung humming yang agak kecil. Burung liar Costa berasal dari barat daya Amerika Utara dan ia berkembang di kawasan padang pasir. Ia tumbuh hanya 3-3.5 inci panjang, beratnya hanya 0.1 auns secara purata, dan merupakan salah satu spesies hummingbird yang lebih kecil. Pria itu mempunyai bulu ungu yang cemerlang di kepalanya, dan permata kecil yang mencolok di antara semua tan dan beige padang pasir.

    Artikel Berkaitan