9 fakta aneh tentang berdoa

Sekiranya anda jenis tukang kebun yang berharap dapat mencari serangga pemangsa di antara tumbuh-tumbuhan dan bunga anda, berhati-hatilah dengan apa yang anda inginkan ketika datang untuk berdoa. Mereka makan bug baik serta bug buruk.

Tetapi pepijat bukan satu-satunya perkara yang mereka makan. Mantid adalah tangkas, duduk-dan-tunggu pemangsa sembarangan yang boleh menyerang dengan cepat kilat seperti itu bahawa mereka bahkan telah diketahui untuk merebut burung liar yang tidak curiga. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu terlalu bimbang tentang menyaksikan serangan seperti ini jika anda adalah orang yang suka menonton serigala hummingbirds yang berjuang untuk hak-hak penyu. "Saya tidak akan memanggil mantid yang memakan hummingbirds kejadian biasa, " kata John Abbott, ketua kurator dan pengarah Muzium Penyelidikan dan Koleksi di University of Alabama.

Apabila ia berlaku, dia berkata, ia cenderung berlaku pada pengumpan dan bukannya ketika burung-burung berlegar di atas tumbuhan berbunga. "Saya fikir dalam keadaan semula jadi, lebih sukar bagi seorang mantis untuk berdoa untuk mengambil seekor burung hantu, bukan kerana ia tidak boleh berlaku. Ini hanya kerana seekor hummingbird akan menjadi lebih sedikit pada pengawalnya dan lebih sukar untuk menangkap dalam keadaan semula jadi, sedangkan jika anda mempunyai feeder dengan beberapa burung kolibri yang datang, mereka menjadi pra-sibuk dengan memerangi diri mereka sendiri dan tidak memperhatikan apa yang ada di sekeliling mereka. Kemudian sebuah mantis berdoa merangkak dan mendapati hama yang baik, dan saya rasa ini lebih - lebih-kurang-tidak adalah di mana mereka dapat merebut seekor burung liar. "

Seorang hummingbird teragak-agak setelah melihat mantis berdoa di feeder. (Foto: Fotografi / Shutterstock Cahaya)

Mantid yang memberi makan kepada hummers atau bahkan beberapa burung tampar kecil adalah satu kejadian yang jarang berlaku bahawa Abbott tidak fikir mereka berhak seperti rap buruk kerana menjadi pemangsa sembarangan. "Saya rasa mereka mungkin akan menangkap lebih banyak serangga perosak daripada yang bermanfaat, " katanya.

Juga pada sisi positif: anda tidak boleh menyalahkan lubang di daun tumbuhan pada mereka. Mereka tidak memakan tumbuh-tumbuhan, hanya hidup mangsa - yang boleh memasukkan katak kadang-kadang atau kadal. Kerana mereka tidak makan tumbuhan, tidak ada tumbuhan atau kumpulan tumbuhan tertentu untuk dimasukkan ke dalam taman anda untuk menarik mereka. Apa yang dicari oleh mantid adalah ekosistem yang menguntungkan yang mewujudkan habitat untuk serangga dan menawarkan tempat-tempat mantid untuk menyembunyikan dan memburu. "Buat saja taman yang berkeupayaan heterogen semulajadi, dan tumbuhan ini akan menjadi menarik kepada mantid, " jelas Abbott.

Sedarlah, bahawa mantis berdoa boleh menjadi sukar untuk ditemui. Ciri-ciri Abbott itu kepada dua perkara: penyamaran dan tingkah laku samar. "Mereka boleh bercampur dengan cukup baik dan kemudian menunggu di tempat yang berhati-hati untuk mendapatkan barang mangsa yang akan datang." Ini bermakna bahawa anda tidak akan mudah melihat mereka, sama ada dengan berdoa.

Sebelum anda pergi ke taman anda mencari serangga yang menarik ini, berikut adalah beberapa fakta tentang mereka yang akan membuat pemerhatian mereka lebih menarik.

Berdoalah mantesto berkaitan dengan lipas

A mantis berdoa mungkin kelihatan seperti lipas pada permulaan pertama, tetapi jika anda melihat butiran, anda akan melihat persamaannya. (Foto: Kamilla Blashchuk / Shutterstock)

Malah, mereka pada dasarnya adalah kecacatan pemangsa, kata Abbott. Ini adalah satu perkara yang dia katakan dia selalu cuba membuat dengan pengunjung ke muzium Universiti Alabama di Tuscaloosa. Beliau mendapati reaksi mereka menarik, mengingatkan satu kumpulan yang terpesona oleh kalajengking dan tarantula tetapi kecewa oleh kecoa, yang dipanggilnya tidak berbahaya. "Anda dapat melihat secara morfologi bagaimana mereka serupa, " kata Abbott tentang persamaan dengan berdoa dan kecoak. "Banyak (mantid) mempunyai perisai besar yang luas, yang sangat mengingatkan pada roach." Kepala mereka kelihatan sangat serupa. Mereka sangat berkait rapat. "Untuk masa yang lama sekarang, orang telah mengenali persamaan antara kecacatan dan mantid dan juga anai-anai, " kata Abbott. Tetapi, tidak sampai molekul-molekul mengesahkan banyak hubungan tersebut, komuniti entomologi secara keseluruhannya telah menerima bahawa hari-hari kecacatan dan anai-anai kini dimasukkan dalam susunan yang sama. akan menggunakan perintah Dictyopera untuk menimbulkan kecacatan dan mantera bersama-sama.Saya mengesyaki ia tidak akan menjadi satu atau dua tahun sehingga seseorang melakukan analisis lebih lanjut dan mencadangkan bahawa kecacatan, mantid dan anai-anai semua masuk dalam susunan yang sama.Jadi, pada dasarnya, anda boleh fikirkan anai-anai sebagai kecacatan sosial dan berdoa sebagai mantera pemarah. "

Mereka yang berdoa adalah senjata yang berbahaya

Duri pada lengan mantis 'berdoa membantu mereka menangkap mangsa mereka. (Foto: Gallinago_media / Shutterstock)

Sebenarnya, senjata untuk mengamalkan mantisan adalah senjata mematikan yang dipanggil raptorial forelegs. Mantid menyerang mangsanya dengan tiba-tiba memanjat dan menjalar forelegs mereka yang dilipat, yang sebenarnya adalah segmen yang panjang. Duri pada forelegs pemangsa ini membantu mereka memegang mangsa mereka. Mantid adalah salah satu daripada beberapa kumpulan serangga yang mempunyai forelegs yang terutama disesuaikan untuk menangkap mangsa, menjelaskan Abbott. Bukan sekadar membiarkan mereka menjejaskan, mereka membungkusnya dengan cara yang memberikan gambaran tentang penganut doa, yang, tentu saja, bagaimana mereka mendapat nama mereka.

Seks boleh berisiko untuk lelaki, tetapi sebabnya sering disalahpahami

Mempunyai seks untuk seorang lelaki adalah permainan yang berisiko dengan kemungkinan dia kehilangan kepalanya. (Foto: Katarina Christenson / Shutterstock

Satu kajian menyimpulkan bahawa wanita mungkin memenggal lelaki kira-kira 15 peratus dari masa ketika mereka pasangan. Salah satu sebab yang diberikan untuk ini yang telah pun muncul dalam buku teks sains lama, kata Abbott, adalah ini dianggap sebagai mekanisme wajib yang memotong kepala lelaki menyebabkan otot-ototnya dikontrak dan memaksanya melancarkan sperma dan memindahkannya ke wanita itu. "Itu tidak benar, " kata Abbott. "Tidak perlu bagi lelaki itu kehilangan nyawanya untuk berkahwin dengan wanita. Walaupun 15 peratus tidak penting, itu bukan kejadian yang paling biasa." Apa yang sedang berlaku, katanya, adalah ini adalah pemangsa yang cukup sembuh dan wanita sering lebih besar daripada lelaki. Salah satu perkara yang beliau katakan yang membantu menjelaskan jenis tingkah laku ini dari perspektif evolusi adalah bahawa makan kerana hasil hubungan seks adalah pelaburan di pihak lelaki. "Jika lelaki itu dimakan semasa kawin, maka anda boleh memikirkannya kerana dia pada dasarnya menyediakan nutrien untuk wanita untuk menembakkan telur. Oleh itu, ia adalah berfaedah dalam pengertian untuk lelaki itu kehilangan nyawanya kerana dengan melakukan itu dia menyediakan sumber nutrisi yang memberikan telur - dan dengan itu gen-nya - peluang yang lebih baik untuk bertahan hidup. Ini berlaku dalam kumpulan lain, dan itulah satu idea di sebalik kenapa ada peratusan yang tinggi dari perempuan yang memakan jantan. "

Doa berdoa hanya mempunyai satu telinga

Abbott mengingati persoalan Trivial Pursuit dekad lalu yang dia masih tertawa ... apa yang hanya satu-satunya serangga yang mempunyai telinga tunggal? Jawapannya, tentu saja, adalah mantis berdoa. Biasanya serangga mempunyai telinga di setiap sisi thorax, kata Abbott. Tetapi, dalam tengkorak mereka tympana, atau telinga, digabungkan menjadi struktur tunggal dan terletak di bahagian bawah badan mereka di antara kaki mereka.

Mantid mempunyai bentuk badan yang aneh kerana sebabnya

Tubuh mereka yang luar biasa memberikan tujuan praktikal: ia menjadikan mereka pemangsa sengit. (Foto: flaviano fabrizi / Shutterstock)

Mereka pada dasarnya telah berkembang menjadi pemangsa yang baik, kata Abbott. Sebagai tambahan kepada forelegs raptorial, mereka mampu menghidupkan kepala hampir 180 darjah sehingga mereka dapat melihat kembali bahu mereka, yang membantu menjadikan mereka pemangsa tangkas dan juga membantu mereka melarikan diri pemangsa. Sebenarnya, bentuk badan yang meluas dari toraks jelas merupakan bentuk badan yang berfaedah untuk pemangsa. Tidak ada apa-apa yang di sini adalah kumpulan serangga lain yang tidak berkaitan dengan berdoa mutiara yang dipanggil mantisflies yang mempunyai pandangan yang sangat halus untuk berdoa. "Itu sebabnya mereka mendapat nama mereka, mantisflies, dan mereka juga pemangsa, " kata Abbott. "Konvergensi bahawa perkara-perkara ini kelihatan sama, jadi jelaslah bentuk pemangsa yang berguna untuk dimiliki, mereka lebih kecil, dan kebanyakan orang tidak akan mengenali perbezaan ini adalah biasa, tetapi bukan kumpulan yang kebanyakan orang akan menjadi biasa dengan. "

Mantid ditemui di seluruh AS

Terdapat kira-kira 2, 300 spesies tulen di seluruh dunia, dengan kepelbagaian terbesar yang berlaku di kawasan tropika di Timur Tengah dan Barat. Walau bagaimanapun, agaknya kira-kira 20, berlaku di Amerika Utara berbanding dengan jumlah keseluruhan mereka. Walau bagaimanapun, mantid boleh didapati di seluruh Amerika Syarikat, dengan kepelbagaian terbesar di Selatan dan Timur kerana ia adalah kumpulan yang berkaitan dengan tropika.

Mantid boleh pergi dari pemangsa ke mangsa

A mantis berdoa di cicak dinding muda. (Foto: Andrea Mangoni / Shutterstock)

Walaupun tidak biasa, mantid boleh menjadi mangsa kadal dan katak selain burung. Apa yang lebih biasa, kata Abbott, adalah kadal dan katak yang menghiasi mantid. Makhluk-makhluk lain yang membiak pada mantid termasuk labah-labah, burung insektivor dan bahkan kelelawar.

Mantids mungkin dikelirukan dengan tongkat berjalan

Satu spesies mantis berdoa, Brunner's Mantis (Brunneria borealis), kelihatan seperti tongkat, kata Abbott. "Ia benar-benar panjang dan tidak mempunyai sayap tetapi ia mempunyai kelebihan raptorial dan kepala mantid yang tersendiri. Jika anda melihat dengan teliti anda akan berkata, 'Oh, ya, saya lihat mereka.' Tetapi, secara ringkas, sekilas, ia akan kelihatan seperti tongkat berjalan kaki. Semua tongkat berjalan kaki di Amerika Syarikat kecuali satu spesies di Florida, Walkingstick Mayer (Haplopus scabricollis), yang mempunyai sayap pendek, tanpa sayap. Cara utama untuk perbezaan antara mantis dan tongkat yang berdoa adalah berdoa yang mengawasi memiliki punggung predator (tongkat berjalan tidak kerana mereka adalah vegetarian dan tidak memerlukannya) dan kepala segi tiga yang tersendiri dari mantid.

Mantids mengatasi musim sejuk dengan menghasilkan kes telur yang dipanggil ootheca

Kepompong memegang beratus-ratus telur, tetapi hanya beberapa yang akan mencapai kematangan. (Foto: Bankim Desai / Shutterstock)

Orang dewasa tidak dapat bertahan dalam suhu beku, tetapi dalam iklim cuaca sejuk, mereka memastikan kelangsungan spesies mereka dengan meletakkan ratusan telur yang pada dasarnya terpaku bersama dalam telur yang disebut ootheca. "Pada dasarnya, kecoak melakukan perkara yang sama, dan ia satu lagi contoh bagaimana ia serupa, " kata Abbott. "Anda sering boleh menentukan kehadiran dan spesies mantid di taman anda (walaupun anda tidak melihatnya) dari ootheca mereka kerana ootheca adalah jenis yang spesifik dalam bentuk dan penampilan, " kata Abbott.

Perempuan sering akan membungkus kes telur di sekitar sesuatu yang nipis seperti anggota pokok atau ranting atau wayar pagar. Kadang-kadang anda juga akan melihat mereka melekat pada sisi rumah. Seperti banyak serangga, kes telur selalunya mengandungi beratus-ratus telur kerana hanya beberapa telur yang akan menjadi telur matang. Untuk satu perkara, tidak semua telur akan menetas. Untuk yang lain, ikan tawon akan kadang-kadang memakan telur. Majoriti telur yang menetas akan menjadi mangsa serangga lain, dan kadang kala adik-beradik akan membunuh dan makan satu sama lain. Kadang-kadang pusat taman atau vendor dalam talian akan menawarkan ootheca untuk dijual, tetapi Abbott meminta berhati-hati dalam membeli ini. "Tidak ada yang salah dengan yang saya katakan, selagi spesies yang anda masukkan ke dalam taman anda secara semula jadi dijumpai di kawasan anda. Anda perlu berhati-hati bahawa anda tidak memperkenalkan spesies ke kawasan yang tidak sepatutnya dimiliki. sentiasa bahaya dengan aktiviti sedemikian. "

Artikel Berkaitan