9 fakta tentang kambing biri-biri babydoll

Dengan wajah beruang teddy mereka yang manis dan pesona bulu domba, kambing biri-biri bayi menarik orang yang mencari haiwan kesayangan yang lembut atau tukang periuk yang menggemaskan.

Secara rasmi dikenali sebagai biri-biri Southdown babydoll, anggota baka kuno ini adalah versi kecil dari kambing biri-biri Southdown, yang berasal dari "Downs" Selatan dari Sussex County, England. Di sana, mereka terkenal dengan ketabahan mereka, bulu halus dan daging lembut mereka. Keturunan ini membuat perjalanan ke Amerika Syarikat sekitar 1803, menurut Olde English Babydoll Southdown Registry Sheep.

Orang sering memilih untuk menjaga kambing biri-biri bayi kerana mereka mempunyai keperibadian yang lembut namun unik, kata Rosemary Weathers Burnham, yang membiak domba kecil di Beacon House Farm di Union, Kentucky.

"Mereka sangat lembut dan mereka tidak begitu besar, jadi mereka mudah menguruskan, " kata Burnham. "Saya suka melihat personaliti yang berbeza."

Dia menyebut Nona, yang begitu jauh dia akan datang kepada anda dan dengan senang hati akan tinggal di rumah dengan anda. Kemudian ada Harmony, pemimpin pemimpin yang sangat berani, yang selalu keluar di depan orang lain. Dan Iris, yang manis dan malu dan seorang ibu yang baik.

Domba Babydoll paling kerap putih, tetapi juga boleh menjadi hitam, iaitu gen resesif.

Kerana mereka berada di bawah sinar matahari banyak, bulu pada kambing hitam menyala dan kelihatan coklat. Seperti yang mereka umur, mantel mereka boleh bertukar sejenis coklat kelabu.

Bulu mereka, yang diluncurkan setiap musim bunga, adalah kenyal dan lembut. Dalam istilah tekstil, ia berjalan dalam lingkungan 19 hingga 22 mikron, yang bermaksud ia serupa dengan kasmir dan boleh dipakai di sebelah kulit tanpa gatal dan tidak selesa.

Babydolls hanya sekitar 18 hingga 24 inci apabila mereka dewasa sepenuhnya. Kerana saiznya yang kecil, mereka mudah dikendalikan dan popular untuk projek 4-H. Mereka boleh dengan mudah terkandung dengan pagar kecil dan rendah. Bahaya yang lebih besar bukan kerana makhluk-makhluk yang indah ini akan melarikan diri; ia adalah pemangsa yang boleh sampai kepada mereka.

Kedua-dua bayi duyung dan bulu domba dijumpai secara semula jadi, bermakna mereka dilahirkan tanpa tanduk. Mereka bersifat tidak agresif dan boleh menjadi waspada dalam situasi baru. Petani mengatakan bahawa kambing biri-biri ingin tahu dan mempercayai orang-orang yang mereka tahu dan sangat suka rutin.

Babydolls adalah penjaga mudah dan tidak memerlukan banyak kawasan.

"Mereka tidak susah payah di tanah, satu-satunya perkara yang mereka makan adalah memakan rumput, " kata Burnham.

Anda memerlukan perlindungan di mana mereka boleh menyejukkan diri pada musim panas dan keluar dari hujan. "Tetapi pada umumnya mereka suka berada di luar kerana mereka selalu memakai sweater bulu itu. Mereka tidak suka basah."

Domba Babydoll popular sebagai "rumpai organik." Mereka sering digunakan di ladang anggur dan juga kebun kerana mereka tidak menyakiti buah, batang pokok atau pokok renek dan mereka menyuburkan tanah semasa mereka merapikan.

Kambing babydoll adalah ibu yang baik, menurut peternak, dan sering memiliki kembar dan kadang-kadang bahkan tiga kali ganda. Mereka suka tinggal bersama dan tidak biasanya bersiar-siar dan tersesat.

"Perkara istimewa mengenai domba ini adalah mereka mempunyai naluri yang kuat, mereka cenderung untuk bersatu, " kata Burnham. "Setiap malam mereka kembali ke padang pasir dan bermalam, mereka mempunyai perkara ini untuk pulang ke rumah setiap malam."

Artikel Berkaitan