9 fakta yang luar biasa tentang lebah asli Amerika Utara

Kita semua tahu lebah sangat hebat. Tanpa pendebunga ini, manusia dan banyak makhluk lain akan mati kelaparan. Tetapi ada banyak lebah yang kebanyakan kita tidak menyedari, termasuk jumlah kepelbagaian. Terdapat lebih daripada 4, 000 spesies lebah asli di Amerika Utara sahaja. Dan dengan kepelbagaian itu datang kebiasaan dan tingkah laku yang luar biasa. Jurugambar Clay Bolt sedang dalam perjalanan untuk mendokumenkan semua lebah Amerika Utara, dan dia telah menemui beberapa fakta menarik.

Dia telah memberikan kita beberapa perkara yang paling keren yang dia pelajari semasa kerja dengan serangga ini. Dari pheromones yang bertindak sebagai cloaks yang tidak kelihatan, ke telur yang menetas dengan cara teratur di dalam sarang, untuk lebah yang bersaing dengan lebah madu Eropah sebagai penyerbu yang paling efisien, bersiaplah untuk membuka mata anda tentang lebah.

1. Pemanas terbina dalam

Bumble Bee Vosnesensky ( Bombus vosnesenskii ), San Francisco

Pada musim bunga, seekor ratu lebat yang baru merayap telurnya dalam sarang sedikit jerami seperti burung ibu. Dengan meletakkan perutnya di atas telur dia dapat mengawal suhu mereka, mempercepatkan perkembangan anaknya. Apabila telur telah menetas dan larva telah muncul, dia akan terus menjaga anak-anaknya hangat sehingga mereka cukup tua untuk meninggalkan sarang untuk mencari makan. Untuk mengekalkan telur kedudukan duduknya selama mungkin dia mula-mula membina periuk lilin kecil yang dipenuhi dengan nektar manis di sebelah sarang yang dia boleh menghirup sehingga tidak perlu meninggalkan anaknya terlalu kerap.

2. Jubah tak kelihatan

Male Cuckoo Bee (Nomada sp), Chatanooga, Tennessee

Selepas perselisihan, lebah kumbang di genus Nomada memindahkan "jubah tak kelihatan" feromon kepada pasangannya yang membolehkannya tergelincir, tidak dapat dikesan, ke dalam sarang spesies tawon tuan rumahnya. Pintu masuk sarang lebah bersendirian dipenuhi dengan tandatangan kimia unik yang berfungsi sebagai jenis sistem pengesan penceroboh bagi pelawat yang tidak diingini. Walau bagaimanapun lebah langsir betina mampu melewati tanpa banyak masalah kerana hadiah unik ini dari pasangannya.

3. Penerbangan malam

Pelarian Bee Sweat (Megalopta sp), Pergunungan Kanuku, Guyana

Kebanyakan lebah terbang pada siang hari. Walau bagaimanapun beberapa spesies Amerika Utara (seperti lebah berpeluh, Lasioglossum texana) dapat menavigasi dengan cahaya bulan dan bintang-bintang, yang membolehkan mereka untuk mengumpul debunga dan madu dari tanaman nocturnally blooming seperti primrose malam. Spesies wartawan, seperti lebah peluh Amerika Selatan yang terbang malam ini, telah membesarkan mata mudah yang dikenali sebagai ocelli (3 mata kecil yang berpusat di antara mata majmuk yang lebih besar) yang membantu mereka menavigasi dalam pencahayaan yang sangat rendah.

Sedangkan untuk mekanik terbang, satu kajian baru menyoroti bagaimana sayap yang agak kecil dapat menjaga mayat mereka dalam penerbangan. Lebah mempunyai aliran udara seperti angin puting beliung yang terbentuk di ujung-ujung sayap mereka yang terkenal sebagai vorteks terdepan (LEV). "Pada mulanya, semua orang menyangka ini adalah penyelesaian ajaib yang kami cari. Orang ramai menyembah vorteks dan mengandaikan mereka mesti bertanggungjawab untuk mengangkat tenaga tambahan, "kata Mostafa Nabawy dari University of Manchester, pengarang utama kajian, kepada New Scientist. "Sebaliknya kami mendapati bahawa LEV bermaksud sayap boleh terbang pada sudut serangan yang lebih tinggi tanpa terhenti, " kata Nabawy.

Pusing udara di tepi sayap membantu sudut lebah sayap mereka lebih tajam ke langit, meningkatkan aliran udara ke atas sayap. Sudut yang lebih tajam ini ialah apa yang memberi angkat cukup angkat untuk terbang.

4. Panggilan bangun

Leafcutter Bee ( Megachile melanophaea ), Madison, Wisconsin

Lebah rotan dibesarkan dalam sarang sempit, seperti tiub yang dipenuhi daun oleh ibu mereka. Biasanya, lebah menetas dari pintu masuk (telur terakhir diletakkan) ke bahagian belakang sarang supaya semua orang boleh pergi dengan cara yang teratur. Kadang-kadang, lebah muda boleh "tidur dalam" terlalu lama, menyekat keluar dan menyebabkan kesesakan lalu lintas untuk baki sarangnya. Apabila ini berlaku, pasangan sarang yang seterusnya akan memberikan adiknya yang mengantuk yang lembut pada ujung abdomen sebagai isyarat bahawa ia adalah masa untuk bangun dan bergerak.

5. Tidur digantung

Thistle lebah bertanduk panjang ( Melissodes desponsa ), tidur di atas goldenrod.

Lebah yang bersendirian, seperti yang anda katakan dari nama mereka, tidak tinggal di koloni seperti lebah madu. Oleh kerana tidak ada rumah komunal untuk kembali ke, banyak spesies bersendirian seperti lebah lebah bertubuh panjang akan berehat pada waktu malam dengan mengepakkan mandibula mereka ke sedikit tumbuh-tumbuhan. Selepas mencari tapak tambak yang sesuai pada waktu senja, lebah akan masuk dalam keadaan animasi yang digantung sehingga keesokan harinya apabila kehangatan matahari memungkinkan untuk terbang sekali lagi. Ini adalah sifat yang masih dikongsi oleh beberapa nenek moyang lebah kuno dalam keluarga Sphecidae.

6. Nenek moyang

A Beewolf ( Philanthus gibbosus ) memegang Bee Sweat ( Lasioglossum pilosum ) di bawah perutnya sebelum mengangkutnya kembali ke sarangnya sebagai lumpuh, makanan yang hidup untuk anaknya.

Yang pertama datang, lebah atau tawon? Ramai ahli biologi evolusi percaya bahawa lebah pada asasnya adalah keturunan daripada hemisfera pengumpulan debunga yang secara langsung diturunkan dari sekumpulan tawon pemangsa dalam keluarga Crabronidae. Wasps dalam keluarga ini - kumbang, sebagai contoh - sering mengunjungi bunga mencari mangsa serangga untuk memberi makan kepada anak muda mereka. Mangsa yang ditangkap seringkali dilapisi dengan serbuk sari apabila diberi makan anak lembu muda. Pada mulanya ini berfungsi sebagai sumber tambahan protein untuk anak lembu muda tetapi dari masa ke masa satu atau lebih spesies mula memberi makan kepada mereka pemakanan debunga yang ketat. Ini akhirnya membawa kepada peningkatan serangga yang kini kita panggil lebah. Lebah memberi makan dengan nektar dan debunga dan menggunakan rambut berbentuk unik yang dipanggil scopa yang membolehkan lebah betina mengumpul debunga untuk anaknya.

7. Lebah tanpa ragu-ragu

Rumpai lebah ( Trigona sp ) dari Pegunungan Kanuku, Guyana

Semua lebah tidak menghasilkan madu - sejenis yang kami suka mempunyai roti panggang kami. Kebanyakan orang biasa dengan lebah madu dan kemampuan mereka untuk mengambil madu bunga - melalui proses biologi yang luar biasa - dan menjadikannya madu yang lazat. Walau bagaimanapun, kebanyakan spesies lebah adalah bersendirian, atau hanya sosial yang sangat terhad, yang bermaksud bahawa mereka tidak perlu menyimpan simpanan makanan yang tersedia untuk koloni mereka yang semakin berkembang. Walaupun banyak lebah bersendirian mencampur sedikit bahan seperti madu dengan peruntukan kecil debunga untuk madu yang benar, muda itu hanya dibuat oleh beberapa spesies lebah dalam keluarga Apidae, yang termasuk lebah madu dan kumpulan yang beragam yang dikenal sebagai lebah tanpa ragu-ragu. Lebah tanpa ragu juga dipelihara untuk madu di seluruh kawasan tropika di dunia.

8. Pencemar polimer yang produktif

Bee Blueberry Southeastern ( Habropoda laboriosa )

Lebah asli layak mendapat lebih banyak kredit untuk menghasilkan makanan yang kami nikmati setiap hari. Adakah anda tahu bahawa lebah madu tidak selalu menjadi penyerbu paling berkesan tanaman asli Amerika Utara seperti blueberries dan squash? Bauran blueberry dipegang erat di anthers bunga, yang membuatnya sangat sukar untuk lebah madu untuk mengaksesnya. Lebah lebat dan spesies pakar seperti lebah blueberry Southeastern menggunakan teknik yang dikenali sebagai penyebaran buzz atau sonication untuk melepaskan debunga ini. Untuk melakukan ini, lebah membebaskan otot penerbangan mereka dan bergetar dengan laju pesat, mencairkan debunga dan menyebabkannya jatuh dari bunga blueberry ke badan mereka. Telah dianggarkan bahawa Bee Blueberry Southern yang produktif akan melawat sebanyak 50, 000 bunga dalam seumur hidupnya, menghasilkan pengeluaran di sekitar 6, 000 buah blueberries. Tidak buruk untuk lebah kecil!

9. Serangga yang terancam

Rusty Patched Bumble Bee ( Bombus affinis ). Fotografi di Madison, WI

Walaupun terdapat kira-kira 4, 000 spesies lebah asli di Amerika Utara, banyak yang mengalami masalah serius disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk kehilangan habitat dan penggunaan racun perosak seperti neonicotinoids. Dalam kebanyakan kes, racun perosak tidak secara langsung membunuh lebah penyerbukan tetapi sebaliknya melakukannya secara tidak langsung dengan menjejaskan keupayaannya untuk membiak atau menyimpan lemak badan, mengakibatkan kematian lambat. Satu contoh tragis lebah Amerika Utara dalam penurunan yang serius ialah lebah lebat yang ditebang ( Bombus affinis ), yang angkanya menurun 87 peratus dalam 15 tahun yang lalu. Bee lebah yang indah ini dan spesies lain yang berkaitan dengannya telah ditimbulkan dengan patogen dalaman yang diperkenalkan ke Amerika Utara apabila lebah lebah yang diimport dari Eropah untuk mencemarkan tomato rumah hijau melarikan diri ke alam liar dan bersentuhan dengan lebah liar. Franklin's bumble bee ( Bombus franklini ), seorang saudara dari lebah yang terbakar yang berkarat yang juga telah terjejas oleh patogen ini, belum dilihat sejak tahun 2006.

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini sejak ia diterbitkan pada bulan November 2014.

    Artikel Berkaitan