9 haiwan dengan perpindahan yang sangat panjang

Haiwan berhijrah kerana banyak sebab yang berbeza. Sesetengah mengembara jarak jauh secara bermusim untuk makanan, mencari makanan pilihan mereka beratus-ratus dan beribu-ribu batu jauhnya. Orang lain membuat perjalanan mereka untuk mencari pasangan manakala yang lain pula melakukannya untuk mengelakkan cuaca yang tidak baik, tinggal di hadapan garis musim sejuk kerana ia merayap dari tiang setiap tahun.

Panjang migrasi haiwan berbeza-beza sebab alasan untuk melakukannya. Kebanyakan migrasi diukur dalam batu, walaupun beberapa haiwan seperti ubur-ubun emas mungkin bergerak hanya beberapa ratus meter pada penghijrahan harian mereka, berikutan matahari. Sesetengah jenis plankton mula beratus-ratus kaki di bawah lajur air sebelum mendekati permukaan ketika matahari terbenam. Pada waktu malam mereka berhijrah ke bawah ke bawah.

Kami mahu memberi tumpuan kepada spesies-spesies ini yang melakukan migrasi yang sangat panjang. Yang mana haiwan paling terkenal di dunia? Organisme mana yang beribu-ribu perjalanan, dan bahkan puluhan ribu, untuk mengejar makanan yang lebih baik, cuaca yang lebih panas, atau peluang untuk mencari pasangan dan membiak?

Kami menjelajahi dunia jauh dan membawa sembilan haiwan ini dengan migrasi yang sangat panjang.

Nikmati!

Rama rama-rama

Photo: Plains and Prairie Potholes / Flickr

Daripada semua haiwan yang disenaraikan di sini, jumlah penghijrahan raja rama-rama adalah yang paling singkat, hanya beberapa ribu batu paling banyak. Tetapi apa yang mereka kekurangan dalam jarak keseluruhan, mereka lebih daripada membuat keputusan bagaimana mereka melakukannya. Lihat, perkara itu, rama-rama raja hanya tinggal selama beberapa bulan. Penghijrahan mereka boleh mengambil masa enam bulan. Ini bermakna bahawa ia memerlukan dua hingga tiga generasi kupu-kupu untuk setiap penghijrahan! Entah kenapa pengetahuan tentang bagaimana perjalanan beribu-ribu batu tertanam dalam DNA mereka dan sangat halus untuk membolehkan mereka mengambil jalan, tidak kira di mana mereka dilahirkan bersama-sama.

Rama rama-rama biasanya berkemah di selatan sekitar bulan Ogos dan utara pada musim bunga. Kawasan musim sejuk Mexico mereka hanya ditemui pada tahun 70-an dan ahli entomologi masih tidak pasti mengenai mekanisme biologi yang membolehkan penghijrahan pelbagai generasi mereka.

Ikan paus

Kami memutuskan untuk membajak ikan paus bersama-sama dalam satu kategori besar kerana jika tidak separuh haiwan yang disenaraikan akan menjadi satu jenis ikan paus atau yang lain. Paus mempunyai manfaat besar-besaran dan hidup dalam medium - lautan terbuka luas - yang kondusif untuk perjalanan jarak jauh.

Paus Humpback

Foto: Mike Baird / Flickr

Paus humpback adalah salah satu daripada haiwan terbesar di dunia dan boleh tumbuh lebih panjang daripada 50 kaki panjang. Paus bongkahan hampir didorong kepupusan oleh ikan paus, tetapi moratorium pada tahun 1966 memburu spesies ini telah membantu pulihnya. Mereka adalah haiwan yang bersendirian dan menghabiskan musim panas mereka makan di perairan kutub sejuk. Pada musim sejuk, mereka berpindah ke khatulistiwa untuk mencari pasangan dan baka. Secara keseluruhannya, ikan paus bungkuk khas anda boleh diletakkan dalam lebih dari 6, 000 batu perjalanan dalam setahun.

Paus kelabu

Paus abu-abu adalah satu lagi penghormatan yang mendalam dan boleh berkembang menjadi hampir sama besarnya dengan bonggol. Mereka juga telah terbukti menjadi sasaran menarik untuk merpati ikan paus dan anggaran populasi mereka hanya di utara 20, 000. Paus kelabu diiktiraf sebagai salah satu laluan penghijrahan terpanjang untuk mamalia dan boleh mengembara 10, 000-12, 000 batu setahun, menghabiskan musim panas di perairan antara Alaska dan Rusia dan mengawan dan berkeliaran di semenanjung Baja.

Paus kanan Selatan

Foto: Ken C Moore / Shutterstock

Pelbagai ikan paus kanan Selatan meluas dari pantai Antartika ke bahagian paling selatan di selatan Amerika Selatan, Afrika dan Australia. Mereka makan di Lautan Selatan pada musim panas dan kemudian berhijrah ke utara, seperti humpback dan kelabu, untuk membiak. Masih banyak yang kita tidak tahu tentang alasan berhijrah dari ikan paus kanan Selatan, tetapi para saintis telah mendokumenkan satu perjalanan perjalanan sebanyak 2, 750 batu (dua kali untuk mendapatkan jumlah perjalanan sepanjang 5, 500 batu).

Ternak Artik

Foto: Brian Gratwicke / Flickr

Foto: Kitty Terwolbeck / Flickr

Burung adalah sejenis haiwan yang terkenal dengan migrasi panjang. Seperti ikan paus, mereka hidup dalam medium, langit terbuka, dibuat untuk berhijrah. Burung mengambil kesempatan ini dengan membuat beberapa batu besar. Ternika Arktik, salah satu penghijrahan terpanjang di planet ini, dapat mengembara minda yang membingungkan 44.000 mil dalam setahun (Bumi berada di bawah 25.000 mil di sekitar). Mereka melakukan ini dengan membuat perjalanan dari musim pembiakan musim panas mereka di Artik sepanjang jalan ke Antartika hingga musim sejuk, dan kembali, setiap tahun. Maju bahawa dengan kira-kira 30 tahun purata kehidupan tern, dan anda boleh mendapatkan lebih dari 1 juta batu dalam seumur hidup. Terlalu buruk mereka tidak mendapat selebaran kerap untuk itu.

Sandpiper pektoral

Foto: Gary Yankech / Flickr

Foto: Paul J. Hurtado / Flickr

Foto: Peter Massas / Flickr

Anda tidak akan berfikir bahawa sandpiper pektoral akan menjadi pemenang juara hanya dengan melihatnya - sayap rata rata burung kecil hanya sekitar satu setengah kaki. Tetapi sandpiper pektoral meletakkan dalam beberapa batu yang serius pada sayap - lebih daripada 18, 000 dalam setahun. Mereka melakukan perjalanan setiap tahun dari tempat pembiakan di Hemisfera Utara (Alaska, Kanada, dan Asia utara) ke Hemisfera Selatan (Amerika Selatan dan Australia).

Sooty shearwater

Foto: Mike Baird / Flickr

Foto: Anita Ritenour / Flickr

Foto: Mike Baird / Flickr

Air tawar yang kaya ini adalah burung yang besar, dengan lebar sayap lebih daripada tiga kaki. Mereka membuat penghijrahan setiap tahunnya lebih daripada 40, 000 batu dengan berputar di antara Belahan Utara dan Selatan. Pada tahun 2005, para saintis mencatatkan 19 ekor shearwaters dan melihat keheranan ketika mereka terbang jauh dalam mengejar cuaca panas dan makanan yang produktif.

Pusing skimmer Globe

Foto: Don Faulkner / Flickr

Foto: Andy Reago & Chrissy McClarren / Flickr

Botak skimmer dunia dinamakan dengan baik. Salah satu pepatung yang paling banyak didistribusikan di dunia, mereka telah diperhatikan membuat perjalanan lebih daripada 2, 300 batu dan para saintis berpendapat mereka boleh meletakkan lebih dari 11, 000 batu perjalanan dalam setahun. Tidak teruk untuk serangga hanya beberapa inci panjangnya.

Penguin adelie

Foto: Chad Rosenthal / Flickr

Foto: Liam Quinn / Flickr

Foto: Laurens / Flickr

Seperti semua penguin, penguin Adelie membelanjakan nyawa mereka di perairan Antartika. Burung kecil yang ingin tahu ini membahagikan tahun antara pembiakan dan tempat makan yang boleh memerlukan lebih daripada 10, 000 batu perjalanan transit. Pada tahun 2003, penyelidik penguin menandakan dua koloni yang tinggal di Pulau Ross Antartika dan mendapati purata burung yang berhijrah sedikit lebih daripada 8, 000 batu dengan laluan terpanjang hampir 11, 000 batu.

    Adakah anda di Twitter ? Ikut saya (@sheagunther) di sana , saya memberikan tweet yang baik.

    Artikel Berkaitan