9 jenis spesis mantis yang paling tidak masuk akal

Sebuah bunga mantis nymph berkilat dengan sempurna di atas daun yang digulung. (Foto: Cathy Keifer / Shutterstock)

Apabila ia datang kepada serangga, mantis berdoa adalah yang paling pelik. Mantis berjalan dengan musyawarah yang lambat, bersembunyi di penglihatan biasa, sering kali tidak diperhatikan oleh bahkan penjelajah alam yang paling menawan. Walaupun mata menonjol, menentang forelegs dan sikap pelik, ia bukan ahli ketua perintah itu. Ia menjadi lebih baik.

Susunan serangga mantis terdiri daripada lebih daripada 2, 000 spesies, masing-masing mempunyai forelegs bengkok yang khas dan panjang, badan regangan. Mempunyai pancang ganjil, jalur tebal dan mimicry tempat, ini adalah beberapa ciptaan yang paling luar biasa alam semula jadi.

Foto: Patricia Chumillas / Shutterstock

Mantis flower spiny

Mantis bunga yang berkilat (nimfa yang dipaparkan di atas) adalah spesies yang kecil dan luar biasa, dengan rekaan sayap yang menarik dan menarik. Cermin mata pada sayapnya mengingatkan nombor 9 dan berfungsi untuk menghalang pemangsa. Tetapi makhluk-makhluk ini adalah pemangsa ganas sendiri, bercampur-campur ke dalam cawangan dan bunga dengan begitu baik sehingga beberapa serangga akan cuba mendebarkan mereka - kepada penyerbu pembunuh.

Foto: Cathy Keifer / Shutterstock

Mantis bunga Devil

Sendiri di atas pokok, mantis bunga syaitan adalah pelbagai warna hijau, biru dan ungu. Tetapi dalam mod ancaman (di sebelah kanan), mudah untuk memahami bagaimana makhluk ini mendapat namanya, Idolomantis diabolica. Dengan forelegs yang dibangkitkan, thorax dan abdomen yang aneh terdedah. Jika pemangsa tidak takut, pastinya mesti dikelirukan!

Foto: Cathy Keifer / Shutterstock

Hantu hantu

Mantis hantu adalah daun yang menyerupai meniru dari kepala ke kaki, lengkap dengan urat rumit dan gaya rambut mengesankan.

Foto: hfuchs / Shutterstock

Empusa fasciata

Keindahan ungu ini berdiri dengan antena yang panjang dan kabur. Ramping sebagai batang, warna mantis ini membantu menyembunyikannya di antara bunga dan daun yang sama.

Foto: Ferran Pestaña / flickr

Conehead mantis

Sepupu Empusa fasciata, Empusa pennata, adalah seperti yang asing dalam bentuknya yang tegas. Sudah tentu, makhluk ini hidup di antara rumput kasar dan tumbuhan berbunga, bersembunyi di belakang bunga untuk mangsa yang tidak curiga.

Foto: Roger Meerts / Shutterstock

Mantis orkid Malaysia

Mantis anggrek adalah spesies kecil yang cantik, dengan kaki seperti kelopak dan pewarna pink lembut. Serangga ini berasal dari hutan hujan Asia, di mana ia menyembunyikan dalam orkid atau di antara pokok-pokok, berubah menjadi coklat jika persekitaran memanggilnya. Cantik walaupun mungkin, fungsi utama untuk penampilan mantis ini adalah untuk menarik mangsa.

Foto: Dr. Morley Read / Shutterstock

Daun mantis

Spesies mantis berdoa ini telah disesuaikan untuk persekitaran Amerika Tengahnya. Daripada setiap bahagian badannya meniru daun, dia mempunyai badan yang agak normal di bawah hud daun berkilat.

Foto: Sebastian Janicki / Shutterstock

Batang mantis

Mantis tongkat ini hampir seperti ketam dalam corak yang berwarna-warni, mata yang menarik, dan cara memegang forelegs. Ia mempunyai badan yang luar biasa panjang, hampir tidak menyerupai serangga sama sekali!

Foto: Moisés Silva Lima / flickr

Mantis daun mati

Batman kru mantis, mantis daun mati gelap dan merenung. Ia tidak kelihatan di luar tempat - selamat di kalangan cawangan serta di kawasan hutan.

Artikel Berkaitan