9 latihan Qigong yang boleh anda lakukan di rumah

Qigong adalah yang terbaik, dan yang paling mudah dijelaskan, sebagai meditasi yang bergerak. Bagi orang-orang (saya salah seorang daripada mereka, bergantung pada hari itu), yang menghadapi kesukaran duduk sambil bermeditasi-ramai di antara kita duduk sepanjang hari dan memerlukan lebih banyak pergerakan dalam kehidupan kita - ini boleh menjadi penyelesaian kepada cabaran untuk berlatih secara konsisten senaman menenangkan minda. Pergerakan, sebagai tambahan kepada pernafasan dan penjelasan minda, mungkin hanya apa yang anda perlukan untuk membawa anda ke ruang meditasi setiap hari.

Qigong Cina Tradisional adalah semua menyelaraskan badan, nafas dan minda melalui satu siri pergerakan, dan telah terbukti mempunyai mental (mengurangkan kebimbangan dan tekanan) dan faedah kesihatan fizikal (menurunkan tekanan darah, tidur lebih baik).

Kacang-kacangan dan bolt amalannya mudah: Ia adalah kombinasi pergerakan perlahan, mengalir, pernafasan mendalam dan minda yang tenang. Ia datang dari gabungan seni mempertahankan diri tradisional Cina, perubatan dan falsafah, dan di dalam China, terdapat beberapa variasi mengenai amalan ini. Ia telah diharamkan semasa Revolusi Kebudayaan pada 1962, dan telah disahkan semula pada tahun 1976, tetapi itu hanya sekilas dalam sejarah Qigong, yang telah diamalkan dalam pelbagai cara untuk lebih dari 4, 000 tahun.

Salah satu cara untuk melihat jika Qigong sesuai untuk anda adalah untuk mencuba beberapa latihan dan melihat bagaimana perasaan mereka. Ingat, terdapat banyak jenis Qigong, dan apa yang saya pilih di sini tidak mewakili mereka semua. Apabila anda mendengar guru menyebut "chi" atau qi, mereka merujuk kepada tenaga hidup atau tenaga hidup.

Ini adalah salah satu pergerakan Qigong yang paling mudah dan sering memulakan sesi Qigong.

Set bergerak ini mudah dan santai, dan boleh dilakukan oleh hampir semua orang, tanpa mengira usia atau keupayaan.

Siri mudah ini menunjukkan bagaimana pergerakan Qigong berfungsi bersama-sama.

Video di atas menekankan aspek nafas Qigong, dan merupakan cara terbaik untuk melegakan tekanan sesaat atau memulakan senaman yang lebih lama.

Satu lagi latihan mudah untuk dicuba.

Sekiranya anda mencari sesuatu yang menyegarkan, bukannya bersantai, latihan di atas dapat digabungkan dengan latihan lain untuk menghangatkan anda atau membuat anda pergi pada waktu pagi.

    Artikel Berkaitan